مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که توافق هسته ای با ایران در حال حاضر در اولویت واشنگتن قرار ندارد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دولت بایدن در حال مذاکره بر سر توافق نامه کتبی رسمی با ایران نیست بلکه به دنبال آن چیزی است که به نظر می رسد مجموعه ای از تفاهمات متقابل توافق شده اما نانوشته است که به صورت یک جانبه و شاید با درجاتی از هماهنگی اجرا شود. برخی از این موارد ظاهرا در حال اجرا هستند: وال استریت ژورنال هفته گذشته گزارش داد که ایران "به طور قابل توجهی سرعت انباشت اورانیوم غنی شده با درجه تسلیحات را کاهش داده و مقداری از ذخایر خود را رقیق کرده است".
وال استریت ژورنال با بیان به اینکه «ایران، این پول نقد را به همان شیوه‌ای که از توافق هسته‌ای باراک اوباما و جان کری در سال ۲۰۱۵ نیز دریافت نمود، صرف خواهد کرد» به طرح ادعا‌هایی علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران پرداخت و افزود: با این حال، این مبادله ممکن است اولین گام به سوی توافقی بزرگ‌تر برای احیای حداقل بخشی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد.
«یکی از دلایل اخراج "رابرت مالی" از تیم مذاکراتی آمریکا در مساله ایران، قوی‌تر شدنِ جایگاه و موقعیت "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی آمریکا و تیم متحد وی در شکل دهی به سیاست خاورمیانه‌ای واشنگتن است. تیمی که بدون تردید مواضع سخت گیرانه تری را در موضوعات منطقه‌ای و مخصوصا مساله هسته‌ای ایران اتحاذ می‌کند با این حال، نقطه تفاوت رویکرد آن‌ها با تیم رابرت مالی و آنتونی بلینکن، عدم تاکیدشان بر ضرورت دستیابی به یک توافقِ مکتوب با تهران است.»
یک وبگاه عبری زبان در گزارشی گفته است که آمریکا متحدان صهیونیستی خود در تل آویو را از احتمال توافق هسته ای جزئی با ایران آگاه کرده است.
آکسیوس به نقل از چهار تن از مقامات اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی نوشت که پیشنهاد موردنظر شامل رفع برخی از تحریم‌ها در مقابل توقف بخشی از فعالیت هسته ای ایران عمدتاً غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد می شود.
وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی ضد ایرانی مدعی شد که ایران برای ورود به مذاکرات توافق هسته ای جدی نیست و توافق با ایران اولویت فعلی آمریکا نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری‌اش در پاسخ به این که در حال حاضر سیاست دولت آمریکا را در قبال ایران چگونه ارزیابی می‌کند، مدعی شد که ایران چالش‌های متعددی در حوزه‌های مختلف، از جمله فعالیت‌های هسته‌ای ایجاد می‌کند که این دولت آمریکا، بر خلاف دولت قبلی که به طور مثال، در زمینه توافق هسته‌ای شکافی میان آن و متحدان اروپایی‌اش وجود داشت، توانست در زمینه این چالش‌ها و در راستای منافعش با شرکا و متحدانش همکاری کند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس خبری باوزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به اینکه دو طرف دارنده بمب هسته ای هستند، گفت: در دیدار خود توافق کردیم که ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد!
یک روزنامه عبری گزارش داد که تمرکز کنونی آمریکا نه بر برنامه هسته ای ایران بلکه بر شراکت فزاینده و رو به رشد تهران و مسکو قرار دارد و برجام از ماه ها پیش از برنامه کاری واشنگتن خارج شده است.
یک روزنامه عبری گزارش داد که تمرکز کنونی آمریکا نه بر برنامه هسته ای ایران بلکه بر شراکت فزاینده و رو به رشد تهران و مسکو قرار دارد و برجام از ماه ها پیش از برنامه کاری واشنگتن خارج شده است.
پایگاه آکسیوس در گزارش روز چهارشنبه ۴ ژانویه- ۱۴ دی به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد جارت بلانک قرار است در وزارت انرژی روی موضوعات مرتبط با سیاست هسته‌‌‌ای کار کند. این رسانه با طرح این سوال که چرا این تغییر مهم است، می‌نویسد: خروج بلانک نشانه دیگری مبنی بر این است که دولت بایدن معتقد است در حال حاضر هیچ راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران وجود ندارد.
توافق هسته‌ای آمریکا با هند یک توافق استراتژیک مربوط به سال ۲۰۰۲ بوده است. خیلی قبل‌تر از توافق خط لوله صلح این توافق مورد بحث بوده است. در عین حال که تحریم آمریکا مشکل ایجاد می‌کند، می‌بینیم که روسیه به‌رغم اینکه تحریم شده، ولی فعالیت‌های گازپروم و لوک‌اویل هنوز متوقف نشده است. همین الان بحث ایجاد سقف قیمت نفت روسیه مطرح شده و معنای آن این است که مجاز است نفت‌اش را بفروشد. به نظر می‌رسد ما در دیپلماسی انرژی درست عمل نکرده‌ایم.
نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، بار دیگر اعلام کرد که دستیابی به توافق در خصوص احیای برجام، در حال حاضر اولویت واشنگتن نیست. وی با ادعای این‌که آمریکا مسیر دیپلماسی هسته‌ای را باز نگه می‌دارد، گفت که در شرایط فعلی، توافق در دستور کار ما نیست.
واقعیت‌های سیاست و الگوی رفتاری ایالات متحده در برابر ایران نشان می‌دهد منطق کنش رفتاری آمریکا به میزان قابل‌توجهی در مقایسه با سال گذشته تغییر پیدا کرده است. ایالات متحده همکاری با ایران برای نیل به توافق نسبتا پایدار و در ارتباط با موضوع هسته‌ای را تغییر داده و به میزان قابل توجهی با سیاست‌های اسرائیل و عربستان همگونی و هماهنگی پیدا کرده است.
نماینده آمریکا می گوید به دلیل اعتراضات و فروش هواپیماهای بدون سرنشین ایران در جنگ اوکراین، هیچ فشاری برای مذاکرات هسته ای ایران وجود ندارد.
در مورد ایران، توافق هسته‌ای و مذاکره بر سر آن پایان یافته قلمداد می‌شود. نماینده ارشد بایدن در ایران چند روز پیش گفته بود که ما در حال حاضر وقت خود را برای توافق هسته‌ای تلف نمی‌کنیم. جمهوری‌خواهان همواره از موضوع ایران به عنوان اهرمی برای ضربه زدن به بایدن استفاده می‌کنند و می‌گویند او نسبت به ایران رویکردی بسیار نرم و ملایم داشته است.
نماینده آمریکا در امور ایران در گفتگویی اذعان کرد که در حال حاضر احیای توافق هسته‌ای حتی در دستور کار هم نیست و تمرکزی روی این موضوع وجود ندارد.
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آقای رئیسی هیأت مذاکره کننده هسته ای را با خودش به آمریکا برد،‌ معنای این کار آن بود که اگر آمریکایی ها به شرایط ایران مخصوصا در حوزه تضمین ها تن می دادند، ایران آمادگی داشت در همین سفر آقای رئیسی به نیویورک مذاکرات به نتیجه نهایی خودش برسد. متأسفانه جنجالی را درست کردند که این جنجال مانع از این اتفاق شد.
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جدیدترین ارزیابی این کشور از پاسخ ایران به پیش نویس توافق هسته ای را اعلام کرد.
رئیس سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه ایران و آمریکا به زودی به توافق هسته ای باز می گردند، گفت که این توافق برای تل آویو فاجعه بار خواهد بود.
رئیس موساد با اشاره به اظهارات همیشگی ایران درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود گفت که این توافقی «بسیار بد برای اسرائیل» است و ایالات متحده در حال عجله برای دستیابی به توافقی است که در نهایت بر اساس «دروغ» است. بارنیا اضافه کرد که به نظر می‌رسد توافق با توجه به نیاز‌های آمریکا و ایران اجتناب ناپذیر باشد.
سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه اگر بایدن توافق هسته ای با ایران را در راستای منافع ملی آمریکا تشخیص دهد، با بازگشت به آن موافقت می کند، گفت که دیپلماسی بهترین راه برای بازگشت به برجام است.
شورای امنیت ملی آمریکا همچنین گمانه‌زنی‌ها و پیشنهاد‌های اسرائیل مبنی بر ارائه امتیازات بیش از حد از سوی ایالات متحده را رد کرد. «آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: گزارش‌ها مبنی بر اینکه ما امتیازات جدیدی را برای ایران به عنوان بخشی از ورود مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پذیرفته‌ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملاً نادرست است.
در این بیانیه ادعا شده است: ما بار دیگر تاکید می کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند. ما متأسفیم که به رغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید، ایران هنوز از فرصت موجود برای احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ