نماینده آمریکا در امور ایران در گفتگویی اذعان کرد که در حال حاضر احیای توافق هسته‌ای حتی در دستور کار هم نیست و تمرکزی روی این موضوع وجود ندارد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وال استریت ژورنال با بیان به اینکه «ایران، این پول نقد را به همان شیوه‌ای که از توافق هسته‌ای باراک اوباما و جان کری در سال ۲۰۱۵ نیز دریافت نمود، صرف خواهد کرد» به طرح ادعا‌هایی علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران پرداخت و افزود: با این حال، این مبادله ممکن است اولین گام به سوی توافقی بزرگ‌تر برای احیای حداقل بخشی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد.
وزیر خارجه امریکا درباره برجام گفت: هم اکنون مذاکرات احیای برجام و هسته‌ای وجود ندارد / قطعا هرتوافقی با ایران باید اهداف امنیتی ما را حفظ کند و منافع ما را برآورده سازد.
شاید مقامات ما نیز به این نتیجه رسیده اند که احیای برجام دیگر ممکن نیست. برخی از دلایل فنی نیز وجود دارد که می‌تواند حاکی از عدم امکان احیای برجام باشد. از جمله این موارد می‌توان به زمان گریز هسته‌ای که مبنای استراتژی برجامی آمریکا در ۲۰۱۵ بود، اشاره کرد. با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، گویا آمریکا دیگر احیای چنان زمان گریزی را ممکن نمی‌داند. نه تنها ایالات متحده به دلایلی که اشاره شد سعی در اجتناب از تنش دارد، بلکه شرایط اقتصادی در ایران نیز به سمتی رفته که خود را عملا ناچار از تلاش برای تخفیف تنش و برقراری آرامش می‌بیند.
ظاهراً دولت آمریکا دیگر علاقه‌ای به بازگشت به توافقنامۀ احیای برجام ندارد و به‌جای آن، دو گزینۀ دیگر را پیشنهاد می‌کند. گزینۀ نخست یک توافق کوتاه‌مدت است، به‌صورتی که در کنار کنترلِ برنامۀ هسته‌ای ایران، نظام تحریم‌ها نیز از هم نپاشد و به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به یک توافق بلندمدت به خدمت گرفته شود. گزینۀ دوم، توافقی بلندمدت و همراه با تمدید برخی محدودیت‌های مربوط به برنامۀ هسته‌ای ایران است که تاریخ انقضای آن‌ها طبق متن برجام نزدیک است.
اگر ابزار‌های نهایی برای دستیابی به اهداف کلیدی آمریکا ناکارآمد باشند، گزینه‌های تعامل همچنان می‌توانند راه بهتری برای خروج از بن‌بست هسته‌ای ارائه دهند. از زمان خروج دولت ترامپ از برجام، نبود هماهنگی دیپلماتیک، پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای را متوقف کرده است.
از نگاه آمریکایی‌ها، توسعه برنامه موشکی و پهپادی ایران در کنار افزایش همکاری‌های نظامی دفاعی ایران و روسیه موجب شده که موضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام و یا حتی رسیدن به توافق جایگزین با ایران، به لحاظ سیاسی مقرون به صرفه نباشد. به این ترتیب می‌توان گفت که این شرایط ریسک وقوع بحران هسته‌ای میان ایران و آمریکا و حتی رویارویی نظامی را افزایش می‌دهد.
پرایس درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، با تکرار موضع چند ماه اخیر آمریکا درباره برجام، گفت: «پرونده احیای توافق هسته‌ای ایران همچنان خارج از دستور کار ما است».
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که احیای توافق هسته ای ایران موسوم به برجام همچنان در دستور کار واشنگتن نیست.
پرایس گفت: تمرکز اصلی ما در زمینه اجرای تحریم‌های‌مان روی چین متمرکز است که بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران محسوب می‌شود. ما به طور منظم با چین و دیگر کشو‌ها در ارتباطیم تا آن‌ها را از اقداماتی در رابطه با ایران که ممکن است ناقض تحریم‌های آمریکا باشد، بر حذر داریم. ما اقدامات تحریمی را از قبل اعلام نمی‌کنیم، اما به رصد صادرات نفت ایران و تعامل با شرکای تجاری آن در زمینه احتمال مواجهه با تحریم‌های آمریکا ادامه می‌دهیم.
نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، بار دیگر اعلام کرد که دستیابی به توافق در خصوص احیای برجام، در حال حاضر اولویت واشنگتن نیست. وی با ادعای این‌که آمریکا مسیر دیپلماسی هسته‌ای را باز نگه می‌دارد، گفت که در شرایط فعلی، توافق در دستور کار ما نیست.
نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد که در صورت احیای توافق هسته‌ای در دولت کنونی آمریکا، رئیس جمهور بعدی این کشور هرگز به آن پایبند نخواهد بود.
میخائیل اولیانوف گفت: جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده ممکن است پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا به توافق نهایی بر سر توافق هسته‌ای برسند و اگر این اتفاق بیفتد، احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار سریع امکان پذیر خواهد بود، برای اینکه فقط برخی مسائل فنی باید حل و فصل شود. وی تاکید کرد که اکنون توپ در اختیار طرف آمریکایی است.
وزیر امور خارجه آمریکا درباره مواضع ایران در روند احیای توافق هسته‌ای مدعی شد: ایران به افزودن مسائل خارج از چارچوب به مذاکرات ادامه داده است که ما هم قرار نیست به سادگی به آن پاسخ مثبت بدهیم. ما توافقی بد را قبول نخواهیم کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که پاسخ ایران به پیشنهادات اروپا در رابطه با احیای توافق هسته ای گامی رو به عقب بود.
نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام در بیانیه‌ای درباره احیای توافق هسته‌ای ادعا کرد: ما آماده‌ایم فورا توافقی برای بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام انجام دهیم. چیزی که کم داریم، شریکی راغب و آماده در ایران است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا با طرح ادعای داشتن طرح‌هایی در صورت عدم توافق با ایران گفته است که هنوز هم برای احیای توافق با ایران خیلی دیر نشده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد میزان همسویی در به نتیجه مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران کمتر شده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد میزان همسویی در به نتیجه مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران کمتر شده است.
جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن نسبت به دست یافتن به توافقی در مذاکرات وین بر سر احیای برجام (توافق هسته‌ای) «امیدوار» است.
معاون وزیر امور خارجه قطر در این دیدار بر اهمیت طی مسیر در زمینه احیای توافق هسته‌ای که در راستای امنیت و ثبات منطقه است تاکید کرد و گفت که قطر در انتظار توافق نزدیک میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران است.
نتانیاهو در ادامه همچنین خود را در موضع آمریکا نشاند و گفت: واشنگتن با مذاکره غیرمستقیم با تهران به منظور احیای توافق بد هسته‌ای و در تلاش برای دستیابی به دستاوردهای کوتاه مدت، علاوه بر اسرائیل خود را نیز ناامید و دلسرد کرد.
خبرنگار ارشد حوزه «امنیت ملی» شبکه سی‌ان‌ان در صفحه توییترش درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، نوشت: یک مقام ارشد وزارت امور خارجه [آمریکا]گفت، «برخی شکاف‌ها را پر کرده‌ایم، اما برخی دیگر هنوز باقی مانده‌اند».
در این بیانیه ادعا شده است: ما بار دیگر تاکید می کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند. ما متأسفیم که به رغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید، ایران هنوز از فرصت موجود برای احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده است.
آخرین دور از گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای حل‌وفصل آخرین مسائل حل نشده در زمینه احیای توافق هسته‌ای، اخیراً با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در دوحه انجام شد. این مذاکرات نتیجه راه‌گشایی به دنبال نداشت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ