نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، بار دیگر اعلام کرد که دستیابی به توافق در خصوص احیای برجام، در حال حاضر اولویت واشنگتن نیست. وی با ادعای این‌که آمریکا مسیر دیپلماسی هسته‌ای را باز نگه می‌دارد، گفت که در شرایط فعلی، توافق در دستور کار ما نیست.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دولت بایدن به علت تغییر در موقعیتش از جمله موضوع رقابت‌های انتخاباتی و مسئله پیش‌آمده برای رابرت مالی، آمادگی خود را برای ورود محتوایی به مذاکرات احیای برجام هر روز بیشتر از دست داده است؛ ما فاصله بسیار زیادی تا رفع تحریم‌ها داریم؛ بنابراین شرایط محیط همیشه ثابت نیست و اینطور نیست که هرگاه ما اراده به رفع مشکل کنیم اجابت شود؛ فرصت‌سوزی نباید کرد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد فایل صوتی منتشر شده منتسب به رابرت مالی و این که در این فایل گفته شده هدف از مذاکرات با ایران و توافق برجام، افزایش فشار به ایران است، گفت: اینکه گفته شده است، مسئولیت آن با آمریکا است و آن‌ها باید در این زمینه روشنگری کنند.
روزنامه انگلیسی زبان ایرانی تهران‌تایمز با انتشار فایل صوتی محرمانه‌ای از نماینده ویژه تعلیق شده آمریکا درامور ایران افشا کرده که ایالات متحده به دنبال احیای برجام و سپس اعمال فشار بوده است.
استفان رادمیکر، دستیار پیشین وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد کرده است که آمریکا می‌تواند با تشویق انگلیس، فرانسه و آلمان که از اعضای برجامند، مکانیسم ماشه را فعال کند که یکی از موارد مقرر در برجام است و نه تنها تحریم‌های موشکی، بلکه تمامی تحریم‌ها را علیه ایران باز می‌گرداند.
مخالفت‌ها و دشمنی‌ها در سیاست داخلی آمریکا با یکی از معماران برجام به اختلاف‌های کهنه ایدئولوژیک باز می‌گردد؛ مساله‌ای که تا به امروز ادامه دارد و لابی صهیونیستی تلاش‌های دیپلماتیک او برای احیای برجام را بر نمی‌تابد.
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، از عدم اشاره به برجام در دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نماینده آمریکا در امور ایران انتقاد کرد.
«اینستکس» یکی از همان وعده‌های «تقریباً هیچ» اروپایی‌ها برای باقی نگه داشتن ایران در برجام بود که بعد از حدود چهار سال فقط با یک تراکنش مالی در خصوص تجهیزات درمانی پرونده آن بسته شد.
«اینستکس» یکی از همان وعده‌های «تقریباً هیچ» اروپایی‌ها برای باقی نگه داشتن ایران در برجام بود که بعد از حدود چهار سال فقط با یک تراکنش مالی در خصوص تجهیزات درمانی پرونده آن بسته شد.
آمریکایی که در سال‌های۲۰۲۱ و نیمه ۲۰۲۲ دائما مذاکره مستقیم را از ایران مطالبه می‌کرد و در مقابل تهران از پذیرش این خواسته سر باز می‌زد، به یک‌باره نفس مذاکره را به یک اهرم و نیروی فشار تبدیل کرد. به همین دلیل آنتونی بلینکن، جیک سالیوان، رابرت مالی و سایر مقامات آمریکایی دائما بر این مساله پافشاری کردند که برجام تا اطلاع ثانوی در دستور کار نیست. اما چرا معادله این‌چنین معکوس شد؟پاسخ کاملا روشن است؛ این ادراک در میان مقامات آمریکایی شکل گرفت که این‌بار تهران به مذاکره بیشتر از آمریکا نیاز دارد.
استاندار سابق ایلام گفت: دوره من دوره خوبی بود، به این معنی که در دور اول آقای روحانی وضع مالی مناسب بود، فروش نفت هم بد نبود و برجام نیز راهگشا بود، اما بعد از سال ۹۷ دیگر پول نبود و بودجه‌گیری سخت شد. به‌تازگی هم از دوستان پرسیدم گفتند که همچنان وضع خوب نیست و تخصیص اعتبارات عمرانی که شاخص‌ترین آن است خیلی کم است و در حدود ۲۰ درصد است.
در شرایط فعلی دستیابی به برجام منطقه‌ای شامل طیف وسیعی از ابعاد امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بین ج. ا. ا با کشور‌های عرب جنوبی یک اولویت راهبردی و ضرورت تام برای صیانت از منافع ملی در وضعیت بحرانی و پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.
رابرت مالی ضمن تکرار این ادعا که از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین برای کشتن غیرنظامیان استفاده شده و ایران «معترضان مسالمت‌آمیز را در خیابان‌ها کشته» گفت: «بنابراین تمرکز ما بعد از آن تلاش‌های سخت برای بازگشت به برجام تغییر کرده است.»
رابرت مالی گفت: ما به طور واضح گفته‌ایم که ما و ایران در ماه سپتامبر فرصت طلایی برای احیای برجام داشتیم و همگی ما موافق توافق بودیم. حتی برای یکی دو روز تصور می‌کردیم که ایران نیز موافق است.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه مرگ برجام چه زمانی فرا خواهد رسید گفته پاسخ به این سوال بیشتر فنی است تا سیاسی.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران از یک سال پیش اعلام کرده بود برجام در رده اول سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی قرار ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران از یک سال پیش اعلام کرده بود برجام در رده اول سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی قرار ندارد.
«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران، اذعان کرد که احیای برنامه جامع اقدام مشترک و مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست.
نماینده آمریکا در امور ایران گفت: خواهیم دید که دولت آمریکا برای رسیدن به توافق متمایل است، اما در برهه کنونی، تمرکز روی چیز‌های دیگر است، زیرا گفتگو‌ها [ی وین]متوقف شده‌اند.
«آمریکایی‌ها بر این باورند که فعلا باید صبر کنند تا شاید فشار‌های اعتراضی علیه دولت در ایران افزایش پیدا کند و شاید در نهایت نظام سیاسی ایران با حس کردن تشدید فشار‌های داخلی علیه خود، به خواست‌های واشینگتن وآنچه مطلوبِ آن است، تن بدهد. در این فضا، فشار‌های تحریمی علیه ایران نیز کاهش پیدا می‌کنند و توافقی حاصل می‌شود و با تزریق منابع مالی ناشی از آن به کشور، فضای آرامش بار دیگر در ایران برقرار می‌شود. البته که این موضوع همانطور که گفتم، تحلیل و تفسیر آمریکایی‌ها است.»
«همزمان با آزاد شدن چهار نفر از زندانیانِ آمریکایی و در عین حال، آزاد شدن چهار زندانی ایرانیِ در بند در آمریکا و البته آزاد شدن مقادیری از منابع مالی بلوکه شده کشورمان در خارج از ایران، تحلیل‌ها و گمانه زنی‌های مختلفی در مورد پیام‌های احتمالی این تحول برای معادله احیای برجام و روند آتی مذاکرات وین مطرح می‌شود. دراین راستا، فرارو در گفتگو با کارشناسان حوزه سیاست خارجی، به بررسی ابعاد مختلف این مساله پرداخته است.»
رابرت مالی گفت در صورت حصول توافق برای بازگشت آمریکا به برجام، واشنگتن نمی‌تواند تضمین دهد دولت بعدی این کشور از آن خارج نخواهد شد. او گفت: من می‌توانم درک کنم چرا آن‌ها این تضمین را می‌خواهند، اما ما از لحظه شروع این مذاکرات در حدود یک سال و نیم پیش گفتیم که سیستم ما به این شکل کار نمی‌کند.
وزارت خارجه کره جنوبی جمعه (۱۹ اوت) از گفتگو‌های تلفنی پشت سر هم معاون وزیر امور خارجه این کشور با «رابرت مالی» و «انریکه مورا» مذاکره‌کنندگان ارشد ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام، خبر داد.
وزیر امور خارجه ایران و نماینده آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه در دو تماس جداگانه با وزیر امور خارجه عمان درباره وضعیت تلاش‌ها برای احیای برجام گفتگو کردند.
رابرت مالی در توییتر نوشت: انتظارات ما قابل کنترل است، اما ایالات متحده از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و برای تلاشی با حسن نیت برای دستیابی به توافق آماده است. به زودی مشخص خواهد شد که آیا ایران برای همین کار آماده است یا خیر.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ