معاونت حقوقی رئیس جمهور پیرامون اقدامات افغانستان در بهره‌برداری از رود هیرمند و تکلیف حقوقی کشور مذکور برای تحویل ۸۲۰ میلیون میتر مکعب آب به کشور ایران بیانیه‌ای منتشر کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
متأسفانه مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران ندادند.
سخنگوی طالبان می‌گوید مقامات پاکستانی به جای تقویت امنیت کشور خود، انگشت اتهام را به سمت افغانستانی‌ها گرفتند.
در نشست فوق‌العاده علمای شیعه افغانستان، رهبران و چهره‌های شیعیان از طالبان خواستند تا تمامی محدودیت‌های مراسم محرم را لغو کنند.
وزیر امور خارجه گفت: افغانستان نیازمند راه حل های فوری است و اگر جامعه بین المللی به چالش‌های امنیتی این کشور توجه جدی نداشته باشد تبعات منفی آن دامنگیر منطقه و جهان خواهد شد.
گزارش سازمان ملل اعلام کرد که جمعیت پناه‌جویان افغان از ۲.۹ میلیون نفر به ۵.۷ میلیون نفر افزایش یافته است.
حاکمان فعلی افغانستان با این‌که بار‌ها در اظهارات خود تاکید کردند که پایبند به معاهده هیرمند طبق توافق سال ۱۳۵۱ هستند، اما این لفاظی‌ها در ظاهر بود و هیچ‌گاه حاضر به اجرای تعهدات نبودند، گرچه به نظر می‌رسد این مقوله نه فقط مربوط به دوره فعلی حاکمان در افغانستان بوده بلکه در دوره‌های گذشته نیز چنین بوده است.
یک گل بی‌نظیر از ابرستاره ما فرشاد نور. خداروشکر عجب گلی زدیم. دمت گرم فرشاد. بغض ما ترکید روی این صحنه. سوپرگل استثنایی از فرشاد دلها. بغض 35 میلیون افغانستانی ترکید
آنالیز بازی تیم ملی فوتبال ایران در برابر افغانستان به طور حتم به کادر فنی تیم ملی نشان خواهد داد، از دست دادن توپ در میانه ی میدان خطرناک است.
در شرایطی که ایران با سه گل از افغانستان پیش بود، دروازه پیام نیازمند به طور جدی تهدید شد.
ایران توانست در لحظات پایانی نیمه اول، گل چهارم را نیز وارد دروازه افغانستان کند.
کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران گفت: تا جام ملتهای آسیا کیفیت تیم ملی روز به روز بیشتر می‌شود.
تاکید مقامات آمریکایی به پایبندی به تعهدات منطقه‌ای، از سوءظن متحدانش نشأت می‌گیرد. کشور‌های عربی نگران هستند که واشنگتن قصد دارد خاورمیانه را ترک کند و آنان را در مقابل رقیبان و دشمنان‌شان تنها بگذارد. این سوءظن نتیجه تلاش دو رئیس‌جمهور پیشین باراک اوباما و دونالد ترامپ، و جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا برای خروج نیرو‌های نظامی از عراق و افغانستان بود.
افغانستان گل خورد و به نشانه اعتراض زمین را ترک کرد!
افغانستان بر خلاف معاهده اجازه دسترسی به آمار و اطلاعات ایستگاه آب‌سنجی دهراوود را به کمیسار و متخصصان آبی ایران نمی‌دهد؛ لذا برخلاف ادعا‌های همیشگی مقامات افغانستان (چه قبل و چه طالبان) آن‌ها متأسفانه به معاهده پایبند نبوده و همیشه مانع اجرای مفاد معاهده شده‌اند
وزیر خارجه کشور با بیان این‌که یکی از اندیشه‌های اصلی ما شعار نه شرقی نه غربی بود اظهار کرد: این شعار، دکترین ما در عرصه سیاست خارجی است و ما شاهد حساسیت مردم به پایبندی به این شعار از سوی دستگاه دیپلماسی هستیم.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما بر اساس قانون و دستورالعمل رودخانه‌های مرزی، در هیرمند حقابه داریم و افغانستان باید به قواعد بین‌المللی و همسایگی پایبند باشد.
حاکمان افغانستان در یکسال و نیم گذشته، اگرچه بار‌ها بر پایبندی به تعهدات خود طبق معاهده تاکید کرده اند، اما در عمل، تعهدات ناشی از معاهده را اجرا نکرده و در رهاسازی و تامین حقابه ایران، همکاری لازم را به عمل نیاورده و حقابه قانونی ایران را تحویل نداده اند.
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: بیانیه حکومت افغانستان نشان می‌دهد پیام اخطار رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه حق مردم‌مان را هرجا باشد می‌گیریم، دریافت شده است.
سازمان فضایی ایران اعلام کرده که با استفاده از ماهواره خیام و پایش تصاویر آن متوجه شده که حکومت افغانستان مسیر رودخانه هیرمند را منحرف می‌کند.
سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت:حکومت افغانستان با انحراف مسیر هیرمند مانع از رسیدن آب به ایران شده است.
تایباد ـ وزیر صنعت و تجارت افغانستان گفت: افغانستان چهارراه ترانزیت آسیای میانه است و راه‌هایی که ما با کشورهای دیگر آسیا داریم، نزدیک ترین مسیرها به ایران است.
زابل- معاون اول رئیس جمهور گفت: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد.
یک مقام طالبان از مهاجران افغانستانی خواست که در مسائل داخلی کشورهای دیگر دخالت نکنند و خود را از تحولات آنها دور نگه دارند.
سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در نشست علما در قندهار اعلام کرد که افغانستان دیگر میدان نبرد ابرقدرت‌های جهان نخواهد بود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ