وزیر امور خارجه گفت: افغانستان نیازمند راه حل های فوری است و اگر جامعه بین المللی به چالش‌های امنیتی این کشور توجه جدی نداشته باشد تبعات منفی آن دامنگیر منطقه و جهان خواهد شد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان و نایب قهرمانی تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های آسیایی را تبریک گفت.
امیر عبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز از آقای محمد بن‌سلمان دعوت کرد که امروز ایشان گفتند این دعوت را پذیرفتم و برنامه‌ریزی می‌کنم که در زمان مناسب به ایران سفر کنم.
دقایقی پیش، وزیر امور خارجه کشورمان شهر جده عربستان را به مقصد تهران ترک کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌هایش در عربستان با «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان سعودی در جده دیدار و گفتگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو کرد.
امیرعبداللهیان گفت: موضوع دوم گسترش تروریسم است که در افغانستان است. سران داعش و نیروهای کارکشته داعش از عراق سوریه و لیبی به افغانستان منتقل شدند و این یکی از چالش‌های متقابل هیئت حاکمه فعلی و طالبان در افغانستان است.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: افغانستان نیازمند راه حل‌های فوری می‌باشد و اگر جامعه بین المللی به چالش‌های امنیتی این کشور ناشی از تحرکات گروه‌های تروریستی توجه جدی نداشته باشد تبعات منفی آن دامنگیر منطقه و جهان خواهد شد.
ایران می‌توانست و می‌تواند با پشتیانی معنوی از گروه‌های مخالف طالبان که دارای سوابق تاریخی با ایران نیز هستند و همچنین استفاده از اهرم مهاجران افغانستانی ساکن در ایران و نیاز‌های ضروری، چون سوخت و مواد غذایی و کالا‌های ضروری دیگر نسبت به اعمال فشار به این شبه‌دولت اقدام و آن‌ها را وادار کند در قبال شهروندان خود و همسایگان رویکردی مسئولانه در پیش بگیرند.
وزیر خارجه کشور با بیان این‌که یکی از اندیشه‌های اصلی ما شعار نه شرقی نه غربی بود اظهار کرد: این شعار، دکترین ما در عرصه سیاست خارجی است و ما شاهد حساسیت مردم به پایبندی به این شعار از سوی دستگاه دیپلماسی هستیم.
امیرعبداللهیان: باید هیئت فنی از وزارت نیروی ما به طور مشترک با طرف افغانستانی از سد کجکی بازدید کنند و میزان آب را بسنجند و بر مبنای آن اعلام کنند که آیا در صورت رهاسازی آب این آب به منطقه سیستان وارد می‌شود یا نمی‌شود.
امیرعبداللهیان: باید هیئت فنی از وزارت نیروی ما به طور مشترک با طرف افغانستانی از سد کجکی بازدید کنند و میزان آب را بسنجند و بر مبنای آن اعلام کنند که آیا در صورت رهاسازی آب این آب به منطقه سیستان وارد می‌شود یا نمی‌شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مشکلات فراوانی که عدم تامین حقابه ایران و خشکسالی ناشی از آن بر مردم سیستان و بلوچستان تحمیل کرده ابراز امیدواری کرد طرف افغانستانی اهتمام لازم را در رهاسازی آب این سد و رساندن آب به سیستان داشته باشد.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی جهت مسائل حوزه انتخابیه ،پی‌گیری حق آبه ایران از افغانستان و افزایش روند مهارجرت در سیستان و بلوچستان با وزیر امور خارجه دیدار کرد.
در حاشیه چهارمین نشست کشور‌های همسایه افغانستان در سمرقند امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان و حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.
سرپرست وزارت خارجه افغانستان با حسین امیرعبداللهیان در سمرقند و در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان دیدار کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان و امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان با یکدیگر دیدار کردند.
نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، پاکستان، روسیه و چین درباره افغانستان با حضور حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف و چین گانگ وزرای خارجه ایران، روسیه و چین و حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان آغاز شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست همسایگان افغانستان با وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان دیدار کرد.
وزیر امور خارجه به منظور شرکت در نشست همسایگان افغانستان، دقایقی پیش وارد ازبکستان شد.
وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در چهارمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان، در رأس هیئتی تهران را به مقصد سمرقند ترک کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه نوروز ١۴٠٢ با ارسال پیام‌های تبریک جداگانه به همتایان خود در کشور‌های حوزه نوروز شامل آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، عراق، قرقیزستان، قزاقستان و هند، عید دیرین و کهن نوروز را به وزرای امور خارجه این کشور‌ها شادباش گفته و برای مردم این حوزه سالی سرشار از خوبی‌ها و شکوفایی مسئلت کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حدود پنج میلیون آواره مهاجر و پناهنده افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه توجه چندانی در ارسال کمک و حمایت از این جمعیت بزرگ ندارند و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز باعث شده که وضعیت آوارگان و پناهجویان تحت تاثیر قرار بگیرد.
امیرعبداللهیان می‌گوید ایران هیات حاکمه فعلی در افغانستان را به رسمیت نشناخته است اما با حکومت فعلی این کشور ارتباط و گفت و گو‌ دار‌د.
وزیر امور خارجه افزود: پیگیری مناسبات دوجانبه و موضوع افغانستان نیز در دستور کار مذاکراتی این سفر است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ