رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اصلاح‌طلبانی که از سال ۸۸ سکوت کردند، باید موضع خود را در مقابل بیانیه اخیر میرحسین موسوی روشن کنند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
اصلاح‌طلبان به آقای معین می‌گفتند آلبوم بعدی‌تان کِی منتشر می‌شود!
یک عضو جبهه اصلاحات ایران گفت: ما به انتخابات و صندوق رأی باور داریم اما باید شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان هم فراهم شود
حضور یا عدم حضور «جریان اصلاحات» در انتخابات در هفته‌های اخیر به سوژه‌های اصلی رسانه‌های اصولگرا تبدیل شده است. توجه داشته باشید که حضور قدرتمند این جریان باعث کنار رفتن بسیاری از جبهه‌ها و احزاب اصولگرا خواهد شد ولی به‌دلیل اینکه منتقدان اصلاحات اشرافی به وضعیت درون اردوگاهی ندارند معتقدند که اصلاح‌طلبان ناز می‌کنند و یا اینکه دلشان برای قدرت تنگ شده است و یا اینکه قرار است تحت هرشرایطی در این دوره وارد میدان شود. در این مورد با یکی از چهره‌های شناخته شده اصلاحات گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. عضو کابینه دولت اصلاحات معتقدند است که این جریان همواره در انتظار رقابت‌های انتخاباتی است و برای ورود برنامه‌هایی دارد ولی موانعی وجود دارد که باعث عدم حضور مردم و چهره‌های این طیف سیاسی خواهد شد.
قائم مقام حزب موتلفه گفت: اصلاح‌طلبان تحلیل‌های کاملاً اشتباهی انجام می‌دهند و این باعث می‌شود که این افراد نه تنها در مسیر و اراده مردم نباشند بلکه در برابر خواست آنها قرار بگیرند.
فرمانداران و استانداران مکلف شده اند، از اعضای هیئت نظارت در شورای تامین در موضوعاتی که به انتخابات برمی‌گردد، دعوت کنند. یعنی در شرایطی که همیشه روال اینگونه تعریف می‌شد که نظارت باید ناظر بر برگزاری انتخابات باشد، این روز‌ها نظارت از شروع انتخابات تا مسائل امنیتی و مسائل اجرایی را پوشش می‌دهد. کار به جایی رسیده است که حتی اگر یک کاندیدا رای بیاورد، بعد‌ها و پیش از اعتبارنامه، شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت وی را رد کند.
دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفت: نامزد اصلاح‌طلبان در دوره‌های مختلف از دل قانون و شورای نگهبان بیرون آمده و عملا آن را پذیرفته‌اند اما در پذیرش لفظی،کج اندیشی دارند ولجاجت می‌کنند.
آنچه از انحلال احزاب در چارچوب جمهوری اسلامی تا پیش از ۸۹ به میان آمده بود؛ معمولاً مرتبط با تصمیم‌گیری اعضای آن یا اختلافات درونی بوده است؛ مانند آنچه که موجب انحلال حزب جمهوری اسلامی (سال فعالیت ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۶) و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (سال فعالیت ۱۳۶۵-۱۳۵۸) شد و تجربه انحلال با اعلام دستگاه قضایی حداقل برای احزاب شناسنامه‌دار و قدرتمند در فضای سیاسی پس از انقلاب کمتر رخ داده بود.
انتقاد از اصلاح‌طلبان ذاتی و ناظر به رویکرد‌های اصلی‌شان نیست و به نظر می‌رسد همچنان هسته اصلی پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان دچار ریزش قابل ملاحظه نشده است. بنابراین ظرفیت‌های داخلی همچنان محل اعتنای مردمند و کسی که می‌تواند این ظرفیت‌ها را بالفعل کند و شعار بنیان‌برانداز تمام شدن ماجرا را بلاوجه سازد خود حاکمیت است.
شاید اصولگرایان در سال‌های اخیر در مقابل اظهارات بخشی از جریان اصلاحات در قبال مساله حجاب و قانون‌نویسی برای آن، سعی کردند تا رویکرد‌های جریان خط امام در مورد مساله حجاب در دهه ۶۰ را بازخوانی کنند تا شاید تقسیم دیدگاه‌های این حوزه سهم اصولگرایان را کاهش دهد، اما خروجی این راهبرد سیاسی شاید به ضرر اصلاح‌طلبان باشد، اما نفعی در افزایش وزن و تاثیر ارایه اصولگرایان در این زمینه ندارد.
درباره مرز‌های اصلاح‌طلبی می‌توانم بگویم ما از یک طرف با شبه‌اصلاح‌طلبان مواجه هستیم و از یک طرف با معدود افراد آوانگارد. سایرین فعلا در حالت اغما به سر می‌برند و تلاش دارند راهی برای برون‌رفت از وضع کنونی پیدا کنند. با این وجود من هنوز معتقدم میان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مرز‌هایی وجود دارد. اولا، بخش قابل ملاحظه‌ای از اصلاح‌طلبان سرسپرده نیستند. ثانیا، سرکوبگر نیستند و میل به خشونت ندارند. از آن مهم‌تر دست‌کم طرح‌ها و تئوری‌هایی برای اداره بهتر کشور دارند.
درباره مرز‌های اصلاح‌طلبی می‌توانم بگویم ما از یک طرف با شبه‌اصلاح‌طلبان مواجه هستیم و از یک طرف با معدود افراد آوانگارد. سایرین فعلا در حالت اغما به سر می‌برند و تلاش دارند راهی برای برون‌رفت از وضع کنونی پیدا کنند. با این وجود من هنوز معتقدم میان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مرز‌هایی وجود دارد. اولا، بخش قابل ملاحظه‌ای از اصلاح‌طلبان سرسپرده نیستند. ثانیا، سرکوبگر نیستند و میل به خشونت ندارند. از آن مهم‌تر دست‌کم طرح‌ها و تئوری‌هایی برای اداره بهتر کشور دارند.
عباس عبدی می‌گوید: ۱۸ سال قبل پس از اینکه هاشمی با احمدی‌نژاد به دور دوم انتخابات رفت، از هاشمی خواسته بود به‌خاطر احتمال رأی نیاوردن کنار برود.
اینکه ارگان حزب تندروی اتحاد ملت آشوب‌ها را شکست‌خورده می‌داند، قابل تأمل است. گرچه که هدف آشوب‌ها به استناد سخنان و شعار‌ها و مواضع لیدر‌ها و حامیان «زن، زندگی، آزادی»، نه حل مشکلات اقتصادی یا رابطه بهتر با دنیا، بلکه براندازی جمهوری اسلامی بود. اینکه اصلاح‌طلبان دنبال چسباندن شعار‌ها به عنوان خواسته‌های معترضان (بخوانید اغتشاشگران) هستند، نشانه ضعف جریان اصلاحات است که خود را خالی می‌بیند و دنبال قوی نشان دادن خود از این مسیر است.
نماینده ادوار مجلس گفت:در سال ۷۶ ناطق نوری با انتخاب خاتمی به عنوان رئیس‌جمهور به او تبریک گفت، اما در سال ۸۸ در حالی‌که مردم به احمدی‌نژاد رأی دادند اصلاح طلبان موضوع تقلب را مطرح کردند.
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر فضا به گونه ای باشد که مردم نامزدهای مطلوب خود را در انتخابات ببینند و راغب به حضور در پای صندوق های رأی شوند، انتخابات معنا پیدا می کند.
محسن هاشمی می‌گوید: تاجزاده در انتخابات مجلس ششم تلاش کرد ‌هاشمی رفسنجانی را بیرون بیندازد.
باید اشتباهات خود را قبول کنیم. اگر عیبی هست، از جوانان بخواهیم راهنمایی‌مان کنند و قبول کنیم و انجام دهیم. جوانان ما فهیم و عاقل و تحصیل کرده هستند. اگر ما واقعاً صادقانه با آنان گفت‌وگو کنیم و انتقادات آنان را بپذیریم و همدلی و هم زبانی با آنان داشته باشیم، این اعتمادسازی شکل می‌گیرد. باید یک فضای شفاف‌تر و میدان وسیع‌تری برای تحرکات همه پیدا شود.
باید اشتباهات خود را قبول کنیم. اگر عیبی هست، از جوانان بخواهیم راهنمایی‌مان کنند و قبول کنیم و انجام دهیم. جوانان ما فهیم و عاقل و تحصیل کرده هستند. اگر ما واقعاً صادقانه با آنان گفتگو کنیم و انتقادات آنان را بپذیریم و همدلی و هم زبانی با آنان داشته باشیم، این اعتمادسازی شکل می‌گیرد. باید یک فضای شفاف‌تر و میدان وسیع‌تری برای تحرکات همه پیدا شود
آقای عبدی به عنوان یک اصلاح‌طلب، منتقد انقلاب هستند، چون از هزینه‌های انقلاب هراس دارند؛ هراس خشونت، بی‌ثباتی، ناامنی، آسیب به زیرساخت اقتصادی جامعه. چنین هراسی واقعی است و قابل درک و باید جدا به آن‌ها توجه کرد. اتفاقا مردم عادی هم از ریسک خشونت و اغتشاش و خشونت در هراس هستند.
به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان نه در سیاست و نه در جامعه مخاطبان ویژه‌ای ندارند که اگر داشتند امروز که اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند راه میانه را در پیش بگیرند، جامعه از آنها حرف‌شنوی می‌داشت که ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سران اصلاحات مردم را تحریک کردند و آنان مدافعان اصلی آشوبگران و اغتشاشگران هستند.
فیاض زاهد درباره سخنان لیلاز گفت: او در جبهه اصلاح‌طلبان است، اما مانیفستی که از جهان پیرامونی ارایه می‌دهد، راست افراطی در ایران را مدهوش می‌کند. عیب بزرگ سعید آن است که به آن متوهمان بیسواد و مکتب نرفته ابزار تئوریکی می‌دهد و با بسته‌بندی زیبا جنس‌های بنجل‌شان را قابل عرضه می‌کند.
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جریان‌های مختلف سیاسی باور کنند فقط رنگین کمانی از سلیقه‌های مختلف سیاسی می‌تواند کشور را نجات دهد.
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: یکی از مشکلات دولت قبل عدم هماهنگی در تصمیم‌سازی‌های کلان بود. به طور مثال در حوزه برجام نتوانستند به توافق کلی برسند و در نهایت نمی‌دانستند باید چه کاری انجام دهند تا برجام به سامان برسد که منافع ملی ایران را تامین کند و به همین علت دولت قبل گفت چون بین قوا اختلاف نظر وجود داشت به جمع بندی‌نرسیدند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ