محسن هاشمی می‌گوید: تاجزاده در انتخابات مجلس ششم تلاش کرد ‌هاشمی رفسنجانی را بیرون بیندازد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
فرمانداران و استانداران مکلف شده اند، از اعضای هیئت نظارت در شورای تامین در موضوعاتی که به انتخابات برمی‌گردد، دعوت کنند. یعنی در شرایطی که همیشه روال اینگونه تعریف می‌شد که نظارت باید ناظر بر برگزاری انتخابات باشد، این روز‌ها نظارت از شروع انتخابات تا مسائل امنیتی و مسائل اجرایی را پوشش می‌دهد. کار به جایی رسیده است که حتی اگر یک کاندیدا رای بیاورد، بعد‌ها و پیش از اعتبارنامه، شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت وی را رد کند.
اصلاح‌طلبان هم تصور می‌کنند باتوجه به نوع نگاه منفی جامعه به ائتلاف‌هایی که در جریان انتخابات سال۹۲ و مجلس دهم شکل گرفت، اکنون با نیرو‌های خود وارد انتخابات شوند. در واقع دیگر میل و رغبتی نه از سوی لاریجانی وجود دارد و نه اصلاح‌طلبان. لاریجانی هم باتوجه به تندروی عجیب و غریب برخی نیرو‌های اصلاح‌طلب که دیگر چهره‌ای اپوزیسیون به خود گرفته‌اند، نمی‌خواهد همراه آنان شود.
هفته گذشته، گفت‌وگویی از حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی منتشر شد که در بخشی از آن به موضع‌گیری اخیر فائزه هاشمی نسبت به رویکرد اصلاح‌طلبان درخصوص انتخابات امسال مجلس پرداخته شده بود.
مرعشی: از نظر من در دو انتخابات اخیر مجلس ۹۸ و ریاست جمهوری و شورا‌های ۱۴۰۰، اصلاح‌طلبان در همان زمینی بازی کردند که شورای نگهبان، نهاد‌های حاکمیتی و نظام می‌پسندید. یعنی آن‌ها علاقه‌مند بودند تا اصلاح‌طلبان در نهاد‌های قدرت نباشند و به دنبال دولت و حکومت یکپارچه و یکدست بودند. اصلاح‌طلبان هم از این موضوع استقبال کردند.
سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تغییر مواضع قالیباف اشاره و تاکید کرد: «سال آخر مجلس است. قالیباف هم انتخابات مجلس را پیش رو دارد. این دوره ظاهراً بناست که رقابت درون‌گروهی داشته باشند و طیف پایداری از طیف قالیباف و... مجزا خواهد شد.»
کمتر از ۹ ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده است و فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان در بلاتکلیفی خاصی قرار دارد. این بلاتکلیفی در کنار آرای متناقض و بعضا نظریات شاذ برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب موجب شده است که آینده سیاسی روشنی را برای آنان رقم نزند. رویه‌ای که با انتخاب آذر منصوری به‌عنوان رئیس جبهه اصلاحات مشخص است که باید انتظار مواضع رادیکال‌تری را از جریان اصلاح‌طلب داشته باشیم.
مدیر مسئول روزنامه ابتکار و نماینده اصلاح طلب مجلس دهم گفت: در تهران اگر بنا باشد یک جریان گفتمانی نزدیک به اصلاحات وارد انتخابات شود، چنین لیستی احتمالا به سرلیستی آقای جهانگیری شکل خواهد گرفت و بعضی از وزرای دولت سابق و بعضی از جوانان مثل آذری جهرمی و تعدادی از بانوان در این لیست قرار خواهند گرفت.
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و در این هشت ماه مانده تا انتخابات، به نظر می‌رسد فضای سیاسی کشور، متاثر از جدال‌های لفظی دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب پیرامون این انتخابات سرنوشت ساز باشد.
اصلاح‌طلبان در حالی به آرایش انتخاباتی و شعار‌های خود شکل می‌دهند که جریان رقیب‌شان این روز‌ها بیش از هرچیز استراتژی سکوت رسانه‌ای درباره انتخابات را پیگیری می‌کند. از طرفی دیگر، اما پراکندگی و افتراقی در تقابل اطرافیان سید مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف و مرتضی آقا تهرانی به عنوان سه سرلیست در فهرست شورای ائتلاف بزرگ اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم نمودار شده است.
این چهره اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه حزب کارگزاران سازندگی همراه با جبهه اصلاحات ایران وارد انتخابات می‌شود و یا به تنهایی در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: همه گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب در قالب جبهه اصلاحات ایران برای ورود به انتخابات مجلس دوازدهم تصمیم می‌گیرند. در حال حاضر با توجه به اینکه دوره جدید جبهه به تازگی فعالیت خود را شروع کرده ابتدا ارکان و اعضا باید انتخاب شوند و سپس در مورد انتخابات تصمیم‌گیری شود. فعلا در جبهه اصلاحات خبری در مورد انتخابات مجلس دوازدهم نیست.
اینکه ارگان حزب تندروی اتحاد ملت آشوب‌ها را شکست‌خورده می‌داند، قابل تأمل است. گرچه که هدف آشوب‌ها به استناد سخنان و شعار‌ها و مواضع لیدر‌ها و حامیان «زن، زندگی، آزادی»، نه حل مشکلات اقتصادی یا رابطه بهتر با دنیا، بلکه براندازی جمهوری اسلامی بود. اینکه اصلاح‌طلبان دنبال چسباندن شعار‌ها به عنوان خواسته‌های معترضان (بخوانید اغتشاشگران) هستند، نشانه ضعف جریان اصلاحات است که خود را خالی می‌بیند و دنبال قوی نشان دادن خود از این مسیر است.
برگزاری مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران در بهار سال ۱۴۰۲، یک تفاوت مهم با سال گذشته دارد. براساس آئین‌نامه‌ای که در ابتدای کار جبهه اصلاحات به تصویب مجمع عمومی رسیده است، دوره فعالیت اعضای حقیقی جبهه دوره‌ای دوساله است و اولین دوره دوساله اعضای حقیقی نهاد بالادستی اصلاح‌طلبان ایران پیش از نوروز سال جاری به پایان رسیده است و باید فرآیند انتخاب اعضای حقیقی برای دوره جدید صورت بگیرد تا سپس سایر موضوعات انجام شود.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: آنچه از فضای موجود استشمام می‌شود آن است که این نوبت انتخاباتی رقابتی در پیش است؛ البته سال ۹۸ نیز رقابت بود و اصلاح‌طلبان آمدند اما رأی نداشتند.
نماینده ادوار مجلس گفت:در سال ۷۶ ناطق نوری با انتخاب خاتمی به عنوان رئیس‌جمهور به او تبریک گفت، اما در سال ۸۸ در حالی‌که مردم به احمدی‌نژاد رأی دادند اصلاح طلبان موضوع تقلب را مطرح کردند.
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر فضا به گونه ای باشد که مردم نامزدهای مطلوب خود را در انتخابات ببینند و راغب به حضور در پای صندوق های رأی شوند، انتخابات معنا پیدا می کند.
تاسیس و تولد قارچ‌گونه احزاب و جریان‌های اصولگرا در چند روز اخیر در فضایی اتفاق می‌افتد که جناح رقیب آنها، اصلاح‌طلبان، کمتر از هر زمان دیگری درباره انتخابات سخن می‌گویند. مهمترین نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بعید است در سال جاری ترکیب جدید خود را بشناسد و چه احزاب دموکراسی‌خواه‌تر و چه احزاب تکنوکرات این جریان، فعلا در یک انزوا، تمایلی برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم ندارند.
بادامچیان درباره بیانیه اخیر سیدمحمد خاتمی نیز گفت: کسی که هشت سال رئیس‌جمهور بود ولی نتوانست به هیچ یک از وعده‌های خود عمل کند و کاری کرد که مردم در انتخابات مجلس هم شرکت نکنند، اکنون با بیانیه خود تمام نظام و حتی خود اصلاح‌طلبان را زیر سوال برد.
اشرافیت غربگرا چرا رویگردانی مردم از آن‌ها در انتخابات را انکار و موضوع بررسی صلاحیت‌ها را به رخ می‌کشد؟ آیا مدعیان اعتدال و اصلاحات در انتخابات مجلس به جای یک لیست، سه فهرست ارائه نکردند؟ و در انتخابات ریاست جمهوری، دو نامزد نداشتند که خاتمی و ۱۶ حزب اصلاح‌طلب، نهایتاً پای حمایت از عبدالناصر همتی جمع شدند؟!
جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در این چند دهه عده‌ای به تصور اینکه به نظام خدمت می‌کنند، هر تفکر اصلاح طلبانه‌ای و دلسوزانه‌ای را ساکت کرده، به حاشیه بردند و حذف کردند! آنها انتخابات را به سمتی بردند که کسانی که منتقد و خواهان اصلاحات بودند تا دیدگاه‌های مردم را در قالب ظرفیت‌های درون نظام حل کنند، را به حاشیه بردند! وقتی شما فرصت اصلاحات را می‌گیرید دشمن جایگزین می‌شود. در این صورت به ازای حذف تفکر اصلاحی، تفکر تخریبی به جای آن می‌آید و دشمن به زنان و فرزندان شما رجوع می کند و آنان را با خود همراه می کند و می‌گوید نظام شما قابلیت اصلاح ساختار ندارد و تغییر پذیر نیست.
جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در این چند دهه عده‌ای به تصور اینکه به نظام خدمت می‌کنند، هر تفکر اصلاح طلبانه‌ای و دلسوزانه‌ای را ساکت کرده، به حاشیه بردند و حذف کردند! آنها انتخابات را به سمتی بردند که کسانی که منتقد و خواهان اصلاحات بودند تا دیدگاه‌های مردم را در قالب ظرفیت‌های درون نظام حل کنند، را به حاشیه بردند! وقتی شما فرصت اصلاحات را می‌گیرید دشمن جایگزین می‌شود. در این صورت به ازای حذف تفکر اصلاحی، تفکر تخریبی به جای آن می‌آید و دشمن به زنان و فرزندان شما رجوع می کند و آنان را با خود همراه می کند و می‌گوید نظام شما قابلیت اصلاح ساختار ندارد و تغییر پذیر نیست.
سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه تحلیل اشتباهی میان اصولگرایان شکل گرفت؛ مبتنی بر این تحلیل اشتباه هم انتخابات مجلس در سال ۹۸ و هم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شد. این تحلیل که اگر اصلاح‌طلبان، طیف‌های میانه‌رو در یک کلام غیرخودی کنار گذاشته شوند، جامعه به سمت جناح راست میل می‌کند و تسلیم آن‌ها می‌شود. این تحلیل اشتباه بود و فکر می‌کنم، امروز بسیاری از فعالان سیاسی در جناح راست به این نتیجه رسیده‌اند که تحلیل اشتباهی داشته‌اند. این تصور اشتباه که اگر در حاکمیت همه خودی باشند و یکدست شوند، مشکلات مملکت حل می‌شود، ریشه بسیاری از مشکلات است.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌ درباره اصلاح قانون انتخابات، فراتر از جزئیات قانون که شاید کم اهمیت هم باشد، چندین موضوع کلیدی وجود دارد که باید اول تکلیف آن را روشن کرد که این نکات در حد دولت و مجلس نیست. یعنی باید به سیاست‌گذاری کلان کشور سروسامانی داده شود تا تغییرات اساسی در قانون انتخابات انجام شود و تا زمانی که آن اتفاق رخ ندهد، تلاش دولت و مجلس که در سطح پایین‌تر قرار دارند به جایی نخواهد رسید.
امروز مطالبی همچون جهش عجیب قیمت دلار در بازار آزاد، خبری مهم برای یارانه بگیران، اخبار لحظه‌ای و مهم ارز‌های دیجیتال، سه نماد پتروشیمی پرحاشیه بازگشایی می شوند، افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت در این نماد، ضرر پالایش یکم چه زمانی جبران می ‌شود؟؛ در سایت نبض بورس قرار گرفته است.
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آقای رئیسی اصلا یک صفحه برنامه هم ندارد. مقام معظم رهبری در دیداری که در ماه رمضان با مسئولان داشتند اعلام کردند که برنامه هفتم توسعه در سال ۱۴۰۰ تهیه و در سال ۱۴۰۱ اجرا شود. اما دولت حالا برنامه پنج ساله توسعه را هم ندارد. در حالی که مجلس از خودشان است و دولت هم از خرداد ماه انتخاب شده باید به فکر برنامه پنجم می‌افتاد اما با گذشت یک سال این برنامه مشخص نیست.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ