ترکیه فعلاً با نظام ریاستی اداره می‌شود و رئیس جمهور همه کاره است. اما مخالفین اردوغان وعده داده اند؛ اگر پیروز شوند، با برگزاری یک همه پرسی، باز هم پست نخست وزیری به صحنه باز می‌گردد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
کمیسون عالی انتخابات ترکیه نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تأیید و پیروزی رجب طیب اردوغان را با کسب ۵۲.۱۸ درصد آرا رسما اعلام کرد.
رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که انتخابات اخیر این کشور برای جهان و منطقه اهمیت داشت.
طیب اردوغان و حامیانش از پیروزی در انتخابات ترکیه شادمان شدند.
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه از ساعت ۸ صبح آغاز شده تا مردم این کشور سیزدهمین رئیس‌جمهور را انتخاب کنند.
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه از ساعت ۸ صبح آغاز شده تا مردم این کشور سیزدهمین رئیس‌جمهور را انتخاب کنند.
برخلاف تصورات ناظران و تحلیلگران سیاسی، سینان اوغان صاحب جایگاهی شد که می تواند او را به یک بازیگر سیاسی قدرتمند تبدیل کند.
یک رسانه عرب زبان به تاثیر پرونده سوریه و آوارگان سوری بر انتخابات دور دوم ترکیه پرداخته است.
اردوغان برای پیروز شدن در انتخابات و ترغیب مردم به رای به نفع خود اقدامات متنوع و متعددی را از چند ماه مانده به انتخابات تا چند روز قبل از انتخابات انجام داد و از هر ترفندی برای پیروزی بر حریف بهره گرفت.
سلبریتی‌ها و سوپراستارهای ترکیه در انتخابات اخیر، نقش مهمی ایفا کردند اما به قطبی‌سازی جامعه روی نیاورده و برآیند مجموع رفتارهایشان، بیانگر سطح بالایی از پختگی، آگاهی و مسئولیت‌پذیری بود.
بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت و نزدیک‌ترین رقیب اردوغان با کسب ۲۴ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۷۸ رأی معادل ۴۴.۸۸ درصد آرای مردمی به همراه اردوغان به دور دوم راه یافت.
شورای عالی انتخابات ترکیه، نتایج نهایی و رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را منتشر کرد.
بر اساس گفته آقای کنعانی که "مشارکت بالا نشانه پیروزی مردم‌سالاری در ترکیه است" چنانچه در جایی دیگر مشارکت به خاطر قلع‌و‌قمع کاندیداها یا احساس بی‌اثری مشارکت در انتخابات یا بی‌قدرتی منتخبان پایین آمده باشد، نشانه چیست؟
میزان مشارکت مردمی در رقابت ریاست جمهوری ترکیه ۸۶.۹۹ درصد یا به عبارتی ۵۵.۸ میلیون از ۶۴ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۶۵۱ واجد شرایط رای دادن رای اعلام شده است.
قلیچداراوغلو اصلاح رابطه ترکیه با غرب را ضروری می‌داند و همزمان معتقد است که باید در رابطه آنکارا با مسکو هم تغییراتی حاصل شود. درحالی که اردوغان در دو سال اخیر در تحولات قفقاز با جانبداری از آذربایجان بر آتش تنش دمید، اما قلیچداراوغلو مانند او دیدگاه‌های قومی نداشته و به اصطلاح پان‌ترکیست نیست.
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه برگزار شد و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام می‌شود. در زیر با به‌روز رسانی زمانی، نتایج این انتخابات اعلام می‌شود.
با شمارش حدود 89 درصد آراء انتخابات پارلمانی ترکیه، «ائتلاف جمهور» به رهبری حزب عدالت و توسعه با کسب 323 کرسی پیشتاز انتخابات است.
سرنوشت انتخابات ترکیه از آن جهت که این کشور همسایه شمالی ایران است و روابط نزدیکی با کشورمان دارد در روزنامه‌های امروز کشور مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است.
روند اخذ رأی انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در خارج از این کشور آغاز شد.
کمیسیون انتخابات ترکیه امروز به تشریح تعداد احزاب و نامزدهای نهایی شرکت‌کننده در انتخابات ۱۴ ماه می در این کشور پرداخت.
ترکیه و اردوغان همواره این پتانسیل و ظرفیت را دارند که تحلیلگران را غافلگیر کنند و همیشه نمی‌توان به‌صورت قاطعانه گفت در ترکیه چه اتفاقی در حال روی دادن است.
عمق فاجعه زلزله ترکیه گسترده است و در برابر آن واکنشهای سیاستمداران ترک برای تخریب یکدیگر همچنان ادامه دارد و مناطق زلزله زده عملا تبدیل به بستر کشمکش‌های سیاسی میان حزب حاکم و اپوزیسیون شد.
ترکیه بسته به این که اردوغان در مورد نتایج انتخابات تا چه حد احساس امنیت می‌کند ممکن است پیش از انتخابات با مشکل مواجه شود. اگر نظرسنجی‌ها نشان دهنده پیروزی احتمالی نامزد رقیب باشد ترکیه احتمالا حملات تروریستی یا ترور‌های مشکوک را شاهد خواهد بود
یک روزنامه ترکیه‌ای موعد دیدار احتمالی میان رجب طیب اردوغان و بشار اسد روسای جمهور ترکیه و سوریه را اعلام کرد.
رئیس‌ جمهور ترکیه با اشاره به تقارن فردا با بیست و یکمین سالگرد تأسیس حزب حاکم عدالت و توسعه در این کشور گفت: مصمم به پیروزی در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آتی هستم.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ