معاون بانک مرکزی با بیان اینکه رشد اقتصادی به ۵.۳ درصد رسید، گفت: در سال جاری حدود نیمی از تورم ناشی از شوک‌های ارزی بوده و این قاعدتاً در سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قیمت گوشت قرمز دارای نوسان بسیاری بوده و پرداخت نرخ تورمی مابه‌التفاوت با قیمت پایه، شامل این یک قلم نمی‌شود.
اگر بدانیم افزایش‌های در نظر گرفته شده تا حد زیادی منطبق با اوضاع اقتصادی در این کشور و با دخیل کردن نرخ تورم بوده و به عنوان مثال در دو نوبت آخر، یکبار ۵۴.۵ درصد و بار آخر ۳۴ درصد به حقوق و دستمزد حقوق بگیران در ترکیه افزوده شده، به نظر می‌رسد که بررسی تدابیر اتخاذ شده در این کشور می‌تواند الگوی خوبی برای برون رفت کشورمان از این ماجرای حاشیه ساز و آسیب زا باشد.
رئیس پیشین بانک مرکزی: مگر رئیس جمهور اعلام نکرد ما کنترل و مهار تورم را در رکود نمی بینیم بلکه در رشد می بینیم ؟! تناقض سیاست انقباضی در اقتصاد ، یعنی محدود کردن وام دهی بانکها و رشد وحشتناک بدهی بانک ها به بانک مرکزی با سیاست اعلامی آقای رئیسی چگونه توجیه می شود؟ مگر اینکه بپذیریم یک سیاست هماهنگی در دولت وجود ندارد!
به اعتقاد نیلی، نرخ تورم ۵۰ درصد نقطه‌گذار به نظر می‌رسد و سیاست‌گذار فعلا قدرت انتخاب کاهش نرخ از این نقطه به سطوح ۲۰ درصد را دارد. در صورت خطا محاسباتی این ریسک وجود دارد که نرخ تورم از سطح ۵۰ درصد به کانال‌های بالاتر صعود کند.
نیلی اعتقاد دارد: نحوه مقابله با تورم ذی نفعان بالا رفتن نرخ تورم را گسترده کرده، و کار به جایی رسیده که اگر کسی در وضعیت کنونی اقتصاد اوضاعش بهبود یابد، سوار بر تورم است. راه دیگری به غیر از تورم در وضعیت کنونی برای متمول و ثروتمند شدن افراد وجود ندارد.
«کشور افغانستان، دولت بزرگ با هزینه‌های فزاینده ندارد، در ضمن، وام بانکی افغانستان مثل ایران نیست و مانند نظام بانکی ایران درگیر ناترازی فزاینده بانکی نشده است. متاسفانه ساختار نظام بانکی ما که درگیر بنگاه داری هم شده است، موجبات انجماد منابع را ایجاد می‌کند و هرچه انجماد منابع بانکی بالاتر می‌رود، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نیز بیشتر می‌شود و خود تبدیل به ابزار تشدید ناترازی بانک‌ها و رشد نقدینگی را فراهم می‌کند.»
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: بنده این موضوع را به صورت جدی پیگیر هستم و اگر وضعیت تورمی به همین شکل ادامه پیدا کند، حقوق کارگران و حتی کارکنان در نیمه دوم سال قابل افزایش خواهد بود.
یک کارشناس مسکن گفت: وام مسکن از روز اول مردم را خانه دار نمی کرد اما طرح فروش متری خانه در بورس می تواند باعث شود تا مردم از تورم ملکی عقب نمانند و شاید هم خانه دار شدند.
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و تحریم‌ها برنداشته نشود، نمی توانیم پیش‌بینی مثبتی از کاهش جدی تورم داشته باشیم.
یک تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: انتخاب شعار سال یعنی دولت در یک سال و نیم گذشته در مسأله مهار تورم موفق نبوده است زیرا اگر موفق بود، چنین شعاری توسط رهبری انتخاب نمی‌شد.
مخبر همچنین با اشاره به نام‌گذاری شعار سال جدید گفت: موضوع مهار تورم، یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت در سال جاری است که بخشی از برنامه‌ریزی‌های آن در ماه‌های پایانی سال گذشته انجام شده و به امید خدا مردم عزیز در سال جدید، شاهد بهتر شدن وضعیت قیمت کالا‌های اساسی و کنترل تورم خواهند بود.
مخبر همچنین با اشاره به نامگذاری شعار سال جدید گفت: موضوع مهار تورم یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت در سال جاری است و بخشی از برنامه‌ریزی‌های آن در ماه‌های پایانی سال گذشته انجام شده و به امید خدا مردم عزیز در سال جدید شاهد بهتر شدن وضعیت قیمت کالا‌های اساسی و کنترل تورم خواهند بود.
مسعود نیلی با یادآوری عدم جامعیت این طرح و همراه نشدن آن با اقداماتی که برای موفقیت آن لازم است گفت که اجرای این مصوبه دولت را در جایگاه متناقضی قرار می‌دهد چرا که دولت درحالی‌که باید تورم را کنترل کند، همزمان از این تورم منتفع می‌شود.
بررسی کارنامه کاری دولت رئیسی در یک سال و نیم اخیر نشان می‌دهد که این دولت در قیاس با دولت‌های پیشین خود کارنامه موفقی ندارد.
اگرچه وزارت صمت در مورد گرانی خودرو، به عدم توازن عرضه و تقاضا اشاره می کند اما نکته این است که تا وقتی تورم مهار نشود هر قدر هم عرضه خودرو زیاد شود، باز ماهیت سرمایه ای خودرو تغییر نمی کند.
برای اولین بار در اقتصاد ایران برای سه سال متوالی تورم بالای ۴۰ درصد خواهیم داشت.
من علیه مردم حرف نزدم. از حق اعتراض مشروع مردم حمایت کردم. به همه خانواده‌ هایی که عزیز از دست دادند، تسلیت می‌گویم. تورم به مردم فشار وارد کرده و آنها اعتراض دارند ولی اغتشاشگر نیستند
همتی نوشت: از وعده نیم و سپس تک رقمی کردن تورم خبری نیست، رشد ۸ و تقویت پول ملی و وصل نکردن سفره مردم به مذاکرات هم پیشکش البته در بوق‌های تبلیغاتیتان در دستاورد سازی موهومی پیشتازید.
صالح آبادی گفت: از این تورم راضی نیستیم و باید کاهش پیدا کند. تورم سه عامل داشته است؛ نقدینگی، عوامل عرضه و عوامل انتظاراتی، که همه این عوامل نقش دارند. هرچند نصف این تورم به اصلاحات مربوط به افزایش ۵۷ درصدی حقوق ها، یارانه‌های جدید و تغییر تعرفه گمرکی بوده است.
درحالی‌که تورم مسکن در کل شهر تهران در ماهی که گذشت ۸/ ۶ درصد بوده است، بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن در پنج منطقه واقع در نیمه شمالی شهر شامل مناطق یک تا پنج در معاملات آبان امسال ۸ درصد بوده است. همچنین در مناطق واقع در نیمه جنوبی شهر تهران شامل مناطق ۹ تا ۲۰ میانگین قیمت در معاملات صورت‌گرفته طی آبان ماه ۵/ ۶ درصد بوده که به تغییرات میانگین شهر نزدیک‌تر است.
فرهاد نیلی در برنامه شیوه گفت: نزدیک به ۱۸۰ کشور در دنیا داریم که مسائلی مانند ما روی میزشان هست. ۱۸۰ تجربه داریم. غیر از کشور‌هایی که انتهای جدول هستند دیگران یک تجربه همگرا شده در استفاده از دانش دارند. ما در اکثر مسائل مانند تورم و رشد اقتصادی انتهای جدول هستیم. چرا اصرار داریم از تجربه جهان استفاده نکنیم؟ جوانانی می‌آوریم که سرخوش هستند و خیلی خوشحال‌اند که رییس جمهور به حرفشان گوش می‌دهد. کشور را گروگان این چیز‌ها نگیرید.
بانک مرکزی امروز جزئیاتی تحلیی از تحولات اقتصاد کلان و اقدامات در شهریورماه ۱۴۰۱ را منتشر کرد. گزارشی که نشان می‌دهد در پایان نیم سال اول، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در شهریور‌ماه معادل ۳۷.۵ درصد بوده است.
روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که به خاطر کاهش خرید مردم و بالا رفتن تورم فعالیت ۲۵۰ هزار شرکت در انگلیس در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ متوقف شده است.
ابوذر ندیمی با اشاره به موئلفه‌های تعیین نرخ تورم، آماری که از سوی دولتی‌ها ارائه می‌شود را غیرواقعی دانست اما تاکید کرد که این به معنی دروغ گفتن دولت نیست.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ