سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به سیاست دولت در تثبیت بازار ارز گفت: تثبیت بازار ارز به معنای تثبیت نرخ ارز نیما در قیمت ۲۸,۵۰۰ تومان نیست.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دولت می‌تواند با استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دیپلمات‌ها و سفرای کهنه‌کار کشور، ساختار مشورتی مستقلی ایجاد کند که راهکار‌های بهتری برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی ارائه دهند. به اعتقاد من، شخص رئیس‌جمهور کشورمان نیازمند چنین کانون مشورتی و پشتوانه فکری است و اگر بتواند از ذخیره بزرگ تجارت پیشکسوتان سیاست خارجی به خصوص سفرای بازنشسته استفاده کند، به‌ویژه در شرایط خطیر فعلی، می‌توانست خیلی بهتر از این سیاست خارجی کشور را فعال کند.
متاسفانه ما در بخش سیاست گذاری‌های پولی نیز، مشکلاتی جدی داریم. در این حوزه برای تامین کسری بودجه سیاست‌های درستی را اتحاذ نکرده ایم. ما از بدترین محل‌ها یعنی چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی استفاده کرده ایم که هر دو تورم زا است و باعث رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی بدون ایجاد ارزش افزوده شده است. نکته دیگر این که متاسفانه، دولت بزرگ‌ترین مصرف کننده است که نتوانسته کنترل درستی داشته باشد. در نهایت تمام این سیستم سیاست گذاری‌های اقتصادی و پولی، همزمان در یک چرخه رو به نزول قرار گرفته است. این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک دولت رخ دهد.
عراقچی تصریح کرد: «سیاست همسایگی دولت درست است، از قبل هم بوده است، در اینکه ایران به لحاظ راهبردی باید در محیط پیرامونی خودش از ایجاد تنش جلوگیری کند و روابط مسالمت‌آمیز مثبت با همسایگانش داشته باشد، کسی تردید ندارد. خوشحالم روابط ایران و عربستان که یکی از دو قدرت بزرگ منطقه است را شاهدیم. ما از این قضیه عبور کردیم. تنش میان دو کشور به نفع دو کشور و صلح منطقه نیست. سیاست منطقه‌ای و همسایگی به خوبی پیش می‌رود، اما دشمنان و آفاتی دارد که باید مراقبت کرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیاست دولت در قبال مسائل فرهنگی کاملا روشن است و قانون‌گرایی را در حوزه فرهنگ و هنر به جد دنبال خواهیم کرد و ما به دنبال ایجاد تعامل و همگرایی با همه اقشار فرهنگی و هنری هستیم.
زارع پور اظهار کرد: مرجع تصمیم گیری درباره فیلتر و رفع فیلتر در شرایط عادی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که دبیرخانه آن در دادستانی کل کشور واقع شده و ۱۳ عضو دارد که در این ترکیب وزارت ارتباطات یک رای دارد و دولت هم شش عضو دارد؛ ما اعتقاد داریم که باید در برخی از محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته ایجاد شد، بازنگری‌هایی انجام شود و آقای رئیس جمهور هم در یکی از بند‌های حکمی که برای دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی صادر کردند، به بازنگری در سیاست و مصادیق فیلترینگ اشاره داشتند که طبیعتا باید با تعامل در این کارگروه انجام شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری‌اش در پاسخ به این که در حال حاضر سیاست دولت آمریکا را در قبال ایران چگونه ارزیابی می‌کند، مدعی شد که ایران چالش‌های متعددی در حوزه‌های مختلف، از جمله فعالیت‌های هسته‌ای ایجاد می‌کند که این دولت آمریکا، بر خلاف دولت قبلی که به طور مثال، در زمینه توافق هسته‌ای شکافی میان آن و متحدان اروپایی‌اش وجود داشت، توانست در زمینه این چالش‌ها و در راستای منافعش با شرکا و متحدانش همکاری کند.
ایران سال هاست که ترکیبی از تئوری‌ها و روش‌های بازدارندگی را جهت ایجاد امنیت برای خود در مقابل دشمنان و رقبای بین المللی‌اش در دستورکار قرار داده است. موضوعی که سبب شده تا تهران پاسخ‌های متنوعی را جهت ارائه به اقدامات مخرب و منفی رقبا و دشمنانش داشته باشد. در این فضا، دولت بایدن نیز ضمن توجه به این گزاره راهبردی، در عین حملات تند و منتقدانه خود به ایران، بواسطه رایزنی‌های پشت پرده با کشورمان سعی دارد از هزینه‌ها و تبعات تحرکات و پاسخ‌های احتمالی ایران به رویه‌های مخربش بکاهد.
متاسفانه باید صریح گفت که حل مسائل ایران در سطح این دولت نیست. با ادامه این وضع هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد، جز اینکه فرصت‌ها نیز از دست می‌رود و اقدامات مفید مثل آزادی زندانیان نیز یا کمرنگ می‌شود یا تداوم پیدا نمی‌کند و حتی به ضد خودش تبدیل می‌شود. سیاست آزادی زندانیان تنها با ایجاد حس اعتماد به نفس در مردم و حکومت و تداوم آن سیاست، ثمربخش خواهد بود. امید داریم که راهی باز شود تا گامی همگانی برای حل مسائل ایران برداشته شود.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس گفت: سیاست خارجی ما از حالت تک موضوعی و تک بعدی خارج و چندجانبه شده است که قطعاً این رویکرد گشایش‌هایی را برای کشورمان ایجاد خواهد کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم ایجاد نهضت گسترش زبان فارسی در جهان، گفت: دولت باید با بنیادهای فعال در امر آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان همکاری کند.
معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور در واکنش به برخی شایعات درباره دریای خزر، گفت: سیاست دولت ایجاد کریدور جامع شمال جنوب است.
معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور در واکنش به برخی شایعات درباره دریای خزر، گفت: سیاست دولت ایجاد کریدور جامع شمال جنوب است.
معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور در واکنش به برخی شایعات درباره دریای خزر، گفت: سیاست دولت ایجاد کریدور جامع شمال جنوب است.
معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور در واکنش به برخی شایعات درباره دریای خزر، گفت: سیاست دولت ایجاد کریدور جامع شمال جنوب است.
اقتصاد کشورمان با ارز چند نرخی دست و پنجه نرم می کند و همچنان بستر مناسب برای تک نرخی شدن ارز از سوی سیاست گذار ارزی فراهم نشده. رویه ای که منجر به ایجاد رانت و تشکیل صف خرید دلار توافقی و مسافرتی شده است. به گفته نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فاصله قیمت میان نرخ نیمایی، بازار متشکل و قیمت ارز فیزیکی بسیار زیاد شده که به ضرر صادرکننده است
سخنگوی دولت گفت: این دولت، دولتی نیست که با ضرر زدن به مردم در بورس برای خودش منفعت ایجاد کند بلکه با یک سیاست متوازن تلاش می‌کند تا چرخ اقتصاد ما بچرخد.
نماینده ادوار مجلس گفت: ناآرامی‌های امروز جامعه ایران یا توسط دستگاه‌های امنیتی حکومت سرکوب می‌شود یا جریان سیاسی میانی موفق خواهد شد از توان خود برای ایجاد همراهی در مردم بهره ببرد و به این وضعیت پایان دهد. اگر ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که تنها راه برون‌رفت از این شرایط، انجام اصلاحات بدون براندازی است، باید تغییراتی در نحوه برخورد ما با حاکمیت رخ دهد که توافق سیاسی میان نیروهای اجتماعی و سیاسی حاضر در صحنه را ممکن کند.
سخنگوی دولت درباره موضوع ساخت یک میلیون مسکن و برخی گمانه زنی ها مبنی بر بی نتیجه ماندن این سیاست، خاطرنشان کرد: با افتخار می گویم برای وعده ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال به خود می بالم. من هم با دانشجویان هم عقیده هستم که کسی که هشت سال در تولید مسکن را بست و عنوان کرد دولت مسئول تولید مسکن نیست و بحران امروز را ایجاد کرد، باید پاسخگو باشد و برای این بحران آفرینی محاکمه شود.
«قدرت گیری جمهوریخواهان در کنگره آمریکا، سیاست دو خطی دولت بایدن در رابط با ایران که هم بر دستیابی به توافق با تهران و هم اعمال فشار بر آن تاکید دارد را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این راستا، جمهوریخواهان از قدرت خود در کنگره و اثرگذاریِ این نهاد قانونی بر سیاست خارجی دولت مستقر استفاده خواهند کرد و زمینه را جهت تقویت آن بُعد از سیاست خارجی دولت بایدن در قبال ایران که بر تشدید فشار‌ها علیه این کشور تاکید دارد، بیش از پیش فراهم می‌کنند و البته در مسیر تعامل با ایران، چالش‌های گسترده‌ای را ایجاد خواهند کرد.»
وزیر اقتصاد و امور دارایی کشور گفت: سیاست دولت در اجرای برنامه اشتغالزایی فاصله گرفتن از پولپاشی کور است؛ باید تسهیلات را به کارآفرینانی که ایجاد شغل می‌کنند اختصاص داد و تحقق آن را رصد کرد.
وزیر اقتصاد و امور دارایی کشور گفت: سیاست دولت در اجرای برنامه اشتغالزایی فاصله گرفتن از پولپاشی کور است؛ باید تسهیلات را به کارآفرینانی که ایجاد شغل می‌کنند اختصاص داد و تحقق آن را رصد کرد.
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی منطقه‌ای این دولت و شخص رئیس جمهور ارتباطات وسیعی ایجاد کردند.
پایگاه خبری اسپکتِیتور در گزارشی می نویسد: «دولت بایدن اکنون به آمارهای بالای خود در زمینه ایجاد اشتغال می نازد این در حالی است که آمریکا در ماه های اخیر با بحران هایی نظیر تورم و افزایش هزینه های زندگی، کاهش درآمدها و انقباضِ اقتصادی رو به رو بوده که همگی آن ها برای این کشور به شدت خسارت بار بوده اند. در این راستا، درگیری های دموکرات ها با جمهوری خواهان نیز عملا آمریکا را با مشکلات به مراتب گسترده تری رو به رو کرده است و سیاست در آمریکا را به عرصه ای وحشتناک تبدیل کرده است».
عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه هر چقدر اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی به طول انجامید، باعث شد تا تورم بیشتری ایجاد شود، گفت: علل اصلی بروز تورم رشد نقدینگی و کسری بودجه دولت است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ