مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از معضلات مهم کلانشهر تهران است، گفت: شهروندان از سال ۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰ تنها ۳۶ روز هوای پاک را تجربه کردند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
تابستان سال جاری از گرمترین روز‌ها و شب‌های یک دهه گذشته است و بنا بر اعلام متخصصان فردا (سه شنبه) میزان اشعه ماورای بنفش خورشید در تهران شدید است و مردم باید اقدامات حفاظتی را مورد توجه قرار دهند تا از خطرات و آسیب‌های این اشعه خطرناک در امان باشند.
رضاشاه برای آن که این خیابان طولانی را از سایر خیابان‌ها متمایز کند از کفیل بلدیه درخواست کرد ۲ طرف خیابان را با درخت چنار تزیین کند. بوذرجمهور با هر زحمت و جان کندنی بود، ۱۱ هزار اصله درخت چنار را که کمتر از ۱۰ سال داشتند، در دو طرف خیابان کاشت و با حفر دو حلقه چاه در محمودیه آن‌ها را سیراب کرد. چنار‌های خیابان ولیعصر (عج) از زیباترین ویژگی‌های این خیابان زیبا به شمار می‌رود.
در این دوره ۵ هزار و ۷۳۵ فقره رای صادر شده که دادخواست ۳ هزار و ۱۰۴ فقره آن را شوهران و ۲ هزار و ۵۰۱ فقره آن را زنان ثبت کرده بودند.
ساختمان‌های تهران تا دهه ۳۰ ارتفاع چندانی نداشت، نهایت ۲-۳ طبقه بود. بزرگ‌ترین ساختمانی که در این سال‌ها ساخته شد باشگاه ۴طبقه افسران بود که آن را هم خارجی‌ها ساخته بودند.
منصوره اتحادیه ۸۹ سال دارد. او مادر و مادربزرگ است. هر روزش به خواندن و پژوهش و ورق زدن اسناد می‌گذرد و صبحش در نشر «تاریخ ایران» شب می‌شود. او همه این‌ها هست، ولی هیچ یک از این‌ها او را به‌درستی توصیف نمی‌کنند. نکته جالب درباره زندگی خانم اتحادیه این است که او در یک سه‌راهی تاریخی جذاب به دنیا آمده و زندگی کرده است.
یکی از میراث‌های ناملموس پایتخت که در دیگر نقاط کشور هم اجرا می‌شد و در سال ۱۳۹۱ و با شماره ۷۹۲ به ثبت میراث ملی رسیده است، جشن گاهنبار است. پیروان آئین زرتشت معتقدند خداوند آفرینش جهان مادی را در ۶ گاهنبار به انجام رسانده و در ۶ مقطع مختلف سال این روز را جشن می‌گیرند. این جشن هنوز در آتشکده تهران برگزار می‌شود.
شهردار تهران گفت: مطابق آمایش‌های صورت گرفته سال ۱۴۰۰، بیشترین آمار مهاجران به کرج از تهران بوده‌است
رییس کل دادگستری استان تهران تعداد افراد عفو شده در استان تهران در قالب عفو گسترده بهمن‌ماه سال قبل را ۱۵ هزار نفر اعلام کرد.
آلودگی هوا ماجرای جدیدی نیست، سال‌ها است مردم تهران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کافی‌ست زمستان برسد تا دوباره هشدار‌های مدیریت بحران، هواشناسی و اورژانس پایتخت شروع شود، «از خانه خارج نشوید، هوا برای گروه‌های حساس آلوده است»، بعضی مواقع هم کار از هشدار به گروه‌های حساس می‌گذرد و حالا همه آدم‌های شهر باید خانه‌نشین شوند تا اثرات کشنده آلودگی هوا آن‌ها را نشانه نگیرد، اتفاقی که حداقل برای ۶ هزار نفر از ساکنین تهران در سال ۱۴۰۰ رخ داده.
می‌گویند بوستان معروف خیابان ولی‌عصر(عج) نخستین بوستانی است که تهرانی‌ها به میهمان‌های غیرتهرانی خود معرفی می‌کنند؛ بوستانی زیبا با گونه‌های متنوع گیاهی که قدم زدن در آن در هر ۴ فصل سال لذت وصف‌نشدنی دارد.
مصرف آب پایتخت‌نشینان در روزهای پایانی هفته در اسفندماه به مرز ۵۲ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسیده، این میزان مصرف هم‌اندازه اوج مصرف لحظه‌ای آب در روزهای گرم سال است.
اصغری، کارشناس هواشناسی گفت: تهرانی‌ها امروز و فردا از فعالیت کوهنوردی خودداری کنند. روز تحویل سال نو مشهد بارانی است.
پایتخت‌نشینان از ابتدای سال تاکنون ۱۷۴ روز هوای قابل قبول، ۱۲۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۳۴ روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، دو روز هوای بسیار ناسالم، دو روز هوای خطرناک و تنها سه روز هوای پاک را تجربه کردند.
تا سال ١٣٣٥ شمسی آب‌رسانی به ساکنان پایتخت با ٤٢٠ بشکه انجام می‌شد. بنابر اسناد موجود ١٢ هزار کارگر و عائله با این شغل روزگار می‌گذراندند. بشکه‌داران آب تهران را از ۲۶ رشته قنات که معروف‌ترین آن‌ها قنات شاه، قنات فرمانفرما در خیابان پاستور و قنات سرچشمه در چهارراه سرچشمه تهران بود، تامین می‌شد.
تهرانی‌ها طی ۳۲روز اول زمستان، ۲۱روز «هوای‌سمی» تنفس کردند. در غیاب سیاست‌های مهارکننده این بحران، سه گانه «ضعف حمل‌ونقل عمومی»، «اجبار به استفاده از خودروی شخصی برای ترددهای شغلی» و «برودت هوا» باعث افزایش شدید «ذرات معلق» در هوا شده است. نتایج چهار مطالعه پزشکی نشان می‌دهد، «ماندگاری آلودگی» در تهران، همبستگی گسترده با افزایش مرگ‌ومیر دارد. ۱۵درصد از مرگ‌های سال۹۶ پایتخت - سالی با آلودگی کمتر از الان- ناشی از هوای سرطان‌زا بود.
محاسباتی از میانگین اتلاف وقت روزانه تهرانی‌‌‌ها در ترافیک وجود دارد که این مقدار را نزدیک ۴۰‌دقیقه اعلام کرده است. با این حال برآوردهای جدید نشان می‌دهد این مقدار تا یک ساعت نیز می‌‌‌رسد. مبتنی بر این برآورد جدید شهروندان شاغل تهرانی معادل حدود ۴۰ روز کاری در هر سال را باید در ترافیک سنگین سپری کنند که مقدار قابل‌توجهی است.
اگرچه امروز دربند برای تهرانی‌ها یادآور طبیعت‌گردی و کوهنوردی است، اما آبادی دربند بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و از دوران ناصرالدین‌شاه برای مردم تهران روستایی شناخته شده بود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از اصلاح ۱۸ تقاطع تا پایان سال و کاهش ۱۱۵ کیلومتری راه مردم خبر داد.
تا ۱۴۰ سال پیش اصلاً محصولی به نام گوجه‌فرنگی در ایران وجود نداشت تا اینکه معیرالممالک، داماد ناصرالدین شاه بذر این صیفی را وارد ایران کرد و ایرانی‌ها کم و بیش با این محصول آشنا شدند. دوست محمدخان معیرالممالک هم مثل بیشتر خاندان قاجاری به فرنگ علاقه زیادی داشت و با این تفاوت که خیلی اهل گل و گیاه بود و در این مسافرت‌ها به فرنگ هر جا بذری پیدا می‌کرد، آن را به ایران می‌آورد یا با پست می‌فرستاد.
شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: تهرانی‌ها در این ساعت ۸ هزار لیتر بر ثانیه بیشتر از مدت مشابه سال گذشته آب مصرف می‌کنند.
وضعیت هوای تهران در اولین ماه پاییز ۱۴۰۱ و مقایسه آن با سال گذشته نشان می‌دهد که در مهرماه سال گذشته ۲۲ روز هوای قابل قبول ثبت شد که این عدد امسال به ۲۵ روز افزایش یافت. در مهرماه سال ۱۴۰۰ هشت روز هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت که این وضعیت امسال تنها به چهار روز رسید، اما امسال تهران یک روز هوای بسیار ناسالم برای همه را تجربه کرد که در سال گذشته چنین وضعیتی که را نداشتیم.
یکی از یخچال‌های طبیعی تهران که تا همین ۵۰ سال پیش فعال بود و بعد از تبدیل شدن به کارخانه یخ، تا ۱۵ سال پیش قالب‌های بزرگ یخ دست مردم و صنوف مختلف می‌داد، یخچال حاج محمدخان امیرمعتضدی معروف به یخچال حاج‌محمدخان بود.
بر اساس گزارش مرکز آمار متوسط درآمدهای خانوارهای شهری در سال گذشته حدود ۱۱۲ میلیون و ۴۲۱ هزار تومان بوده‌است. تهرانی‌ها با متوسط درآمد سالانه ۱۵۹ میلیون و ۸۸۴ هزار تومان، پردرآمدترین و کرمانی‌ها با متوسط درآمد سالانه ۷۱ میلیون و ۱۲۸هزار تومان کم‌درآمدترین خانورهای شهری کشور در سال گذشته بودند.
مدیرکل پزشکی‌قانونی استان تهران درباره میزان مراجعه به دلیل نزاع می‌گوید: در سه ماه نخست سال‌جاری ۲۶هزار و ۱۲۵ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی‌قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعداد مراجعان به دلیل نزاع به مراکز پزشکی‌قانونی ۲۴هزار و ۳۲۸ نفر اعلام شده بود، ۷ درصد افزایش یافته است. براساس گزارش اداره کل پزشکی‌قانونی استان تهران از کل مراجعان به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع در سه ماهه نخست سال‌جاری، ۱۶هزار و ۵۱۱ نفر مرد و ۹۶۱۴ نفر زن بوده‌اند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ