مسجد، مدرسه، حوزه علمیه و امامزاده هرکدام در برهه‌ای، مکانی امن برای اعتراض‌های مردمی تهران بوده‌اند. شاید به بسیاری از رویداد‌های تاریخی بتوان از دریچه‌ی مکان نگاه کرد؛ مکان‌هایی که صدای اعتراض مردم در آن شنیده می‌شد و این همان چیزی است که مردم تهران فعلی به شدت به آن نیاز دارند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران به آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان اشاره کرد و عنوان داشت: هشدار به تمام دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران ابلاغ شده و همگی در آماده باش کامل قرار گرفته اند.
شماری از مردم تهران عصر امروز (جمعه) در اعتراض به همراهی دولت سوئد در هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند.
شماری از مردم تهران عصر امروز (جمعه) در اعتراض به همراهی دولت سوئد در هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند.
سبزه میدان تهران علاوه بر محل کسب، محل تجمع مردم در ایام محرم بوده و هنوز نیز هست. از رویداد‌های مهمی که در سبزه میدان آن زمان اتفاق می‌افتاد، اعدام مجرمان بود که به‌دستور امیرکبیر از این میدان به میدان قاپوق (اعدام قدیم و محمدیه فعلی) انتقال پیدا کرد.
یکی از سرگرمی‌های مردم تهران قدیم، خربازی (خرسواری، یابوسواری) بود که جوانان به آن علاقه بسیاری داشتند. برخی دیگر از مردم هم در روز‌های تعطیلات عازم باغات و سایر گردشگاه‌های تهران نظیر چشمه علی، دوشان تپه، پس‌قلعه، عشرت‌آباد، میدان باغشاه و … می‌شدند و وقت خود را بیشتر با بازی‌های دسته جمعی مثل الک دولک، یک پی دو پی، دوک‌بازی و … می‌گذراندند.
مسجد مشیرالسلطنه هنوز پابرجاست و اهالی محل برای نماز و انجام مراسم مذهبی به آنجا مراجعه می‌کنند، اما دیگر خبری از مدرسه نیست و حجره‌های این مسجد قدیمی تبدیل به انباری‌هایی پر از وسایل بدون کاربرد و مستعمل شده‌اند. لازم به ذکر است، واقف این مسجد و مدرسهٔ علمیه آن را مسجدالاقصی نامیده است. البته در زبان عموم مردم و همچنین رسانه‌ها اغلب آن را با نام واقفش، مسجد مشیرالسلطنه، می‌شناسند. همچنین به دلیل وجود ساعت قدیمی مسجد بالای ستون کنار خیابان، مردم ساکن محله‌های اطراف، آن را مسجد ساعت نیز می‌خوانند.
کشتارگاه را همه مردم تهران و غیرتهران می‌شناختند. جایی بود که از شهرستان‌های دور و نزدیک برایش گوسفند می‌آوردند و دام‌ها در کشتارگاه خرید و فروش و کشتار می‌شد.
گشت و گذار در تهران قدیم و بازخوانی تصاویر جالب از دوره های گذشته حتما می تواند برای شما هم جذاب باشد.
گشت و گذار در تهران قدیم و بازخوانی تصاویر جالب از دوره‌های گذشته حتما می‌تواند برای شما هم جذاب باشد.
زبان اصلی مردم تهران، فارسی است. اما در بعضی نقاط زبان‌های محلی نیز دیده می‌شود که در مجموع از لهجه‌های فارسی محسوب می‌شوند. به طور کلی زبان و گویش‌های دیگری مانند آذری، گیلکی، لری، مازندرانی نیز به دلیل مهاجرت‌ها به آن افزوده شده است.
در زمان قاجار بیشتر خیابان‌ها تاریک بود و مردم با چراغ و فانوس تردد می‌کنند. در زمان ناصرالدین‌شاه در یکی از خیابان‌های نزدیک به ارگ سلطنتی، کارخانه برق برپا کردند و خیابان را هم «چراغ گاز» و بعد‌ها «چراغ برق» نامیدند.
نور قربان می‌گوید: «شهریورماه سال ۱۳۹۹ در فراخوانی از مردم و شورایاران هر محله خواسته شد درخت نمادین و شاخص محله‌شان را معرفی کنند تا پس از داوری از سوی یک تیم کارشناسی، برگزیدگان در «هفته تهران» معرفی و تقدیر شوند. درخت قدیمی در جوار امامزاده «شعیب» (ع) به‌عنوان درخت شاخص این محله معرفی شد که درنهایت در هفته تهران درخت چنار امامزاده شعیب (ع) ازنظر زیبایی و قدمت برگزید شد.»
در تهران قدیم دکه‌های ثابت خوراک‌پزی انواع غذا‌های گوشتی و غیرگوشتی رایج را عرضه می‌کرد. غذا‌های گوشتی معمولاً از گوشت گوسفند بود و غذا‌های غیرگوشتی به جز نان که اصلی‌ترین و عمومی‌ترین خوراک مردم به شمار می‌آمد، از انواع حبوبات، غلات، سبزی‌های مختلف و... تهیه می‌شد.
غذا‌های خیابانی در تهران قدیم بیشتر به غذا‌های خانگی شباهت داشت تا فست فود‌های پُرکالری غربی. در واقع بر خلاف تصوری که مردم از غذا‌های خیابانی دارند، در تهران قدیم فروشنده سعی می‌کرد بهترین مواد خوراکی هر فصل را با قیمت کمتر بفروشد. این غذا‌ها بیشتر توسط مسافران یا مردمی که در شهر تردد می‌کردند خریداری می‌شد. البته‌گاه به واسطه شهرت یک فروشنده، مردم حاضر بودند مسافت زیادی را تردد و فقط از آن فروشنده خرید کنند.
«جعفر شهری» در کتاب تهران قدیم دراین‌باره چنین نوشته است: دروازه‌های دوازده‌گانه اطراف شهر تهران تنها راه خروج و ورود به تهران بود که از اذان صبح باز و کمی بعد از اذان مغرب بسته می‌شد و مردم فقط در این زمان می‌توانستند از شهر خارج یا به شهر وارد شوند و در ساعات غیرمجاز فقط با راضی ساختن دروازه‌بانان و دادن پول و رشوه اجازه عبور و مرور داشتند و در غیر این صورت باید تا باز شدن آن‌ها صبر می‌کردند، دو اتاق در اطراف این دروازه‌ها ساخته شده بود، یکی برای ماموران اخذ عوارض و دیگری جهت دروازه‌بانان بود که بستن و گشودن دروازه‌ها را در اختیار داشتند.
شادی مردم تهران پس از برد ایران مقابل ولز-٣
شادی مردم تهران پس از برد ایران مقابل ولز-۲
شادی مردم تهران پس از برد ایران مقابل ولز
علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران در بازدید میدانی از بازار تهران به دغدغه های کسبه و ناراحتی از اغتشاشگران پرداخت.
راهپیمایی مردم تهران در پی جنایت حرم مطهر احمدبن موسی (ع)-۳
تهران- عضو شورای معاونین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور از برگزاری تظاهرات محکومیت جنایت استکبار در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در استان تهران خبر داد.
وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح دارورسان گفت: بار‌ها گفتیم که ما داریم دارو را تامین می‌کنیم، اما مردم با زحمت دارو را تهیه می‌کنند. دانشگاه علوم پزشکی تهران پیش قدم شدند و بقیه هم می‌توانند بعد از پایلوت طرح دارورسان را انجام دهند.
یک روز بعد از آتش زدن ایستگاه پلیس واقع در بازار تهران به محل حادثه رفتیم تا بود ونبود این ایستگاه و تاثیرش بر کاهش جرم و جنایت را از زبان کسبه بررسی کنیم.
محسن پیرهادی نماینده مردم تهران نوشت:فوت غیرمنتظره مهسا امینی، مردم ایران را سوگوار کرده است؛ هنوز ابعاد ماجرا و چرایی بروز آن بصورت مستند اعلام نشده است. به همین دلیل رفع ابهام از چرایی بروز آن امری ضروری‌ست و باید علل و عوامل بروز اتفاق، بدون فوت وقت روشن شود. به عنوان وکیل مردم برای پاسداری از حقوق مردم و اجرای قانون اساسی و دفاع از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی، پیگیر چرایی و چگونگی بروز این اتفاق تلخ خواهم بود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ