بعد از گذشت حدود سه سال از عمر ارز ۴۲۰۰ تومانی سرانجام امروز یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند که این ارز رانتی را حذف کنند و بنابراین در سال ۱۴۰۱ دیگر خبری از ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهد بود. در گفتگو با حسن حسین نیا از کارشناسان بازار سرمایه به بررسی تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ بر بورس پرداخته ایم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
علی جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی، می‌گوید که به دنبال نوسانات نرخ ارز، پزشکان دیگر قادر به شرکت در کنگره‌های بازآموزی بین‌المللی و فراگیری تجربیات جامعه پزشکی دنیا نیستند که این اتفاق، یک معادل نگران‌کننده دارد؛ پسرفت و درجا زدن اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پزشکان و جراحان در همان جایی که هستند.
«دولت باید نظام یارانه‌ای و نظارت بازار ارز را تغییر دهد و، چون نمی‌خواهد وارد بازسازی این حوزه‌های دردسر ساز شود، همان روش‌های قدیمی را دنبال می‌کند. در روش فعلی پس از مدتی همان مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی بزرگ می‌شود و دولت مجبور است در روش خود بازنگری کند. دولت تصور می‌کند بر این روش مسلط است و حاضر به پایه ریزی نظام جدید حمایت از اقشار آسیب پذیر و مدیریت بازار ارز نیست. اما این روشی که دولت بلد است الزاما بهترین روش نیست.»
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: می‌خواستیم کالابرگ الکترونیکی را با یارانه نقدی جبران کنیم، اما با شتاب تورم مواجه شدیم و این یارانه جوابگوی تورم نبود.
در پی اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور سابق، درباره سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی و آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بانک مرکزی توضیحاتی در این باره ارائه کرد.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم‌گیری شد، گفته بودیم که نباید این موضوع برای کالاهای اساسی و دارو حذف شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: دولت طبق قانون عمل نکرد و سریع نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام کرد و اتفاقا نسبت به این اقدام بسیار مانور داد و اعلام می‌کردند که شهامت آن را داشتیم و ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم. اما همان زمان به این اقدام دولت و به اصطلاح شهامتش معترض بودیم چراکه شهامت در اقتصاد چارچوبی می‌خواهد. البته دولت تبعات این شهامت خود را دید و به شدت عملکرد دولت زیر سوال رفت.
اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یا به قول دولت «جراحی اقتصادی» آنقدر ترسناک بوده که حالا رکورد تورم تاریخ در بخش خوراکی شکسته شده است. تورم خوراکی‌ها، ۶ ماه پس از این «جراحی» حالا به ۶۷.۵ درصد در آبان‌ماه رسیده؛ عددی که در تاریخ ایران پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است.
تقریبا ۷ ماه از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گذشته و حالا دولت می‌گوید قرار است کالابرگ الکترونیکی به صورت پایلوت در یک استان اجرایی شود. با این حال، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید واریز یارانه نقدی تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و هر چند اجرای کالابرگ الکترونیکی در یکی، دو استان به صورت آزمایشی شروع شده، اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ الکترونیکی بعید است تا پایان سال به صورت سراسری این سیاست اجرا شود.»
وزیر صمت گفت: اگرچه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به بروز برخی از مشکلات شد اما بحران به وجود نیاورد؛ این دوران گذار را هم پشت سر می گذاریم.
وزیر صمت گفت: اگرچا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به بروز برخی از مشکلات شد اما بحران به وجود نیاورد؛ این دوران گذار را هم پشت سر می گذاریم.
آمار بانک مرکزی نشان می دهد در نیمه نخست امسال با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، صرفه‌جویی ۲ میلیارد دلاری در تامین ارز واردات کالاهای اساسی به کشور محقق شده است.
رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: مجلس ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف نکرد بلکه نظام ارزی را اصلاح کرد و دولت هم در این زمینه شهامت به خرج داد.
احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: برخی به رییس‌جمهور پیشنهاد دادند رای‌تان را بگیرید و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دوره بعد موکول کنید.
عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون تاثیرات خود را بر بازار گذاشته و تورمی هم که از حذف آن به وجود آمده، قطعا مقطعی و گذرا خواهد بود، چون تغییر قیمت مشخصی ایجاد شده و تا حد زیادی بر بازار اثر گذاشته است.
نماینده مردم چناران در مجلس گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام شجاعانه دولت بود که جلوی رانت‌ اقتصادی و سوءاستفاده از بیت‌المال را گرفت ولی متاسفانه نظارت ضعیف بر بازار باعث گرانی شده است.
نماینده مردم چناران در مجلس گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام شجاعانه دولت بود که جلوی رانت‌ اقتصادی و سوءاستفاده از بیت‌المال را گرفت ولی متاسفانه نظارت ضعیف بر بازار باعث گرانی شده است.
عضو کمیسیون امنیت مجلس گفت: طرح رتبه بندی معلمان نیمه کاره است و با وجود گذشت ۵ ماه از سال هنوز هم تکلیف حقوق بازنشستگان مشخص نیست؛ جراحی اقتصادی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نهاده های دامی جای تشکر دارد و امری ضروری است اما مجلس نقش خودش را در کنترل دولت برای اینکه به کمرهای خمیده مردم فشار وارد نشود ایفا نکرد؛ مجلس چه نقشی در این رابطه ایفا کرده است؟
وزیر کشاورزی در آغاز آئین رونمایی از نقشه راه تأمین مالی زنجیره‌ای در بخش کشاورزی گفت: برای تجاری کردن صنعت کشاورزی راهی بجز اجرای کشاورزی قراردادی نداریم.
سرعین- رئیس مرکز آموزش و تربیت محیط‌بانی معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از مهرماه امسال رشته محیط‌بانی در هنرستان کار و دانش خوزستان و فارس راه‌اندازی می‌شود.
تنها چند ماه پس از معرفی اپلیکیشن دوربین Expert RAW برای دستگاه‌های گلکسی، سامسونگ با یک برنامه عکاسی جذاب دیگر بازگشته است. این برنامه که Galaxy Enhance-X نام دارد، اکنون در Galaxy Store در دسترس قرار گرفته است. این اپلیکیشن از "تکنیک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی" برای ارائه مجموعه‌ای از ویژگی‌های ویرایش تنها با لمس یک گزینه استفاده می‌کند و قادر است به راحتی نقص تصاویر را یافته و آن‌ها را برطرف نماید.
کارشناس بازار سرمایه گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به ایجاد شفافیت معاملات و صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌شود و در صورتی‌ که فعالیت شرکت‌ها شفاف شود سهامداران نیز استقبال می‌کنند.
نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ ‌های بهره در بازار پول به نرخ ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می ‌دهد. نرخ بهره بین بانکی در سال جاری به بیشترین میزان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
به گفته مدیر عامل شرکت مس، در دو ماه نخست امسال 61،685 تن آند با رشد 8 درصدی و 49،841 تن کاتد با رشد 8 درصدی نسبت به برنامه تولید شده است.
با نگاهی به آمار واریزی یارانه نقدی گذشته، می توان پیش بینی کرد که دولت یارانه نقدی (معیشتی) را بیستم یا بیست و یکم تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد کرد. اما می توان دهم را هم جز احتمالات در نظر گرفت.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به ادعای میرکاظمی مبنی براینکه بخشی از گرانی‌ها ناشی از مصوبه مجلس در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: دولت در لایحه‌ بودجه ۱۴۰۱ نامی از ارز ۴۲۰۰ تومانی در تبصره یک قید نکرده و تمام منابع ارزی حاصل از فروش نفت و میعانات گازی را به قیمت ETS که تقریباً همان نرخ ارز آزاد محسوب می‌شود، محاسبه کرده بود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ