سیارک‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که از ابتدای تشکیل منظومه شمسی و سیارات آن باقی مانده‌اند. دانشمندان امیدوارند بتوان با مطالعه نمونه‌هایی از گرد و غبار سیارک اُسیریس-رکس که در تاریخ ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۲۳(دوم مهر ۱۴۰۲) به زمین می‌رسند، در مورد اجزای سازنده منظومه شمسی اطلاعات بیشتری کسب کنند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
یک محقق بخش کشاورزی گفت: ۶ نمونه بذر هیبرید در کشور تولید شده که قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.
نمونه‌ای از تفاوت‌های سنی زیاد کشف شده توسط ورنر و همکارانش را می‌توان در حوضه‌ی ۷۱۲ مایلی (۱۱۴۶ کیلومتری) ایمبریوم (Imbrium) مشاهده کرد که یک محل برخورد باستانی است که گمان می‌رود هنگام برخورد یک سیارک به اندازه ایالت نیوجرسی به ماه ایجاد شده است.
یکی از نمونه‌های معروف گونه‌های ماهی صورت انسانی، ماهی ماشه‌ای است. الگوی مشخص صورت آن، با چشمانی که در نزدیکی بالای سر قرار گرفته اند، ظاهر یک چهره انسان را در نیم رخ می‌دهد. گونه‌های دیگر، مانند «زاویه‌ماهی» و «طوطی‌ماهی»، الگو‌های صورت مشابهی را نشان می‌دهند که تداعی‌های انسان‌سازی را برمی‌انگیزد.
بل «Belle» یک ماهی ربات است که برای جمع‌آوری نمونه‌های دی‌ان‌ای «DNA» از زیر آب برای تحقیقات دریایی طراحی شده است. این ربات می‌تواند از زیر آب فیلمبرداری کند و نمونه‌هایی را با هدف اینکه کدام موجودات در یک محیط معین زندگی می‌کنند، جمع‌آوری کند. این ربات را که دانشجویان مهندسی مکانیک در ETH زوریخ طراحی کردند، مانند یک ماهی رفتار می‌کند و سایر موجودات دریایی نیز آن را به عنوان ماهی پذیرفته می‌پذیرند. این ربات حدود یک متر طول دارد و برای ماموریتش از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا به‌طور مستقل موقعیت خود را در حین گرفتن نمونه‌های ایزوله دی‌ان‌ای و ویدیو با وضوح بالا هدایت کند. «بل» با استفاده از یک باله سیلیکونی با دو حفره که آب را به صورت چرخه‌ای پمپاژ می‌کند، خود را به حرکت در می‌آورد.
با همکاری راهبردی دو شرکت و ترکیب فناوری آنها، تراشه‌های گرافنی ساخته شده که به سرعت می‌تواند چندین پاتوژن را در نمونه‌های خون یا بزاق تشخیص دهد.
یک مطالعه جدید گزارش می‌دهد که ستاره شناسان قدیمی‌ترین نمونه‌های شناخته شده مولکول‌های آلی پیچیده را در جهان کشف کرده اند.
محققان دانشگاه کمبریج با بررسی نمونه‌های مدفوع در توالت‌های باستانی بیت‌المقدس، آثاری از شیوع یک بیماری مرگبار را در این شهر در ۷۰۰ سال قبل از میلاد شناسایی کرده‌اند.
به گفته محققان کتیبه‌ای بر روی یک زره سینه ۱۱۰۰ ساله که در قلعه‌ای ویران شده کشف شده ممکن است حاوی یکی از اولین نمونه‌های شناخته شده متن سیریلیک باشد.
گلوله های هوشمند از همان ساختار مشابه با نمونه‌های معمولی برخوردار هستند، با این تفاوت که یک سیستم هدایت در آنها تعبیه شده است. گلوله‌ای را در نظر بگیرید که نه تنها می‌تواند خود را به سمت یک هدف هدایت کند، بلکه می‌تواند مسیر خود را در اواسط پرواز اصلاح کند. جای تعجب نیست که این سناریو، رویای هر تک تیراندازی است.
محققان به این نتیجه رسیدند که روغن و عصاره زوفا پتانسیل انهدام سلول‌های سرطانی دهانه رحم را در اختیار دارد. با این حال مطالعه مذکور در شرایط آزمایشگاهی انجام شده بود و نمونه‌های انسانی در نتایج آن دخیل نبودند...
مریخ‌نورد «استقامت» ناسا شروع به جمع‌آوری نمونه‌هایی از سنگ «Berea» از سطح سیاره سرخ کرده است.
در نمونه‌های جمع‌آوری شده از یک مأموریت در سال ۲۰۲۰، دانه‌هایی با محتوای آب تا ۲۰۰۰ قسمت در میلیون (PPM) پیدا شده است و با توجه به فراوانی این کره‌های شیشه‌ای در سطح ماه، مجموع آب‌های درون آن‌ها می‌تواند به اندازه ۷۱ تریلیون گالن باشد.
این سیاره نمونه‌ای از یک «ابر مشتری» است. سیاره‌ای شبیه به غول گازی در منظومه شمسی خودمان، اما بسیار بزرگ‌تر، شاید ۱۲ تا ۱۸ برابر جرم سیاره مشتری را دارد.
دانشمندان موفق شدند نمونه‌های ۵۰ هزار ساله یخ را از اعماق یک یخ‌تاق در قطب جنوب بیرون بکشند. این استوانه عظیم یخ، دریچه‌ای به گذشته دور است و از طریق آن می‌توان به تاریخچه تغییرات آب و هوای زمین و سطوح گاز‌های گلخانه‌ای و حتی دمای زمین پی برد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: با توجه به نمونه‌های خونی که از دانش آموزان در مدارس گرفتیم شرایط آن‌ها طبیعی بوده، البته بنا به احتیاط و وظیفه ۱۸ نفر از دانش آموزانی که والدین آن‌ها درخواست آزمایش از فرزندانشان داشتند به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شدند که طبق بررسی‌ها سالم بودند و در حال ترخیص از بیمارستان هستند.
آنالیز اجزای بدنه، موتورها، منبع تغذیه و سیستم ناوبری ریز پرنده‌ی ساقط شده و تطبیق آن با نمونه‌های موجود، سازنده آن را دقیقا مشخص نموده و سرنخ‌های مهمی را آشکار کرده است.
محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید میکروسکوپ نیروی اتمی زیستی برای مطالعات روی نمونه‌های بیولوژیکی، بافت زنده و سلول‌ها شدند.
به نظر می‌رسد جنگ‌های سالیان اخیر تا اندازه‌ای برای کشور‌هایی که آن را آغاز می‌کنند نتیجه معکوس به همراه داشته اند. به نظر نمی‌رسد که نمونه‌های اخیر زیادی وجود داشته باشند که نشان دهند تصمیم برای آغاز یک جنگ نتیجه خوبی برای طرف مسئول جنگ به همراه داشته باشد.
به تازگی ماموریت استقامت ناسا اولین لوله ذخیره، حاوی نمونه‌های سنگ‌های گرانبهای خود را روی شن‌های مریخ رها کرد و رکوردی از موادی را که در یک مأموریت آینده می‌توان به زمین بازگرداند، به جای گذاشت. مقامات ناسا در بیانیه‌ای روز چهارشنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) اعلام کردند که این یک لحظه کلیدی در جستجوی حیات در مریخ است.
دکتر دیوید هان از دانشگاه کوئین ماریِ لندن، نخستین نویسنده‌ی این مطالعه گفته است: «یافتن نمونه‌های غذا درون بدن دایناسور‌ها یک اتفاق نادر است، پس هر نمونه‌ای که کشف شود واقعاٌ مهم است، چون مدرک مستقیمی است که نشان می‌دهد دایناسور‌ها از چه چیز‌هایی تغذیه می‌کردند.
در مواجهه با نمونه‌های متنوع از سخنان عجیب و پرحاشیه میرسلیم نگاه ساده‌انگارانه آن است که تصور شود با تذکر و توجیه یک شخص مثل جناب میرسلیم، روند دامنه‌دار وایرال‌شدن اظهارنظر‌های این‌چنینی برخی مسئولان دیگر هم در بین افکار عمومی قطع خواهد شد. این‌درحالی است که به‌نظر می‌رسد ما در بررسی این جنس اظهارات عجیب، با یک طرز فکر مواجه هستیم نه اظهارنظر شخصی چند مسئول خاص دولتی یا حاکمیتی.
طراحی سامانه RBS ۷۰ با هدف ساخت یک پدافند ارزان قیمت که کار با آن ساده باشد و در شرایط آب و هوایی قطبی سوئد نیز بدون مشکل کار کند، از سال ۱۹۶۷ آغاز و نخستین نمونه‌های ساخته شده در سال ۱۹۷۳ جهت ارزیابی تحویل نیروی هوایی سوئد شد.
دانشمندان ژاپنی نمونه‌های کمیاب جمع آوری شده در یک ماموریت فضاییی ژاپنی را که شش سال طول کشید، تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که مقادیری از آب‌ها ممکن است توسط سیارک‌هایی از دورترین نقاط منظومه شمسی به زمین رسیده باشند.
اثر مهم سم مندز، یکی از نمونه‌های برجسته سینمای جنایی است که متکی بر یک فیلمنامه اقتباسی پر جزئیات، تماشاگر را در معرض داوری‌هایی دشوار پیرامون جنایتکاران می‌اندازد که به گونه‌ای متفاوت از کلیشه‌های مرسوم به تصویر کشیده شده‌اند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ