اساساً همان‌طور که زمین هر روز به دور خود می‌چرخد، جاذبه ماه آب‌هایی را که در نزدیک‌ترین فاصله قرار دارند، به سمت خود می‌کشد و جزرو مد ایجاد می‌کند. این جزر و مد‌ها در واقع یک «برآمدگی» بیضی شکل هستند که از یک طرف تحت تاثیر نیرو‌های گرانشی به سمت ماه کشیده می‌شوند و از سوی دیگر اینرسی می‌کوشد آن‌ها را سر جای خود نگه دارد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
رصدخانه آب وهوای اتحادیه اروپا تایید کرد جولای ۲۰۲۳ میلادی( ماه گذشته) گرمترین ماه تاریخ بوده است.
دبیر شورای نگهبان عزاداری ماه محرم را عامل مهم بازسازی و ترمیم فضای فرهنگی جامعه دانست و گفت: به همین دلیل دشمنان اسلام همواره برای کم‌رونق شدن و انحراف این سنت حسنه برنامه‌ریزی کرده‌اند.
سنگ‌های گرانیتی به دلیل وجود آب فراوان و صفحات تکتونیکی سیاره ما که به ذوب شدن و بازیافت مواد در پوسته سیاره کمک می‌کنند، در زمین رایج هستند. تصور رایج این است که آن‌ها تقریبا در سایر نقاط منظومه شمسی وجود ندارند، اما یک پژوهش جدید اکنون به یک کشف غیرمنتظره دست یافته است. این کشف، یک توده گرانیتی بزرگ در سمت دور ماه است.
این بار نیز ماه در یازدهم تیرماه ۱۴۰۲ به فاز کامل خود رسید و بزرگ‌تر و روشن‌تر از ماه کامل در مواقع دیگر بود. این پدیده امشب نیز در آسمان قابل مشاهده است.
ماه تأثیر غیرقابل انکاری بر جزر و مد در زمین دارد. کشش گرانشی آن باعث بالا و پایین رفتن سطح دریای سیاره ما می شود؛ اما اگر قرار بود ماه تأثیر کمتری روی سیاره ما داشته باشد چه؟
مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان امیدوار بود برنامه هفتم توسعه سرنوشتی متفاوت از سایر برنامه‌ها داشته باشد؟ گفت: متاسفانه ما در شرایطی به سر می‌بریم که پیش‌بینی وضعیت اقتصادی در شش ماه آینده برای اهل فن و فعالان اقتصادی غیرممکن شده است، چطور در این فضا می‌توان امید داشت برنامه هفتم توسعه سرنوشتی متفاوت از دیگر برنامه‌ها داشته باشد؟
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: ماه رمضان امسال، ماه رمضان بسیار باحال و پرشوری بود؛ در این ماه هم دعا بود، هم تضرع بود، هم توسل بود.
توسلی گفت: چطور می‌شود قیمت خودرویی مثل پراید در کمتر از دو ماه به ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون برسد؛ این قیمت چگونه تعیین می‌شود و چه افراد و گروهی و تشکیلات و احزابی نقش دارند؟ واقعا نمی‌توانیم جواب مردم را بدهیم.
در ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ نیز ماه رمضان بعدی آغاز می‌شود. در واقع امسال شاهد دو ماه رمضان خواهیم بود؛ یک بار در ابتدای سال، بار دیگر در پایان سال.
الهلال با پیروزی 2-0 مقابل الخلیج در دیدار معوقه هفته شانزدهم لیگ عربستان، به تیمی تبدیل شد که بیشترین امتیاز را در ماه رمضان در کسب کرده است.
در این گزارش عکس های ماه رمضان در کشورهای اسلامی را می بینید.
سرمربی تیم رم بعد از پیروزی تیمش مقابل امپولی تاکید کرد که بعضی ها که از او انتقاد می کنند، درک کاملی از شرایط فوتبالی ندارند.
ماه نو امشب (شب یکم و بامداد دوم بهمن ۱۴۰۱)، چنان به زمین نزدیک خواهد شد که از سال ۹۹۲ میلادی، سابقه نداشته است. جالب اینکه تا ۳۴۵ سال دیگر هم به این فاصله نزدیک، نخواهد رسید.
قبل از انقلاب، کارخانه روغن نباتی قو تقریباً نزدیک به ۲۲ نوع روغن تولید می‌کرد، که ۳‌ـ ۴ نوع آن روغن قنادی بود. البته کره هم در این کارخانه تولید می‌شد، از جمله کره گیاهی (مارگارین). در آن روز‌ها روغن مایع هم با ظروف شیشه‌ای تولید و روانه بازار شد. ماه رمضان که می‌شد مصرف روغن مایع بالا می‌رفت، آن هم برای پخت زولبیا و بامیه بود.
حتما شما هم از شنیدن این خبر متعجب شده‌اید. اینکه چطور یک مرغ با وجود اینکه سرش را بریده‌اند ۱۸ ماه زنده مانده است. این گزارش عجیب اما واقعی را بخوانید!
اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یا به قول دولت «جراحی اقتصادی» آنقدر ترسناک بوده که حالا رکورد تورم تاریخ در بخش خوراکی شکسته شده است. تورم خوراکی‌ها، ۶ ماه پس از این «جراحی» حالا به ۶۷.۵ درصد در آبان‌ماه رسیده؛ عددی که در تاریخ ایران پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است.
حقیقت پور: نیاز نیست آقای رئیسی روزی چند سخنرانی انجام دهد یا هفته ای چند سفر استانی برود، کافی است او چند تصمیم درست برای اداره کشور بگیرد تا از مهاجرت ثروت و فرار مغزها جلوگیری کند.
بورس در آبان ماه ۱۴۰۱وضعیت خوبی داشته و توانست خاطره های روزهای خوب را دوباره زنده کند.
تعدادی از کارشناسان کسب‌و‌کار می‌گویند، در دو ماه گذشته بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار شغل از بین رفته است و احتمال بیکاری ۱۰ میلیون نفر در ایران وجود دارد؛ آن هم در شرایطی که ایران ۷۲ میلیون نفر کاربر اینترنتی دارد و حدود ۵۵ درصد آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
خسوف کامل ۲۰۲۲ امروز اتفاق می افتد این آخرین ماه گرفتگی خونین تا ۲۰۲۵ میلادی است.
مرداد سال ۱۲۸۵ شمسی، مظفرالدین‌شاه قاجار به امضای فرمان مشروطیت تن می‌دهد و در اولین جلسه مجلس شورای ملی، چند ماه بعد، در ۱۴ مهرماه همان سال که در کاخ گلستان با حضور شاه قاجار تشکیل می‌شود، بر اساس متمم قانون اساسی، طهران رسما و قانونا به پایتختی ایران انتخاب می‌شود.
سایت «گل پوینت» لحظاتی پیش با آمار نشان داد که چطور ستاره سابق پرسپولیس عنوان بهترین بازیکن ماه لیگ برتر پرتغال را کسب کرد.
آزادکار دسته سنگین وزن کشورمان معتقد است که یک لحظه غفلت در پای فینال او را از رسیدن به طلا بازداشت.
تراس باید بتواند محافظه‌کاران که کم نیستند را متقاعد کند که نیاز به چرخش سیاستگذاری درون حزبی و هزینه مقادیر زیادی از سرمایه سیاسی وجود دارد. این کار شاید از نظر اخلاقی درست نباشد، اما از نظر سیاسی برای بقای بلند مدت حزب ضروری است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ