ائتلاف احزاب مخالف ترکیه رسما اعلام کردند که «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوری‌ خواه خلق را نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری ماه می در این کشور انتخاب کرده اند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
کمال کامیابی‌نیا رسما اولین بازی خود را در ذوب‌آهن انجام داد.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در حالی انجام ‌شد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی توانست در یک رقابت نزدیک کمال قلیچدار اوغلو، نامزد گروه‌های اپوزیسیون را شکست دهد.
مردم ترکیه برای بار دوم به پای صندوق‌های رای رفتند تا میان رجب طیب اردوغان اسلام‌گرا و کمال قلیچداراوغلو با مواضع چپ‌میانه و سکولار، یکی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند.
فردا یکشنبه ۲۸ ماه می ۲۰۲۳ (هفتم خرداد ماه ۱۴۰۲) دور دوم رای‌گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با حضور «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به میز ششگانه برگزار می‌شود.
رییس جمهور ترکیه و نامزد ائتلاف جمهور، پیروزی کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به معنی پیروزی آمریکا خواند.
دربی انتخاباتی ترکیه میان کمال قلیچدار اوغلو و رجب طیب اردوغان همچنان در جریان است و به نظر می رسد اردوغان پیروز این دور از رقابت ها خواهد بود.
پس از آنکه سنان اوغان، سیاستمدار ملی‌گرای راست، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دور اول انتخابات بیش از ٪۵ آرای انتخاباتی را از آن خود کرد به نظر می‌رسد اکنون این تغییر لحن بخشی از تلاش برای به دست آوردن آرای رأی‌دهندگان ملی‌گرا باشد.
بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت و نزدیک‌ترین رقیب اردوغان با کسب ۲۴ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۷۸ رأی معادل ۴۴.۸۸ درصد آرای مردمی به همراه اردوغان به دور دوم راه یافت.
نشریه روسی در تحلیلی با هشدار به سیاست خارجی کمال قلیچداراوغلو ضد همسایگان اقلیمی قدرتمند خود گفت که در صورت شکست اردوغان، ترکیه در مسیر خطرناکی ضد همسایگان خود و همسو با غرب قدم بر می‌دارد.
طبق اطلاعات و گزارش ویژه‌ای که در این باره به دست رأی الیوم رسیده است، میخائیل بوگدانوف گفته است که برنده شدن کمال قلیچداراغلو، نامزد اپوزیسیون ترکیه که از حمایت گسترده کشور‌های غربی برخوردار است، منجر به از دست دادن یک میانجی صادق و قابل اعتماد برای روسیه خواهد شد که قادر به ایجاد شرایط امن برای هرگونه گفتگو و مذاکره درباره بحران اوکراین در آینده است.
دستیار «کمال قلیچدار اوغلو»، رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از مقام خود در این حزب کناره‌گیری کرد. جزئیات بیشتری درباره چرایی استعفای این این چهره نزدیک به قلیچدار اوغلو منتشر نشده، اما کناره‌گیری او همزمان با کشیده شدن رقابت‌های حساس میان قلیچدار اوغلو و رجب طیب اردوغان صورت می‌گیرد.
دستیار «کمال قلیچدار اوغلو»، رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از مقام خود در این حزب کناره‌گیری کرد. جزئیات بیشتری درباره چرایی استعفای این این چهره نزدیک به قلیچدار اوغلو منتشر نشده، اما کناره‌گیری او همزمان با کشیده شدن رقابت‌های حساس میان قلیچدار اوغلو و رجب طیب اردوغان صورت می‌گیرد.
دستیار «کمال قلیچدار اوغلو»، رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه استعفا داد.
روز یک‌شنبه (۱۴ می / ۲۴ اردیبهشت) بیست‌وهشتمین دوره انتخابات پارلمانی و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور ترکیه در ۸۱ استان این کشور برگزار شد. کسی نمی‌داند ناظم جهان بە چه کسی رای می‌دهد، اما او امیدوار است کە طوطی زیبایش خوش اقبال باشد. بنابر آمار‌های اولیه ارائه شده از سوی خبرگزاری سی‌ان‌ان ترک، پس از شمارش ۸۲ درصد آرا نتایج انتخابات ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور ۵۰.۳ درصد آرا و کمال قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف ملت: ۴۳.۹۱ درصد آرا را کسب کرده اند.
در شرایطی که اکثر نظرسنجی‌ها از پیشتازی ناچیز کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون ترکیه که مورد حمایت ائتلاف شش حزبی است و کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم حکایت دارند، دو مرکز نظرسنجی از احتمال پیروزی اردوغان در انتخابات با اختلاف اندک خبر داده‌اند.
آقای اردوغان برای ما یک تهدید بزرگ و درعین‌حال یک فرصت بزرگ است؛ چراکه در دوران تحریم‌ها ایستادگی کرد. اما کمال قلیچدار اوغلو اهل ریسک نیست و فرصت ها و تهدیداتش برای ایران کم است.
کمال قلیچدار اوغلو از سیاستمدارانی است که هر سال، لیست اموال خود را به طور رسمی برای رئیس پارلمان ترکیه می فرستد و نسخه ای از آن را در اختیار رسانه ها می گذارد.
کمال قلیچدار اوغلو در این دوره از انتخابات رقیب اصلی اردوغان محسوب می‌شود و مبارزات انتخاباتی خود را روی دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون متمرکز کرده است و از منتقدان جدی فساد در نهاد‌های حکومتی ترکیه به شمار می‌رود.
حزب دموکراتیک خلق‌ کرد ترکیه در بیانیه‌ای از کمال کلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه، رقیب رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری کنونی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.
"کمال قلیجداراوغلو" نامزد ریاست جمهوری ترکیه و رقیب اصلی "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور فعلی آن کشور در ویدئویی که برای جوانان ترکیه تهیه کرده توجه بی سابقه‌ای را به خود جلب کرد.
اردوغان یکشنبه در واکنش به دیدار «جفری فلیک» سفیر آمریکا در آنکارا به قلیچداراوغلو گفت: سفیر جو بایدن با کمال دیدار می‌کند. شرم بر تو باد. با مغزت فکر کن. طرف صحبتت در اینجا رئیس جمهوری است. چطوری پس از آن ملاقات درخواست دیدار با رئیس جمهوری می‌کنی؟
مخالفان اردوغان یک ائتلاف شش نفره با عنوان «ائتلاف ملت» میان شش حزب مخالف اردوغان تاسیس کرده‌اند. دو هفته قبل زمانی که این ائتلاف، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق را به عنوان نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد، مرات آکشنر، رهبر حزب خوب اعلام کرد که از این ائتلاف کناره‌گیری می‌کند. با این حال زمانی که مقرر شد اکرم امام‌اوغلو و منصور یاواش معاونان او باشند، آکشنر از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و بار دیگر به ائتلاف موسوم به میز شش نفره بازگشت.
در سال‌های گذشته از قلیچ‌داراوغلو به عنوان معادل مهاتما گاندی در سیاست امروز ترکیه یاد شده است. گاهی او را «گاندی کمال» یا «گاندی ترکیه» می‌نامند. رویترز در گزارشی دلیل این نام‌گذاری را شباهت ظاهری او به مهاتما گاندی معرفی کرد که او هم فردی ریز اندام بود. پولیتیکو نیز در گزارشی نوشت که سبک و سیاق سیاستمداری او مانند گاندی «افتاده و فروتن» است.
تبار کمال قلیچ دار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه مهمترین حزب مخالف ترکیه ایرانی است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ