کمال قلیچدار اوغلو در این دوره از انتخابات رقیب اصلی اردوغان محسوب می‌شود و مبارزات انتخاباتی خود را روی دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون متمرکز کرده است و از منتقدان جدی فساد در نهاد‌های حکومتی ترکیه به شمار می‌رود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوی اخیر بدلیل طرح برخی شکایت‌ها با خطر ۱۱۰ سال زندان احتمالی و ممنوعیت فعالیت سیاسی روبرو است.
اضافه شدن حدود نیم‌درصد آراء یک نامزد ریاست‌جمهوری در دور دوم انتخابات، به‌طور طبیعی بسیار سهل‌تر از اضافه شدن بیش از پنج درصد آراء رقیب اوست؛ بنابراین اگر اتفاق محیرالعقولی رخ ندهد، رجب‌طیب‌اردوغان فقط گام بسیار کوتاهی برای تمدید سلطۀ بیست‌سالۀ خود بر ترکیه پیشِ رو دارد.
شاید فاجعه برای کلیچداراوغلو، کاهش چشمگیر مشارکت مردمی در مناطق کردنشین بود که از ۷۰/ ۸۱درصد به ۷۴/ ۷۵درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسید که اظهارات به‌شدت ناسیونالیستی و ترکی کاندیدای مخالف و توافق با حزب راست‌گرای «پیروزی»، رای‌دهندگان کرد را از وی دور کرد. یکی از ساکنان دیاربکر، استانی با اکثریت کردنشین در جنوب شرقی ترکیه، گفت که رای نمی‌دهد؛ زیرا هیچ‌یک از طرفین به کرد‌ها اهمیت نداده‌اند.
امیر قطر به عنوان نخستین رهبر خارجی که پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری قبل از پایان رسمی شمارش آراء را تبریک گفت، یک پیام سیاسی خطاب به رقیب انتخاباتی اردوغان مخابره کرد.
رئیس جمهور کنونی ترکیه و رقیب وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با درخواست‌های متفاوت خواستار مشارکت حداکثری مردم شده‌اند.
رییس جمهور ترکیه و نامزد ائتلاف جمهور، پیروزی کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به معنی پیروزی آمریکا خواند.
نامزد ائتلاف جمهور در نشستی خبری در اظهاراتی جنجالی هشدار دارد که در صورت پیروزی رقیبش در انتخابات دور دوم به منزله پیروزی «سازمان‌های تروریستی و شرکت‌های آمریکایی» خواهد بود.
پس از آنکه سنان اوغان، سیاستمدار ملی‌گرای راست، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دور اول انتخابات بیش از ٪۵ آرای انتخاباتی را از آن خود کرد به نظر می‌رسد اکنون این تغییر لحن بخشی از تلاش برای به دست آوردن آرای رأی‌دهندگان ملی‌گرا باشد.
بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت و نزدیک‌ترین رقیب اردوغان با کسب ۲۴ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۷۸ رأی معادل ۴۴.۸۸ درصد آرای مردمی به همراه اردوغان به دور دوم راه یافت.
رئیس‌جمهور ترکیه علی‌رغم رقیب انتخاباتی خود، تأکید کرد روابط این کشور با روسیه ویژه است و مسکو و آنکارا به همدیگر نیاز دارند.
بعد از انتخابات روز شنبه ۲۴ اردیبهشت (۱۴ ماه مه)، اردوغان گرچه نتوانست اکثریت آرا را کسب کند و در دور نخست پیروز شود، اما همه قراین نشان می‌دهد که در دور دوم انتخابات در هفتم خرداد (۲۸ ماه مه)، احتمال پیروزی او از رقیبش نه تنها کمتر نیست، بلکه بیشتر است.
روزنامه کیهان نتیجه انتخابات ترکیه را که اردوغان به مرحله دوم راه یافته است نپسندید و او را به دیکتاتوری متهم کرد.
به نظر می‌رسد اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری که کمتر از دو هفته دیگر در 28 ماه مه برگزار می‌شود، دست برتر را دارد. تحلیلگران به واشنگتن‌پست گفتند که بعید به نظر می رسد که کلیچداراوغلو زمینه کافی برای پیروزی در دور دوم را فراهم کند. انتظار می‌رود که آرای حامیان اوغان، نامزد حزب ثالث، بین دو رقیب اصلی تقسیم شود.
رئیس جمهور ترکیه به انتقاد رئیس حزب اپوزیسیون و رقیب جدی وی از مداخله انتخاباتی روسیه در انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه واکنش نشان داد.
محرم اینجه ساعاتی پیش از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه انصراف داد.
قلیچدار اوغلو: اگر من رییس جمهور شوم باکو را دور می‌زنم و ترکیه را از طریق ایران به چین وصل می‌کنم.
مردم ترکیه در حالی قرار است در ۲۴ اردیبهشت جاری به پای صندوق‌ رای بروند که گمانه‌زنی‌ها و حواشی این انتخابات سرنوشت‌ساز از مدت‌ها پیش، افکار عمومی و محافل رسانه‌ای را به خود مشغول کرده است.
حزب دموکراتیک خلق‌ کرد ترکیه در بیانیه‌ای از کمال کلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه، رقیب رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری کنونی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.
"کمال قلیجداراوغلو" نامزد ریاست جمهوری ترکیه و رقیب اصلی "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور فعلی آن کشور در ویدئویی که برای جوانان ترکیه تهیه کرده توجه بی سابقه‌ای را به خود جلب کرد.
به نوشته فرانس ۲۴، بالغ بر ۳۰ درصد ترکیه را اقلیت علوی تشکیل می‌دهد که بزرگترین اقلیت دینی این کشور است و به گفته ناظران، قلیچدار اوغلو در منطقه «دیرسم» که به طور تاریخی ساکنان سرکشی در قبال حکومت مرکزی دارد به دنیا آمده است و اغلب ساکنان آن را علوی‌ها و کرد‌ها تشکیل می‌دهد و قلیچدار اوغلو مسیر دشواری را در اقناع رأی دهندگان اهل سنت خواهد داشت.
رسانه‌های ترکیه اعلام کردند احزاب و جریان‌های سیاسی دولت و رئیس‌جمهور ترکیه ائتلاف کردند و برای انتخابات ریاست‌جمهوری بر سر یک نامزد به توافق رسیدند.
رسانه‌های ترکیه اعلام کردند احزاب و جریان‌های سیاسی دولت و رئیس‌جمهور ترکیه ائتلاف کردند و برای انتخابات ریاست‌جمهوری بر سر یک نامزد به توافق رسیدند.
خانواده کمال کلیچداراوغلو، رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه که اهل تونجلی است، متعلق به «مردم کوریشان» (قریشان)، یکی از کانون‌های شناخته‌شده و مورد احترام علویان است.
ترکیه بسته به این که اردوغان در مورد نتایج انتخابات تا چه حد احساس امنیت می‌کند ممکن است پیش از انتخابات با مشکل مواجه شود. اگر نظرسنجی‌ها نشان دهنده پیروزی احتمالی نامزد رقیب باشد ترکیه احتمالا حملات تروریستی یا ترور‌های مشکوک را شاهد خواهد بود

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ