جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه شب اعلام کرد: مذاکره با ایران در دستور کار نیست.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دولت بایدن در حال مذاکره بر سر توافق نامه کتبی رسمی با ایران نیست بلکه به دنبال آن چیزی است که به نظر می رسد مجموعه ای از تفاهمات متقابل توافق شده اما نانوشته است که به صورت یک جانبه و شاید با درجاتی از هماهنگی اجرا شود. برخی از این موارد ظاهرا در حال اجرا هستند: وال استریت ژورنال هفته گذشته گزارش داد که ایران "به طور قابل توجهی سرعت انباشت اورانیوم غنی شده با درجه تسلیحات را کاهش داده و مقداری از ذخایر خود را رقیق کرده است".
درباره افزایش حضور نظامیان آمریکایی در تنگه هرمز، می‌توان حدس زد این اقدام با ۲ هدف مهار ایران و تهدید ایران در مورد زندانیان دو تابعیتی، انجام شده است. اگر در انتخابات بعدی ایالات متحده مجددا جو بایدن ابقا شود، می‌توان حدس زد ریسک پذیری دولت وی بالاتر باشد، چرا که وقتی هراس از انتخابات بعدی وجود نداشته باشد، رئیس جمهور‌ها جسورتر عمل می‌کنند. دولت بایدن یک دولت کاملا سازمان یافته است. درواقع بر خلاف دولت ترامپ که نقش خانواده و نزدیکانش بیشتر از دستگاه حکومتی، وزارت خارجه، CIA ارتش و نهاد‌های امنیتی بود، دولت بایدن بر اساس رفتار کارشناسی شده پیش می‌رود. بایدن از همان ابتدا اعلام کرده بود به دنبال یک توافق کارشناسی شده است و بازگشت به برجام را مقدمه‌ای برای رسیدن به توافق جامع می‌داند.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده است که ایران میزان انباشت اورانیوم غنی شده خود را کاهش داده است.
«ایران درک کرده که بدون مذاکره، لغو تحریم‌ها امکان پذیر نخواهد بود، اسم این گفتگو‌ها را هم «مذاکره برای پایان دادن به تحریم‌ها» گذاشته اند. آمریکا هم متوجه شده که تحریم‌ها گرچه فشار اقتصادی شدید به ایران وارد می‌کند، اما عملا نمی‌تواند مانع از پیشرفت هسته‌ای ایران باشد؛ بنابراین دو طرف با دو انگیزه متفاوت سر میز مذاکره نشسته اند، اما برای پیشگیری از افتادن در دام فضاسازی‌های رسانه ای، اولا مذاکرات را محرمانه پیش می‌برند و ثانیا خبری از هیچ متن مکتوبی نیست و به شکل نانوشته و تعهد در برابر تعهد پیش می‌رود»
«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و اگر اینگونه نبود قطعا جان کربی موضعی تندتر می‌گرفت و به جای این که بگوید این سه کشور حق دارند با ایران روابط داشته باشند، می‌گفت با هر نوع ارتباطی بین کشور‌ها مخالفیم. نوع موضع گیری ایالات متحده، این بار، کاملا محتاطانه است که مبادا بر گفتگو‌های بین ایران و آمریکا خللی وارد شود.»
«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و اگر اینگونه نبود قطعا جان کربی موضعی تندتر می‌گرفت و به جای این که بگوید این سه کشور حق دارند با ایران روابط داشته باشند، می‌گفت با هر نوع ارتباطی بین کشور‌ها مخالفیم. نوع موضع گیری ایالات متحده، این بار، کاملا محتاطانه است که مبادا بر گفتگو‌های بین ایران و آمریکا خللی وارد شود.»
یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی ادعایی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که مقامات ایران و آمریکا ماه گذشته (میلادی) در گفتگو‌هایی غیرمستقیم در عمان شرکت کرده‌اند.
ایسنا نوشت: هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید تلویحا از ارسال پیام آمریکا به ایران خبر داد.
رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند سئول و واشنگتن در حال مذاکره درباره راه‌هایی برای آزادسازی پول‌های مسدودشده در کره جنوبی هستند.
محمد صادق جوادی حصار نوشت: ایران نباید از مذاکره با امریکا پروا داشته باشد، منطق هم حکم می‌کند همان‌طورکه ایران پس از سال‌ها قطع رابطه با عربستان سعودی به یک گفت‌وگوی سالم و نتیجه‌بخش رسید و روابط خود را از سر گرفت، می‌توان با شرکای عربستان، مثلا امریکا هم یک‌چنین روابطی را برنامه‌ریزی کرد.
اگر ایران و آمریکا بخواهند در دو سالِ موردِ نظرِ دیوان دربارۀ تعیین میزان غرامت به توافق برسند، مذاکرۀ مستقیم و بی‌واسطه بین مقام‌های دو کشور ضرورت پیدا می‌کند. این ضرورت بدان علت است که مذاکرۀ غیرمستقیم برای حل‌وفصل یک دعوای مالی و حقوقی بین دو دولت، در دنیای دیپلماسی جایی ندارد و به‌احتمال بسیار، دولت آمریکا نیز که معمولاً خواهان مذاکرۀ رودررو با مقام‌های ایرانی بر سر موضوعات مورد اختلاف دو کشور بوده است، مذاکرۀ باواسطه و غیرمستقیم در این‌باره را نخواهد پذیرفت.
آمریکایی که در سال‌های۲۰۲۱ و نیمه ۲۰۲۲ دائما مذاکره مستقیم را از ایران مطالبه می‌کرد و در مقابل تهران از پذیرش این خواسته سر باز می‌زد، به یک‌باره نفس مذاکره را به یک اهرم و نیروی فشار تبدیل کرد. به همین دلیل آنتونی بلینکن، جیک سالیوان، رابرت مالی و سایر مقامات آمریکایی دائما بر این مساله پافشاری کردند که برجام تا اطلاع ثانوی در دستور کار نیست. اما چرا معادله این‌چنین معکوس شد؟پاسخ کاملا روشن است؛ این ادراک در میان مقامات آمریکایی شکل گرفت که این‌بار تهران به مذاکره بیشتر از آمریکا نیاز دارد.
«آقای امیرعبدالهیان در جلسه امروز همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای گفت، مقامات عمانی اخیراً بارها تمایل خود را برای ایفای نقش میانجی‌گری بین ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای بیان کرده است. در همین راستا پادشاه این کشور اعلام کرده است که در تلاش است تا با پیام‌هایی که میان مقامات ایران و آمریکا تبادل می‌کند، در آینده‌ای نزدیک و با خبری خوش به ایران سفر کند.»
نایدز گفت: اولا، به گفته رییس جمهور بایدن، نظاره‌کر دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی نخواهیم بود. دوما، تمامی گزینه‌ها روی میز است. سوما، اسراییل می‌تواند و باید هر کاری لازم باشد برای مواجهه با این موضوع انجام دهد و ما از آن حمایت می‌کنیم.
اگر ایران و امریکا تصمیم بگیرند مسائل خود را بدون واسطه دیگران چه اروپا چه سایرین و از طریق مذاکره مستقیم حل‌وفصل کنند، ممکن است باز شدن گره‌های کوچک به بازشدن گره‌های بزرگ‌تر میان دو کشور کمک کند.
کارشناس شبکه سعودی اینترنشنال: آمریکا فقط حرف می‌زند و هنوز به روش‌های مختلف به ایران التماس می‌کند که سر میز مذاکره برگردد و توافق هسته‌ای را به پیش ببرد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت:طرف آمریکایی همچنان پیگیر مذاکره و گفتگو با ایران است از جمله اینکه اصرار فراوانی برای مذاکره مستقیم با ایران دارد.
وزیر امور خارجه با اشاره به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: طرف آمریکایی همچنان پیگیر مذاکره و گفتگو با ایران است از جمله این که اصرار فراوانی برای مذاکره مستقیم با ایران دارد.
این مسئول عراقی ادامه داد: «دولت و مشخصا وزارت دارایی و بانک مرکزی مجموعه‌ای از اصلاحات مالی را اجرایی کرده است که بر عزم بغداد برای متوقف‌سازی عملیات قاچاق دلار تصریح دارد و عملا روند قاچاق کاهش بسیاری داشته است و در این سفر، هیات عراقی نتایج این اقدامات را به طرف امریکایی اعلام خواهد کرد.»
به نظر من حالا که بورل صحبت از عدم مرگ برجام به میان آورده، قطعا یک ایده دارد و این را با طرف آمریکایی هم در میان خواهد گذاشت؛ لذا به نظر می‌رسد باید منتظر شروع دور جدید مذاکرات باشیم.
«اعتقاد من این است که ما باید با آمریکایی‌ها وارد مذاکرات غیرعلنی و به دور از فضای رسانه‌ای شویم. باید توجه داشته باشیم که واسطه گری اروپا در روند مذاکرات اتمی وین، به شدت کمرنگ شده و اکنون اروپا سردمدار تشدید فشار‌ها علیه ایران است. واسطه گری برخی دولت‌های عربی نظیر قطر و عمان در این رابطه می‌تواند راهگشا باشد.»
یک کارشناس مسائل بین المللی می‌گوید در این شرایط سفر به اردن؛ تهران را به کشورهای منطقه نزدیک نمی‌کند. اگر عربستان چیزی را نخواهد میزبان نشست که اردن است اصلا وارد نزدیک کردن روابط با ایران نمی شوند. مکرون هم که چهره شاخص غربی این نشست است به خاطر افکار عمومی بعید می دانم گفتگویی با طرف ایرانی داشته باشد.
رابرت مالی؛ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: تمرکز ما توافقی نیست که پیشروی نمی‌کند بلکه روی چیزی است که در ایران رخ می‌دهد. همچنین بخش دیگری از تمرکز ما روی فروش پهپاد توسط ایران به روسیه و آزادکردن گروگان‌هایمان است.
رئیسی در گفتگو با الجزیره اظهار داشت: هر توافقی باید با یک تضمین همراه باشد / رفع تحریم‌ها باید، با حل و فصل موضوعات پادمانی همراه باشد / اگر مسئله پادمانی حل و فصل شود، طبیعتا زمینه توافق وجود دارد / تیم مذاکره کننده‌ ما همچنان پای میز مذاکره حضور دارد / ما یک دور مذاکره مستقیم را تجربه کردیم؛ فایده‌ای بر مذاکره مستقیم مترتب نمانده / ما هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و نفع ملت خودمان را هم در مذاکره نمی‌بینیم / ما به میزبانی عراق، در حال گفتگو با عربستان هستیم / با چین برنامه همکاری ۲۵ ساله داریم و به دنبال اجرای این برنامه هستیم

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ