اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از ثبت بافت تاریخی شیراز در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.
بافت تاریخی شیراز بالاخره توانست نظر کارشناسان کمیته ثبت آثار تاریخی و فرهنگی را جلب کرده و به عنوان میراثی که متعلق به همه مردم ایران است و اجزای آن باید توسط همه مردم حفظ شود؛ معرفی شد.
بافت تاریخی شیراز پس از سال‌ها پیگیری‌های فعالان و دوستداران میراث فرهنگی بالاخره لحظاتی پیش در شورای ثبت آثار تاریخی در فهرست ملی قرار گرفت.
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در دیدار شهردار همدان، آخرین نکات پیرامون پرونده ثبت جهانی هگمتانه را بررسی و بر رفع موانع موجود، تأکید کرد.
یزد- مردم یزد در حالی ششمین سالگرد جهانی شدن بافت تاریخی یزد را به شادی نشسته‌اند که از این ثبت جهانی، دستاوردی عاید بافت تاریخی و ساکنان آن نشده است.
دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز توضیح می‌دهد: «از اردیبهشت‌ماه امسال بار دیگر برای تخلیه خانه‌های تاریخی اقدام کردند. حدود ۱۰ بنا را در همین یک ماه اخیر تخلیه کرده‌اند. به صورت دستی و با کارگر در حال تخریب خانه‌ها هستند. با بلوک و سیمان ورودی این ساختمان‌ها را مسدود کرده‌اند.»
محسن نژاد، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس تخریب ۱۵ پلاک از بافت تاریخی را تکذیب کرد و گفت: تنها یک خانه آن هم به دلیل خالی از سکنه بودن مورد سرقت قرار گرفته است.
مدیرکل محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: تعیین حریم اختصاصی و عمومی بافت تاریخی قم توسط میراث فرهنگی لازم الاجراست.
مدیرکل دفتر بافت و بناهای تاریخی برنامه‌های روز جهانی بافت‌ها را اعلام کرد و از اقدام مشترک وزارت میراث با بنیاد مسکن و سازمان اوقاف خبر داد.
دزفول- رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: خانه تاریخی و ثبت ملی سوزنگر در بافت کهن دزفول پس از حدود ۱۲ سال رفع تصرف شد و تحت تملک این اداره قرار گرفت.
یک هنرمند پیشکسوت با انتقاد از اینکه خاطرات بافت های تاریخی در حال از بین رفتن هستند گفت: فرهنگ و هنر و صنایع دستی را به صورت حرفه ای از بین می بریم و بولدوزر در بافت‌های تاریخی می‌گذاریم.
وزیر میراث‌فرهنگی تصریح کرد: درباره ثبت ملی بافت های تاریخی از جمله شیراز تابع فرایند کارشناسی هستیم و همکاران در حوزه کارشناسی تمام موارد مشابه را بررسی و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.
معماران و احیاگران شهر شیراز از متولیان دولتی خواستند تا بافت تاریخی شیراز ثبت ملی شود.
وزیر میراث فرهنگی درباره بافت تاریخی شیراز نوشت: گرفتاری مردم این منطقه، دستمایه تسویه حساب‌های سیاسی بین جناح‌های مختلف شده است و دولت سیزدهم مصمم است مشکل را حل کند.
مدیر پروژه طرح حفاظت از بافت تاریخی شیراز موانع اجرای این طرح را تشریح کرد و گفت: برای این طرح حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان هزینه شد ولی در اجرا مشکلات متعددی داشت.
غوش ملت و دولت برای کسانی که معترف به اشتباه خود هستند، همواره باز بوده و الان هم باز است. الان فرصت خوبی است. ما فرض را بر این می‌گذاریم که عده‌ای دچار هیجان شده و اقداماتی انجام داده‌اند که الان نادم هستند. این آمادگی برای پذیرش کسانی که  ابراز ندامت کنند، وجود دارد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هیچ گونه تخریبی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است.
سیدمحمدرضا رضازاده ـ عضو هیأت امناء آستان‌های مقدس در شیراز و مشاور تولیت حرم شاهچراغ ـ درباره اجرای طرح موسوم به ۵۷ هکتار توسعه این حرم، توضیحاتی ارائه کرد.
بافت تاریخی شهر شیراز سال‌هاست که زیر پای لودر‌ها می‌لرزد و هر بار بخشی از آن فرو می‌ریزد و تخریب می‌شود تا حرم شاهچراغ توسعه پیدا کند. بلایی که از دهه شصت با تخریب چند خانه تاریخی به جان بخشی از تاریخ ایران افتاد و در دهه هفتاد با تخریب قسمت وسیعی از این بافت تاریخی ادامه پیدا کرد تا طرح «بین‌الحرمین» اجرایی شود. در سال ۹۳، اما با تخریب حجمی وسیع‌تر از بافت تاریخی که شامل چند بنای شاخص مربوط به دوره قاجاریه و زندیه بود، فاز جدیدی از تخریب بافت تاریخی شیراز کلید خورد.
به‌زودی اینجا تخریب خواهد شد. این صحبت‌های استاد غلامحسین معماریان، استاد دانشگاه علم و صنعت و دکترای معماری است که دانشجویان را به دل بافت تاریخی شیراز برده و با صدایی گرفته می‌گوید: «می‌دانم خرابش می‌کنند، این آقایان نمی‌دانند. تبعات ملی و بین‌المللی دارد».
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از بافت‌های فرسوده مازندران بر احیای این بافت‌ها تاکید کرد و گفت: مرمت و واگذاری خانه‌های تاریخی باید در اولویت برنامه‌ها و توجه همه مدیران مرتبط باشد.
در جلسه معاونان وزرای راه و شهرسازی و میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر لزوم همکاری مشترک جهت ایجاد امکان استفاده از تسهیلات بانکی به منظور مرمت واحدهای با ارزش تاریخی تاکید شد.
محدودیت‌های تردد در بافت تاریخی یزد در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در جلسه ستاد مدیریت بحران منطقه بافت تاریخی بررسی شد.
قزوین - وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه کسانی که تصور می‌کنند بافت و یا معماری تاریخی مانع توسعه است اشتباه می‌کنند، عنوان کرد: بافت تاریخی نباید مانع توسعه باشد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ