کودکان مهاجر افغان در ابعاد مختلف برای دستیابی به حقوق ابتدایی خود در ایران دچار مشکل هستند؛ برای تحصیل با موانع و مشکلات فراوانی دست‌به‌گریبان‌اند و بعضا شاهدیم بسیاری از سال‌ها مانند امسال، تعداد زیادی از کودکان افغانستانی موفق به ثبت‌نام در مدارس نمی‌شوند؛ اکثریت آنان به دلیل فقر خانواده، در دسترسی به نیاز‌های اولیه خود دچار کمبود‌هایی هستند و به دلیل همین مسئله، ناگزیر می‌شوند از سنین کودکی به کارکردن روی بیاورند؛ بسیاری از آن‌ها به دلیل عدم برخورداری از بیمه‌های درمانی و هزینه بالای خدمات پزشکی، با محرومیت‌هایی در بهره‌مندی از خدمات بهداشتی مواجه‌اند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
در بحبوحه جنگ های گروه های مختلف در هائیتی و کمبود غذا، بیمارستان هائیتی برای درمان کودکان دچار سوءتغذیه تلاش می کند.
وزیر دادگستری گفت: یکی از برنامه‌های دولت این است که کودکان کار زیر ۱۸ سال را در قالب فرزندخواندگی به دامن خانواده‌ها سوق دهد.
رئیس انجمن مددکاری ایران به بیان توضیحاتی درباره وضعیت کودکان کار در کشور و درآمد بالای آنها پرداخت و گفت: در حال حاضر ۲۷ سازمان و ارگان متولی ساماندهی کودکان کار هستند.
کودکان مهاجر بدون همراه با خشونت پلیس فرانسه در مقابل دادگاه عالی پاریس مواجه شدند.
گزارش یونیسف می‌گوید که تقریباً ۶۰ درصد (۲۵.۸ میلیون) از ۴۳.۳ میلیون کودک آواره تا سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ و خشونت آواره شده‌اند.
فاطمه دانشور، مدیرعامل موسسه خیریه مهرآفرین گفت: بعد از روی کار آمدن طالبان، موج مهاجرت خانواده‌ها از افغانستان بالا گرفت. بخش زیادی از کودکان کاری که ما می‌بینیم، کودکان مهاجرند. شاید بتوان گفت بیش از ۹۵ درصد از کودکان کار، مهاجران افغانستانی‌اند. البته در کنار آن‌ها هم کودکان ایرانی سهمی دارند.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه عابر پیاده باید در پیاده راه احساس امنیت کنند، گفت:کودکان را روی صندلی جلوی خودرو ننشانید.
محمدرضا نیک نژاد: مهاجرت در پایه دانش آموزی مخصوص طبقات خاصی است و گستردگی ندارد. همانطور که در ایران شکاف طبقاتی زیاد و آموزش طبقاتی شده و عموما دیگر رشته‌های برند و پول ساز برای پولدار‌ها مانده است. آمار‌ها نشان می‌دهد از ۴۰ رتبه اول کنکور فقط یک نفر از مدارس دولتی است یا در سه هزار رتبه اول کنکور ۷ تا ۸ درصد و چه بسا کمتر از مدارس دولتی هستند. از طرف دیگر فقط آدم‌های پولدار توان فرستادن کودکان خود به مدارس خارج از کشور را دارند و اگر در خانواده متوسط چنین تصمیمی بگیرند حتما فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌شود.
رژیم صهیونیستی در تجاوز خود به غزه تاکنون شماری از کودکان و زنان را به شهادت رسانده است.
رژیم صهیونیستی در تجاوز خود به غزه تاکنون شماری از کودکان و زنان را به شهادت رسانده است.
روتاویروس، ویروسی بسیار مسری همراه با اسهال است و اغلب کودکان زیر ۵ سال را درگیر می‌کند. با همه اینها، اما در بیمارستان‌های کودکان، هنوز این ویروس را به‌رسمیت نمی‌شناسند؛ چراکه تشخیص آن نیاز به آزمایش‌های ویژه دارد و اغلب این آزمایش‌ها انجام نمی‌شود.
فاطمه سجادی با دستان خالی مدرسه هدایت را راه انداخته و در این سال‌ها هزاران کودک مهاجر را آموزش داده است. او حالا باید ساختمان مدرسه را تحویل دهد و بزرگترین دغدغه‌اش اجاره ساختمان بعدی است.
توصیه می‌شود کودکان و نوجوانانی که خطرات مرتبط با سلامتی دارند و همچنین بزرگسالان سالم زیر ۶۰ سال قرار دارند؛ واکسن‌های اولیه و تقویت کننده‌های اولیه را دریافت کنند و تزریق دز‌های تقویت کننده‌های اضافی برای این افراد توصیه نمی‌شود.
دولت بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که «۲۰۰ مهاجر خردسال بدون همراه» که توسط دولت بریتانیا در هتلی اسکان داده شده بودند، ناپدید شده‌اند. یک حزب مخالف، دولت را متهم به «رها کردن» این کودکان کرده است.
تعدادی از اعضای سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر و فعالان فرهنگی در برابر سفارت نروژ در تهران نسبت به نقض حقوق کودکان مهاجر و خشونت علیه زنان در این کشور اعتراض کردند.
موزه بانک ملی ایران، میزبان گروهی از کودکان کار و مهاجر افغان بود.
یک دکتر ماما که به ونکوور کانادا مهاجرت کرده بود، پیش از مرگش در حضور دخترش اعتراف کرده بود ۱۱ نوزاد را از بیمارستانی در تهران ربوده و به خانواده‌های بی‌فرزند سپرده است. دکتر مامایی که به دلیل کهولت سن هیچ نشانی از کودکان به سرقت رفته نداشت و حتی نمی‌دانست کدام نوزاد را به چه خانواده‌ای فروخته است؛ ۱۱ راز بزرگی که با خود به گور می‌برد.
یک دکتر ماما که به ونکوور کانادا مهاجرت کرده بود، پیش از مرگش در حضور دخترش اعتراف کرده بود ۱۱ نوزاد را از بیمارستانی در تهران ربوده و به خانواده‌های بی‌فرزند سپرده است. دکتر مامایی که به دلیل کهولت سن هیچ نشانی از کودکان به سرقت رفته نداشت و حتی نمی‌دانست کدام نوزاد را به چه خانواده‌ای فروخته است. ۱۱ راز بزرگی که با خود به گور می‌برد.
یک دکتر ماما که به ونکوور کانادا مهاجرت کرده بود، پیش از مرگش در حضور دخترش اعتراف کرده بود ۱۱ نوزاد را از بیمارستانی در تهران ربوده و به خانواده‌های بی‌فرزند سپرده است. دکتر مامایی که به دلیل کهولت سن هیچ نشانی از کودکان به سرقت رفته نداشت و حتی نمی‌دانست کدام نوزاد را به چه خانواده‌ای فروخته است. ۱۱ راز بزرگی که با خود به گور می‌برد.
۱۰ سال قبل مقام معظم رهبری، دستور دادند که تمامی کودکان کشور، حتی کودکان مهاجران غیرقانونی باید از حق تحصیل برخوردار باشند. اما متاسفانه تاکنون این دستور اجرایی نشده و وعده‌های مسوولان فقط در حد شعار باقی مانده است. برای همین کودکان مهاجر و به خصوص آن‌هایی که مدارک اقامتی ندارند مجبور می‌شوند به مجموعه ما یا چند مدرسه مشابهی که در تهران وجود دارد مراجعه کنند و با پرداخت شهریه، به تحصیل‌شان ادامه دهند.
در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ از بین کل دانش‌آموزان ثبت‌نامی غیر‌ایرانی، هزارو ۶۱۰ نفر در رده پیش‌دبستانی، ۳۳۵‌هزار‌و ۹۶۳ نفر در دوره اول و دوم ابتدایی، ۱۰۴‌هزار‌و ۴۵۸ نفر در دور اول متوسطه و ۵۵‌هزار‌و ۵۹۰ دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل هستند. یک‌سوم دانش‌آموزان ثبت‌نام‌شده بدون مدرک و غیرقانونی هستند.
بنا به اعلام مقامات آمریکا، مفقود شدن کودکان مهاجر بدون همراه در این کشور به پدیده ای تکراری تبدیل شده است.
علی‌رغم فرمان رهبری در رابطه با تحصیل تمام کودکان افغانستانی، هنوز مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد. با نادر موسوی درباره چند و چون تحصیل کودکان مهاجر و پیشینه مدارس خودگران حرف زدیم.
مرد بی رحم همچنان در حالی که گلوله در سلاح گیر کرده بود باز هم آن را مسلح کرد و مقابل چشمان وحشت زده کودکان، قفسه سینه زن جوان را هدف گرفت و دو گلوله دیگر به پیکر زن جوان شلیک کرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ