اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
کاهش تدریجی رشد نقدینگی، کاهش تورم تولید کننده، ثبات نرخ ارز در ماه‌های گذشته و کاهش تورم جهانی، چهار عاملی است که آثار خود را در کاهشی شدن تورم تیر ماه نشان داده است.
در طول تاریخ با بسط حمایت‌گرایی در اقتصاد، قدرت اقتصادی به‌طور پیوسته رو به وخامت رفته است. مقررات‌زدایی، سهولت کسب‌وکار، حقوق مالکیت، آزادی رقابت اقتصادی، کاهش ادراک فساد و رقابت‌پذیری جهانی هرکدام درجای خود می‌توانند عامل یا مانع رشد و توسعه باشند و لذا در سایه یک حکمرانی درست این عوامل می‌توانند در خدمت رشد و توسعه کشور باشند؛ چیزی که متاسفانه به‌دلیل اقتصاد دولتی و نیمه‌دولتی سرشار از رانت ناشی از دخالت در اقتصاد، مهم‌ترین مانع ارزش افزوده و پیشرفت سریع کشورمان شده است.
بر اساس برآورد بانک جهانی، برای اقتصاد قطر در سال ۲۰۲۳ سریع‌ترین رشد در منطقه خلیج فارس پیش‌بینی شده است.
رشد ۴.۷ درصدی اقتصاد ایران در پاییز سال گذشته در حالی است که متوسط رشد اقتصادی کشور‌های پیشرفته در این دوره تنها ۱.۲ درصد بوده است. اقتصاد آمریکا در این زمان تنها ۰.۹ درصد، منطقه یورو ۱.۸ درصد و ژاپن ۰.۴ درصد رشد کرده‌اند.
در پی بهبود چشمگیر وضعیت اقتصادی چین در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ نهادهای جهانی پیش بینی‌های خود در مورد رشد اقتصاد چین برای سال ۲۰۲۳ را به رقم ۶.۴ درصد ارتقا دادند.
بانک جهانی با پیش‌بینی رشد ۲.۲ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳، اعلام کرد که این میزان رشد، با وجود تداوم تحریم‌ها، بیشتر از متوسط رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد جهانی است.
بانک جهانی پیش بینی کرد که رشد اقتصاد جهان در سال جاری به ۲.۱ درصد کاهش خواهد یافت که نسبت به سال گذشته یک سوم کمتر شده است.
مدیرعامل ایرانسل با تشریح تأثیر سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد جهان گفت: با رشد همه جانبه فناوری‌های دیجیتال، تغییر آشکاری در بین بازیگران اصلی بازارهای جهانی به وجود آمده است.
مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی‌ویک‌امین کنفرانس مهندسی برق، طی سخنانی، با تشریح تأثیر سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد جهان تأکید کرد: با رشد همه جانبه فناوری‌های دیجیتال، تغییر آشکاری در بین بازیگران اصلی بازارهای جهانی به وجود آمده است. در سال‌های نه چندان دور، اقتصاد به شدت تحت تأثیر صنایع دیگری بود، اما اکنون شرکت‌های دیجیتال سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، که این امر منجر به رشد و پیشرفت اقتصاد دیجیتال شده است.
صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که رشد اقتصاد جهانی در پنج سال آینده حدود سه درصد خواهد بود.
سومین اقتصاد بزرگ آسیا هم چنین بازار داخلی رو به رشدی را ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود هند در سال ۲۰۲۳ میلادی علیرغم هراس موجود درباره رکود جهانی سریع‌ترین رشد اقتصادی را در مقایسه با سایر اقتصاد‌های بزرگ جهان داشته باشد. اگر هند بتواند این مسیر را حفظ کند قادر خواهد بود با تولید ناخالص داخلی به ارزش ۱۰ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۵ میلادی به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.
صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۳ اقتصاد جهانی ۲.۹ درصد رشد کند.
براساس نظرسنجی گسترده از اقتصاددانان که نشان‌دهنده تغییر موضع بزرگ در پیش‌بینی‌های اقتصاد جهانی در چند هفته گذشته است، منطقه یورو از خطر رکود قریب‌الوقوع جسته است. نظرسنجی این ماه Consensus Economics نشان می‌دهد که اکنون اقتصاددانان انتظار رشد ۱/ ۰ درصدی را در طول ۲۰۲۳ دارند. از جمله مواردی که ممکن است موجب خوش‌بینی بازار نسبت به رشد اقتصادی شده باشد می‌توان به کاهش قیمت انرژی، یارانه‌های دولتی و بازگشایی زود از موعد چین، اشاره کرد که موجب افزایش تقاضای جهانی شده است.
کارشناسان بر این باورند که بازگشایی اقتصاد چین چین تکانه مهمی را به رشد اقتصاد جهانی وارد می‌کند. این اقدام در دومین اقتصاد بزرگ جهان، با سرعت بخشیدن به افزایش مخارج خانوار و رشد سرمایه‌گذاری موجب می‌شود درحالی‌که سطح تقاضا در غرب رو به کاهش است اقتصاد جهانی شاهد یک سطح تقاضای قابل اتکا باشد.
بانک جهانی در آخرین گزارش خود پیش بینی اش را نسبت به رشد اقتصاد جهانی کاهش داد و اعلام کرد که بسیاری از کشورها در یک قدمی رکود اقتصادی قرار دارند.
مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که چین در سال ۲۰۲۲ به رشد جهانی یا کمتر از آن خواهد رسید.
رتبه جهانی ویتنام در زمینه رشد اقتصادی ۲۱ است. همچنین این کشور در ۲۵ سال گذشته میانگین تورم ۶درصدی را تجربه کرده است. البته در سال‌های بحران مالی جهانی، در مقاطعی این نرخ به حدود ۲۳درصد هم می‌رسید؛ در مقابل این کشور در برخی از سال‌ها تورم منفی ۲درصد را نیز تجربه کرده است. بررسی آمار تورم در سال‌های اخیر بیانگر این است که در ۵ سال گذشته تورم این کشور به ثبات رسیده و به‌طور نسبی همواره کمتر از ۵درصد بوده است.
درحالی‌که انتظار می‌رود رشد قیمت در سال۲۰۲۳ کاهش یابد، رشد اقتصادی در کنار افزایش نرخ‌های بهره نیز به‌شدت کاهش خواهد یافت. صندوق بین‌المللی پول تخمین زده است که اقتصاد جهانی در سال۲۰۲۳ تنها ۷/ ۲درصد رشد خواهد کرد؛ درحالی‌که در سال۲۰۲۲ این رقم ۲/ ۳درصد بود.
طلای جهانی در هفته اخیر با خبرهای مختلف در اقتصاد دنیا روبرو شده که باعث نوسان های بزرگ در آن شد.
ترس بزرگتر از رکود تورمی است. افزایش نرخ بهره که رشد اقتصاد را کاهش می‌دهد باعث افزایش نرخ بیکاری می‌شود و نمی‌تواند به شکل معناداری تورم را کاهش دهد. همزمان چنین وضعیت اقتصادی‌ای با پوپولیسم ضد سیستم مطمئنا برای نظم جهانی از پیش متزلزل شده عمیقا بی‌ثبات کننده خواهد بود.
برخی بر این باورند تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، با توجه به گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول که پیش بینی کرده رشد اقتصاد جهانی طی سال ۲۰۲۳ کاهش می یابد، اتخاذ شده است.
قیمت طلا امروز پنجشنبه کاهش یافت زیرا چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ بهره آمریکا و چشم‌انداز ضعیف رشد اقتصاد جهانی باعث تقویت دلار شد.
داده‌های ماه آوریل تا ژوئن، امروز دوشنبه نشان داد که اقتصاد ژاپن در نهایت بهبودی با تاخیر زیاد را از رکود ناشی از کووید آغاز کرده است اما چشم‌انداز همچنان به دلیل افزایش مجدد عفونت‌های کووید-۱۹، کاهش رشد جهانی، محدودیت‌های عرضه و افزایش قیمت موادخام که هزینه‌های زندگی خانوارها را افزایش می‌دهد، نامطمئن است.
جنگ اوکراین بر قیمت‌های جهانی کالا‌ها فشار وارد کرده، اختلالات زنجیره تامین را تشدید کرده و به افزایش تورم در بیشتر نقاط جهان دامن زده است. عوامل دیگری مانند سیاست کووید صفر چین نیز بر رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد.
تیم اقتصادی دولت هنوز زمان واریز یارانه نقدی مرحله ۱۳۷ یا همان تیر ماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده اند. اما جدول زمان بندی مراحل گذشته واریز یارانه‌ها به ما نشان می‌دهد که در طول دو فصل گذشته، دولت یارانه‌ها را در روز بیستم همان ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ