صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که رشد اقتصاد جهانی در پنج سال آینده حدود سه درصد خواهد بود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
یک اقتصاددان درباره سه سناریو احتمالی پیش روی اقتصاد ایران درباره نرخ رشد نقدینگی توضیح داد.
صاحبنظران اقتصادی پیش‌بینی کردند که رشد تشکیل سرمایه در سال ۱۴۰۲ در سطح یک درصد و در حدود سال گذشته خواهد بود. با توجه به عدم سرمایه‌گذاری کافی در یک ­دهه گذشته، بخشی از زیرساخت‌های کشور با استهلاک بسیار زیادی روبه‌رو بوده و به مرحله فرسودگی رسیده‌اند. فراهم شدن زمینه‌های ثبات اقتصادی و وجود تصویر روشن از آینده اقتصادی، تسهیل فضای کسب‌وکار، ثبات قوانین و مقررات، حکمرانی مطلوب اقتصادی، مبارزه با فساد اقتصادی و... می‌تواند باعث افزایش نرخ رشد تشکیل سرمایه از پیش‌بینی فعلی شود.
بر اساس برآورد بانک جهانی، برای اقتصاد قطر در سال ۲۰۲۳ سریع‌ترین رشد در منطقه خلیج فارس پیش‌بینی شده است.
بانک جهانی با پیش‌بینی رشد ۲.۲ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳، اعلام کرد که این میزان رشد، با وجود تداوم تحریم‌ها، بیشتر از متوسط رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد جهانی است.
صندوق پول عربی پیش‌بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی کشورهای عربی در سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۴ درصد باشد و در سال ۲۰۲۴ به ۴ درصد افزایش یابد.
سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال نسبت به سال گذشته تابستان گرم‌تری خواهیم داشت و این موضوع می‌تواند رشد نسبتاً سنگین مصرف برق را در پی داشته باشد.
از منظر اکونومیست، اقتصاد چین اکنون دستخوش وضعیت جدیدی شده و آن رشد در شرایط بلوغ بزرگ است. درحالی‌که در دهه گذشته تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کردند که تولید ناخالص داخلی چین در اواسط قرن بیست‌ویکم از تولید ناخالص داخلی آمریکا پیشی می‌گیرد و پیشتازی را حفظ می‌کند. اکنون، اما تغییر بسیار کمتر از حد انتظارات پیشین مشاهده می‌شود که منجر به تحقق رویای برابری یا گذر از اقتصاد آمریکا شود.
کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: بی‌توجهی به اصلاحات اقتصادی در یک دهه گذشته منجر به ایجاد، تشدید و تقویت موتور‌های تورم‌زا در کشور شده و خروج از این شرایط مستلزم رونق سرمایه‌گذاری در کشور است که صرفا با پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد امکان‌پذیر خواهد شد.
آلبرت بغوزیان، کارشناس اقتصادی در مورد ادعای تحقق ۹۷ درصدی بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: اعلام این رقم به این معنی است که درآمد‌هایی که در بودجه سال قبل پیش‌بینی شده بود با هزینه‌هایی که برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته بودند تنها ۳ درصد اختلاف داشته و کسری بودجه چندانی نداشته‌ایم و رشد نقدینگی هم از جانب کسری بودجه نبوده است.
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: بر اساس گزارش‌های بانک جهانی در سال آینده با رشد حداقل پنج درصدی مواجهیم و باتوجه رفع موانع تولید در کشور و بازشدن زمینه‌های صادرات به ویژه به کشور‌های همسایه و افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی از جمله چین و روسیه، پیش‌بینی می‌شود اوضاع خوب می‌شود و سال ۱۴۰۲ سال خوبی از نظر اقتصادی باشد».
هدف‌گذاری اقتصادی جدید چین نشان‌دهنده تمایل پکن به یک جهش اقتصادی قابل توجه در مقایسه با سال گذشته است. در سال ۲۰۲۲، دولت چین رشد اقتصادی این کشور را ۵.۵ درصد پیش‌بینی کرده بود، اما در پایان سال به دلیل آنچه کارشناسان اجرای سختگیرانه سیاست «کووید صفر» می‌خوانند رشد اقتصادی محقق شده تنها ۳ درصد بود.
شاخص کل با رشد هشت هزار و و611 واحدی (معادل ۰.۵۶ درصد)، سطح یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحدی را فتح کرد و پایین‌تر از میانه کانال ۱.۵ میلیون واحدی قرار گرفت و بهمن ماه را به پایان رساند. این روند رو به رشد ادامه خواهد یافت؟
رشد متوسط ۸ درصدی اقتصاد در طول برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است.
صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۳ اقتصاد جهانی ۲.۹ درصد رشد کند.
رئیس جمهور گفت: رشد اقتصادی که در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده است با نقش‌آفرینی و همکاری بخش‌های علمی و فرهنگی کشور قابل تحقق خواهد بود.
با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی کشور پیش‌بینی مسیر آتی کسب درآمد دولت دور از ذهن نبوده و با نگاهی اجمالی به لایحه بودجه‌ می‌توان به این نکته پی‌‌برد که درآمدهای دولت با توجه به موارد اعلامی در بودجه‌۱۴۰۲ حدود ۴۰‌درصد رشد کرده‌است. البته باید به این نکته توجه داشت که با تغییرات عمده در اعداد و ارقام بودجه ‌هر سال‌ نسبت به سال‌گذشته، بازار سرمایه به تغییرات عکس‌العمل نشان داده و برخی صنایع با رشد و برخی دیگر با افت همراه می‌شوند.
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که تورم همچنان مهم‌ترین نگرانی شرکت‌های انگلیسی است و در سایه پیش‌بینی رشد منفی اقتصادی شرکت‌ها استخدام نیرو را کاهش داده‌اند.
عدم پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۶ و پیش از آن شاید به معنای منفی بودن آن است به‌ویژه که پیش‌تر اعلام شد که سرمایه‌گذاری در کشور حتی کمتر از مقدار لازم برای جبران استهلاک است. این‌ها یعنی اینکه یک فاجعه تمام‌عیار برای اقتصاد و مردم ایران در راه است.
عدم پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۶ و پیش از آن شاید به معنای منفی بودن آن است به‌ویژه که پیش‌تر اعلام شد که سرمایه‌گذاری در کشور حتی کمتر از مقدار لازم برای جبران استهلاک است. این‌ها یعنی اینکه یک فاجعه تمام‌عیار برای اقتصاد و مردم ایران در راه است. برای درک این مساله کافی است که به یکی از آخرین تصمیمات اعلام شده اشاره کنیم که می‌خواهند حقوق کارکنان را در سال ۱۴۰۲ فقط به میزان متوسط ۲۰ درصد افزایش دهند. طبعا با تجربه‌ای که از افزایش ۵۷ درصدی سال گذشته کارگران به دست آورده‌اند، حقوق بخش کارگری را هم خیلی کمتر افزایش خواهند داد. این به معنای فقیرتر شدن حقوق‌بگیران خصوصی و عمومی است.
اقتصاد چین در سه فصل اول سال فقط سه درصد رشد کرد. بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند که این نرخ برای کل سال در همان نرخ و بسیار کمتر از هدف رسمی حدود ۵.۵ درصد باقی بماند. پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم با توجه به باد‌های مخالف کوتاه‌مدت، منفی چهار درصد در سه ماهه کاهش دارد که پیش‌بینی کل سال ما را به ۲.۶ درصد کاهش می‌دهد.
شاخص کل بورس با رشد ۴۵ هزار و ۱۳۳ واحدی موفق شد به ارتفاع یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۸۷۸ واحد برسد. شاخص کل هم‌وزن بازار نیز با رشد ۹ هزار و ۷۴۰ واحدی به واسطه عملکرد مطلوب کلیت بازار سرمایه توانست به محدوده ۴۳۰ هزار و ۱۲۵ واحدی برسد. امروز این رشد بازار ادامه دار است؟
«چشم انداز آتی اقتصاد ایران، همراه با رشدِ بسیار کُند و آرام خواهد بود. همین مساله موجب می‌شود تا مردم، تاثیرات این رشد را حس نکنند. ما باید رشد اقتصادی را با سرعت بیشتری تجربه کنیم. در این رابطه، بهره‌گیری ایران از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه اوراسیا بسیار مهم است. اعمال قاعده تعرفه صفر وارداتی و صادراتی در رابطه با این منطقه، بایستی مورد توجه باشد. این مساله خود جدای از برخی مزایای اقتصادی برای ایران، میزان قابل توجهی از بوروکراسی داخلی زائد و پیچیده کشورمان را نیز از دور خارج می‌کند.»
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) اعلام کرد که در نتیجه جنگ اوکراین، اقتصاد جهان نسبت به پیش‌بینی قبلی، در سال آینده ضربه سخت‌تری خواهد خورد.
مودیز پیش‌بینی رشد اقتصادی ترکیه را افزایش داد

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ