روسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان به بحث و رایزنی در موضوعات منطقه ای پرداختند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
معاون سیاسی رییس جمهور گفت: در گفت‌وگوی تلفنی امروز عصر بین رؤسای جمهور ایران و روسیه، دو طرف تحولات قفقاز و پیشرفت توافقات اقتصادی به خصوص در زمینه کریدور شمال-جنوب و انرژی را مرور کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود با اشاره به دیدارش با همتای ارمنستانی نوشت: نگاه ایران به قفقاز مبتنی بر صلح پایدار و همکاری بدون دخالت خارجی است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه برخی از کنشگران خارجی به دنبال صف‌بندی‌ها و سو استفاده از وضعیت منطقه قفقاز هستند، گفت: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود.
تقریباً همه مناطق جهان از آسیای جنوب شرقی، اروپای جنوب شرقی، قفقاز، خاورمیانه تا شما و جنوب آفریقا، آمریکای لاتین و کارائیب طی هفت دهه گذشته قربانی مهمات خوشه‌ای بوده‌اند.
نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور قفقاز جنوبی و بحران گرجستان با نخست وزیر ارمنستان در ایروان دیدار و رایزنی کرد.
با وجود تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا برای کاهش نفوذ و نقش‌آفرینی مسکو در جمهوری‌های شوروی سابق اما به نظر می‌رسد همچنان بازیگر اصلی در تعیین خط مشی تحولات قفقاز جنوبی، روسیه باشد.
نام ایران ( ИРАН) زینت‌بخش روستایی در روسیه است؛ روستایی که در دو کیلومتری بزرگراه جمهوری کاباردینو - بالکاریا و شهر ولادی قفقاز پایتخت جمهوری اوستیای شمالی در جنوب غرب روسیه قرار دارد. منبع: ایرنا
روسیه و ایران نه تنها فریاد می‌زنند که هیچ سندی را امضا نکنید، بلکه حمایت خود را نیز اعلام می‌کنند. ایران از بخشی از مرز خود (با ارمنستان) محافظت می‌کند و برای مشروعیت بخشیدن به این امر می‌خواهد، فرصت‌های بیشتری را به دست آورد.
سفیر روسیه: باید بگویم که ما در روند عادی سازی در قفقاز جنوبی مشارکت فعال داریم. به فرمت ۳+۳ اشاره می‌کنم که در یک طرف، شامل تروئیکا یا سه کشور ارمنستان، آذربایجان و گرجستان می‌شود و تروئیکای دیگر شامل روسیه، ایران و ترکیه است. ما قویا امیدواریم که در چشم انداز قابل پیش بینی، در نهایت این نشست در چارچوب فرمت مذکور برگزار شود. اکنون نوبت تهران است که میزبان این نشست باشد و امیدوارم کمک و راه حل عملی در آن رخ دهد. البته ما مستقیماً در روند عادی سازی بین ارمنستان و آذربایجان نیز مشارکت داریم.
درگیری بلندمدت بین ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی، اتحاد‌هایی را در قفقاز جنوبی ایجاد کرده که خطوط مذهبی، قومی و ژئوپلیتیکی را به شیوه‌های شگفت‌انگیزی جابه‌جا کرده است. ایران، با -اکثریت شیعه- یک راه نجات اقتصادی برای ارمنستانی با جمعیت مسیحی فراهم کرده، که مدت‌هاست حامی اصلی‌ش روسیه است.
کارشناس مسائل بین الملل گفت: اسرائیل با اعمال تهدیدها و یا مغرور شدن به تسلیحاتی که در اختیار آذربایجان قرار می‌دهند، سعی می‌کند تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه ایجاد کند.
ادامه بحران و وضعیت شکننده امنیتی در قفقاز جنوبی می‌تواند امنیت کل منطقه را تحت شعاع قرار دهد و زمینه‌ حضور طرف‌های خارجی را فراهم سازد.
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار معاون وزیر امور خارجه روسیه آمادگی کشورمان را برای برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای فرمت ٣+٣ (روسیه، ترکیه، ایران +سه کشور قفقاز جنوبی) در تهران اعلام کرد.
«به نظر می‌رسد باکو به دنبال آن است تا با ایجاد اجماع علیه ایران در سطح جهانی ضمن تضعیف جایگاه ایران در قفقازجنوبی و امتیازگیری از تهران در آینده تحولات این منطقه، با ایجاد یک فضای همدلانه با کشورهای غربی، به طور همزمان فشار بر مسکو و ایروان را نیز تشدید سازد.»
ارمنستان یک دموکراسی سالم در مداری استبدادی است. پرورش آن کشور به همان اندازه که اوکراین در تلاش برای حفظ آزادی خود می‌باشد در راستای منافع امریکا است. تنها تفاوت بین آن دو این است که پرورش دموکراسی در قفقاز جنوبی هیچ هزینه‌ای برای ایالات متحده نخواهد داشت.
«فوربس» در گزارشی از صربستان و ارمنستان به‌عنوان مشتری‌های جدید پهپادهای ایرانی خبر داد. این موضوع می‌تواند نتایج استراتژیک قابل توجهی برای بالکان و قفقاز جنوبی داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر صربستان هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی را خریداری کند، بلگراد می‌تواند تبدیل به بزرگ‌ترین اپراتور هواپیماهای بدون سرنشین نظامی در بالکان شود.
رهبران ارمنستان و فرانسه درباره امنیت در قفقاز جنوبی و توسعه همکاری ها گفتگو کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان گفت: ایران یکی از شرکای اصلی ارمنستان است و در آینده خواهیم دید این روابط در همه‌ی زمینه‌ها قوی‌تر نیز خواهد شد.
اخیرا آذربایجان شاهد سفر مقاماتی از برخی رژیم‌های منطقه‌ای بوده که بیش از همه شائبه‌های احتمال پروژه‌ای خطرناک را به ذهن تداعی می‌کند.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: تحرکات در منطقه قفقاز جنوبی برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه به طور قطع منافع ملی ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات در حوزه قفقاز جنوبی،گفت: ایران همچون همیشه از هیچ‌گونه کمکی برای پایان دادن به درگیری‌ها دریغ نمی‌کند.
ابراهیم رئیسی در این مکالمه تلفنی گفت: جنگ جدید در منطقه قفقاز جنوبی غیرقابل قبول است و ایران به دقت تحولات جاری را دنبال می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز اعلام کرد که کشورش می‌کوشد تا با هماهنگی باکو و ایروان، مسیر ارتباطی در قفقاز جنوبی باز بماند.
یوزآسیایی دست و پا‌هایی بلندتر از پلنگ داشته، خال‌های روی پوست آن سیاه و توپر و به لحاظ جثه سر و بدن از پلنگ کوچک‌تر است. این حیوان روزگاری از «شبه‌جزیره عربستان» تا «هند»، «بیابان‌های قزل‌قوم» و نواحی «خزری و قفقاز جنوبی»، زیستگاه بزرگ خود را داشت که متاسفانه طی قرن بیستم به شدت از این نواحی ناپدید و تنها به بیابان‌های دورافتاده ایران در کویر مرکزی مانند توران (استان سمنان)، نایبندان (استان خراسان جنوبی) و کویر درانجیر (استان یزد) محدود شد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ