انتخاب میوه به‌عنوان میان‌وعده بسیار مفید و نسبت به بیسکوئیت و تنقلات شیرین ارجحیت دارد. علاوه بر اینکه میوه‌ها منبع غنی از ویتامین‌ها، فیبرها و مواد معدنی نظیر پتاسیم هستند، فروکتوز موجود در آن‌ها نیز به تامین نیاز بدن به قند کمک کرده و موجب بهبود تمرکز و تامین انرژی لازم تا زمان صرف وعده غذای بعدی می‌شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
محققان دریافته‌اند که مصرف ۶ غذای کلیدی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی خطر بیماری قلبی کاهش دهد. این تحقیق، بر اهمیت میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، ماهی و محصولات لبنی تاکید دارد.
به نظر می‌رسد که برخی از میوه‌ها و سبزیجات حاوی فلاونول‌های آنتی‌اکسیدانی از ابتلا به زوال شناختی محافظت می‌کنند.
گلابی با داشتن ۶ گرم فیبر در هر وعده، یکی از میوه‌های پر فیبر است. خوردن گلابی، بدون آن که چربی، کلسترول و سدیم وارد بدن کند، احساس سیری طولانی مدتی به بدن می‌دهد و گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند.
مطالعات متعدد نشان داده اند که میوه‌های خشک جزء سالم‌ترین میان وعده‌ها هستند که به کاهش وزن نیز کمک می‌کنند.
رژیم‌های غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند با تأمین مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.
خوردن برخی غذا‌ها در دوران قاعدگی، از جمله میوه‌ها و سبزیجات ممکن است درد‌های مزمن این دوره را کاهش دهد؛ این در حالی است که مصرف برخی دیگر از مواد غذایی مانند گوشت قرمز یا غذا‌های تند، علائم آزاردهنده قاعدگی را تشدید می‌کند.
تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که هندوانه می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات پوستی، آسم، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. برخلاف باورها، این میوه قند زیادی ندارد، اما مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد مغذی و الکترولیت‌ها از جمله ویتامین C، لیکوپن، کولین، پتاسیم، منیزیم، فیبر، آهن و حتی کلسیم است. هندوانه به دلیل محتوای بالای آب آن که غلظت کلی قند را رقیق می‌کند، میوه‌ای با کربوهیدرات پایین محسوب می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی غنی از فلاوانول‌ها که در چای، سیب و انواع توت‌ها یافت می‌شود، دارند کمتر در معرض از دست رفتن حافظه مرتبط با افزایش سن قرار می‌گیرند.
محققان می‌گویند دریافت نکردن فلاوانول‌های کافی- ترکیبات طبیعی موجود در میوه‌ها، سبزیجات و حتی شکلات- می‌تواند منجر به کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن شود.
میوه‌ها به خاطر طعم طبیعی شیرین و رنگ‌های درخشان و همچنین مواد مغذی که دارند مورد علاقۀ ما هستند. در واقع، برخی از مواد مغذی که خیلی از مردم دنیا کمتر مصرف می‌کنند، مانند پتاسیم و ویتامین C در بسیاری از میوه‌ها یافت می‌شود.
این میوه‌ها کالری کمی دارند و سرشار از فیبر و مواد مغذی مفیدی هستند که باعث کاهش چربی می‌شوند.
سیب منبع عالی فیبر است و در حفظ سلامت روده و قلب نقش بسزایی دارد. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۰ نشان داد که خوردن دو عدد سیب در روز به مدت ۸ هفته باعث کاهش کلسترول بد، تری گلیسیرید و سایر نشانگر‌های بیماری قلبی در افراد می‌شود.
میزان مصرف فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهیم. فیبر اغلب برای کاهش وزن توصیه می‌شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که فیبر می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و به ما در کنترل وزن خود در طولانی مدت کمک کند. برای این منظور می‌توانیم در میان وعده‌ها بیشتر از سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده کنیم.
مصرف فیبر خود را افزایش دهید. فیبر می‌تواند به کاهش یا تسکین کامل علائم یبوست شما کمک کند. فیبر به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. توصیه می‌شود حداقل ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنید.
گرچه هندوانه قند بالایی دارد، اما به‌دلیل مقدار آب فراوان یکی از بهترین میوه‌ها برای تسهیل روند کاهش وزن است.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده خاطرنشان کرد: کلید دریافت بیشترین بهره از میوه‌ها و سبزیجات جایگزینی آن‌ها با غذا‌های پرکالری است. این مواد غذایی بسیاری از مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کنند و در عین حال دارای مقادیر کمی چربی، کالری و سدیم هستند.
مصرف میوه‌ها در زمان درست باعث سم زدایی بدن، افزایش انرژی، کاهش وزن و فواید بسیار دیگری خواهد شد.
دکترای تخصصی علوم تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری تاکید کرد: افراد در برنامه غذایی روزانه خود به ویژه در شرایط آلودگی هوا حتما از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده کرده و روزانه سه تا پنج واحد از گروه سبزی‌ها و دو تا چهار واحد از گروه میوه‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
کمبود آهن یا گلبولهای خون یعنی بدن مقدار کافی اکسیژن دریافت نمی کند که موجب اختلال در عملکرد اندام های بدن می شود. کم خونی عوامل مختلفی مثل کمبود آهن، کمبود اسید فولیک، کاهش شدید خون و غیره دارد. اگر چهره رنگ پریده و زرد دارید احتمالا مبتلا به کم خونی هستید که با تشخیص زود هنگام می توانید آن را با رژیم غذایی مناسب درمان کنید.
فلاونول‌ها زیرگروه خاصی از فلاونوئید‌ها محسوب می‌شوند؛ فلاونوئید‌ها مولکول‌هایی هستند که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات و حتی در چای یافت می‌شوند و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هستند و برای جلوگیری یا کاهش آسیب‌های سلولی در سراسر بدن از جمله مغز ضروری شناخته شده‌اند.
مرکبات حاوی چندین نوع آنتی‌اکسیدان هستند که احتمالا می‌توانند ریسک سکته مغزی ایسکمی مغزی (سکته ناشی از انسداد رگ بر اثر لختگی خون یا چربی) را کاهش داده، باعث ثبات فشار خون شده و از سلامت قلب محافظت کنند. میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی بیش از ۶ هزار آنتی‌اکسیدان «فلاونوئید» هستند و به گزارش پژوهشگران برزیلی، با استفاده از نتایج این مطالعه، در آینده می‌توان با استفاده از فلاونوئید‌های موجود در مرکبات، از بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از چاقی انسان، پیشگیری کرد.
بسیاری از غذا‌های کم فرآوری شده و کامل مانند ماست، دانه‌های سبوس‌دار، میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، آجیل و ماهی‌های چرب مقدار قند کمتری در مقایسه با غذا‌های فرآوری شده دارند که می‌توانند بیماری‌های التهابی روده را کاهش دهند. بر این اساس به عنوان یک میان وعده صبح یا بعد از ظهر میوه‌ها و آجیل را به ماست اضافه کنید.
سارا انبری، متخصص تغذیه گفت: سبزیجات و میوه‌ها سرشار از فیبر هستند که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند، خوراکی‌هایی مانند سیب، انواع مرکبات، انواع توت‌ها مخصوصاً توت‌فرنگی، هویج، زردآلو، آلو، کلم، سیب زمینی شیرین، بامیه و کلم‌پیچ در این دسته قرار می‌گیرند.
دکتر درستی توجه به میان‌وعده دانش‌آموزان را بسیار مهم می‌داند و در این باره می‌گوید: والدین به هیچ عنوان از میان وعده‌ها غافل نشوند. بهترین گزینه برای میان وعده میوه‌ها هستند. سیب، هویج، ساقه کرفس، خیار و ... و شیر و کیک خانگی می‌توانند یک میان وعده فوق‌العاده باشند. مغزی جات مانند بادام هم برای این گروه‌های سنی بسیار مفید و پرخاصیت است. اینکه بگوییم دانش آموزان از دستور غذایی خاصی استفاده کنند، اصلا درست نیست.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ