زائران افغانستانی اربعین با مشکلات بسیاری برای حضور در این مراسم روبرو هستند. در این گفت و گو تلاش کرده‌ایم ضمن تشریح این مشکلات، راه حل‌هایی برای رفع آن‌ها پیشنهاد کنیم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نماینده سابق مجلس گفت: «من کمپ‌های مهاجرین افغانستانی داخل ایران را دیده‌ام این‌ها می‌گفتند ما وقتی وارد ایران می‌شویم بعد از ۲۴ ساعت جای خواب ما مشخص است و بعد از ۴۸ ساعت شغل ما مشخص است، لذا انگار یک سیستمی وجود دارد، پشت این مهاجرت‌ها یک سامانی وجود دارد که بلافاصله برای مهاجرین جای خواب و شغل مشخص است.»
جمهوری اسلامی نوشت: ورود و خروج غیرقانونی مهاجران، سبب پایین آمدن ضریب امنیت در مرز‌ها می‌شود و مشکلات امنیتی و سیاسی بسیاری برای کشور ایجاد می‌کند.
در شرایطی که وزیر کشور صریحا تهدید امنیتی مهاجران افغانستانی را رد می‌کند، بعضی رسانه‌ها و افراد از سیاه‌نمایی و ایجاد تفرقه و شکاف بین مردم ایران و افغانستان چه سودی می‌برند؟
وحیدی گفت: دستگاه‌های امنیتی کنترل‌ها و نظارت‌های خاص خود را دارند، ولی ساماندهی مهاجرین به نظارت بیشتری نیاز دارد و امیدواریم سازمان ملی مهاجرت که پیشنهاد داده ایم در مجلس تصویب شود، چون ما به ساختار قوی تری نیاز داریم.
رئیس‌جمهور فیلیپین اعلام کرد که تا کنون هیچ توافق رسمی با دولت آمریکا درباره میزبانی موقت از مهاجران افغانستانی انجام نشده است.
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال رفتارهای سلیقه‌ای به نظر می‌رسد.
سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه اجساد اتباع افغانستان در حادثه غرق شدن قایق مهاجران در آب‌های یونان را به کشور بازمی‌گرداند.
فیلم منتشر شده از هجوم افغانستانی‌های از مرز گذشته برای سوار شدن در صندوق عقب خودرو‌ها بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های داشته است. در این ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده، تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی که از مرز‌ها عبور کرده و وارد ایران شده اند در استان کرمان در حال سوار شدن به صندوق عقب خودرو‌ها هستند.
رضا معتقد است بسیاری از کسانی که در شبکه‌های اجتماعی به ظاهر دغدغه زندگی افغان‌ها را دارند بیشتر درگیر یک ژست‌ها انسان‌دوستانه هستند: «من زوجی را می‌شناختم که مدتی مشغول کمک رسانی به مهاجران بودند و هر روز کامنت‌های خوبی هم در شبکه‌های اجتماعی می‌گرفتند، اما همان‌ها هم به یک‌باره شروع کردند که افغان‌ها چنین و چنان هستند. متاسفانه در بهترین حالت بسیاری از ایرانی‌ها افغان‌ها را مهمان ایران می‌دانند و از دیگر‌پذیری خبری نیست.»
سومین سلسله نشست هم‌اندیشی در باب ابعاد فرهنگی حضور مهاجران افغانستانی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و اندیشکده دیاران برگزار شد. موضوع نشست «ابعاد و پیامد‌های حاشیه‌نشینی مهاجران افغانستانی در ایران و راهبرد‌های مواجهه با آن» بود. در ابتدای این نشست، پیمان حقیقت‌طلب، مدیر پژوهش اندیشکده دیاران و دبیر نشست با بیان اینکه بیش از چهار دهه از حضور مهاجران افغانستانی در ایران می‌گذرد، گفت: مهاجران افغانستانی عموما به صورت موج‌های مهاجرتی در پنج و به نظر برخی کارشناسان شش موج مهاجرتی در این چهار دهه اخیر در ایران حضور داشتند.
ایران در بین همسایگان افغانستان مقصد اکثریت پناهندگان افغانستانی به شمار می‌آید، اما چرا با وجود تفاوت های فرهنگی این مهاجران ایران را انتخاب می‌کنند؟
وزارت مهاجرین و عودت کنندگان امروز سه‌شنبه اعلام کرد که ۳ هزار و ۱۸۶ نفر مهاجر افغان مقیم ایران به کشور بازگشتند.
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
ایران می‌توانست و می‌تواند با پشتیانی معنوی از گروه‌های مخالف طالبان که دارای سوابق تاریخی با ایران نیز هستند و همچنین استفاده از اهرم مهاجران افغانستانی ساکن در ایران و نیاز‌های ضروری، چون سوخت و مواد غذایی و کالا‌های ضروری دیگر نسبت به اعمال فشار به این شبه‌دولت اقدام و آن‌ها را وادار کند در قبال شهروندان خود و همسایگان رویکردی مسئولانه در پیش بگیرند.
امید است هر‌چه زودتر برای رفع محدودیت‌ها و مشکلات بانکی مهاجران افغانستانی تدابیری اندیشیده شود. این موضوع ابعاد و پیامد‌های حقوقی و آسیب‌شناسانه مهم دیگری از‌جمله شفاف‌شدن روابط کاری و مالی با مهاجران افغانستانی دارد که در این یادداشت به آن پرداخته نشد.
طی چند روز گذشته، اخباری مبنی بر ممنوعیت ورود مهاجران افغانستانی به مجتمع بام‌لند در ایام نوروز منتشر شده بود که خشم بسیاری را برانگیخت. مسئولان حراست و نگهبانی این مجتمع نیز در توضیح این ممنوعیت گفته بودند: برای راحتی شهروندان ایرانی، ورود افغانستانی‌ها در چهار روز ابتدایی نوروز به مجتمع بام‌لند ممنوع شده بود! طناز طباطبایی بازیگر سینما با بازنشر این خبر نوشت: شرم‌آوره...
مسدودی کارت‌های بانکی مهاجرین افغانستانی که هر از چندگاهی تکرار می‌شود، به نظر می‌رسد آهسته‌آهسته تبدیل به یک روند معمول و آشنا شده است.
پلیس پاکستان با اشاره به اینکه بیشتر بازداشت شدگان خاهان به بازگشت به افغانستان هستند، گفت که این افراد پس از گذراندن دوران محکومیت‌شان به کشورشان اخراج خواهند شد.
یک مقام طالبان از مهاجران افغانستانی خواست که در مسائل داخلی کشورهای دیگر دخالت نکنند و خود را از تحولات آنها دور نگه دارند.
سرپرست وزارت امور مهاجرین در دولت موقت طالبان در دیدار با کاردار سفارت پاکستان در کابل، به «بدرفتاری» پلیس اسلام آباد با مهاجران افغان اعتراض کرد.
رئیسی، جمهوری اسلامی ایران را دوست روز‌های سخت برای همسایگان خود خواند و با اشاره به اقدامات انسان‌دوستانه ایران در پناه دادن به مهاجران افغانستانی و همچنین مبارزه جدی با تروریسم به‌عنوان خطری بزرگ برای منطقه و جهان، گفت: در مقابل، رهاورد ناتو و آمریکا در منطقه ما جنگ، ویرانی، اشغالگری و کشتار بوده است.
۱۰ سال قبل مقام معظم رهبری، دستور دادند که تمامی کودکان کشور، حتی کودکان مهاجران غیرقانونی باید از حق تحصیل برخوردار باشند. اما متاسفانه تاکنون این دستور اجرایی نشده و وعده‌های مسوولان فقط در حد شعار باقی مانده است. برای همین کودکان مهاجر و به خصوص آن‌هایی که مدارک اقامتی ندارند مجبور می‌شوند به مجموعه ما یا چند مدرسه مشابهی که در تهران وجود دارد مراجعه کنند و با پرداخت شهریه، به تحصیل‌شان ادامه دهند.
این روزها محله گلشهر مشهد از همیشه شلوغ‌تر و پر جنب و جوش‌تر است؛ چون زائرین افغانستانی اربعین در تکاپوی رفتن به کربلا هستند و هر یک دنبال کاری. مجله مهر از فلکه دوم گلشهر گزارش می‌دهد.
مدتی است که گزارش‌هایی از محدودیت‌های بانکی برای اتباع خارجی در ایران منتشر می‌شود. به‌ویژه کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی تجربیات خود را در این زمینه بیان می‌کنند. برخی می‌گویند کارت بانکی آن‌ها مسدود شده، برای عده‌ای خدمات آنلاین بانکی محدود شده و برخی حتی از سوی بانک احضار شده، موجودی حساب خود را به‌صورت نقد دریافت کرده و مجبور شده‌اند حساب خود را ببندند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ