چین اعلام کرد که در نشست اوکراین که در عربستان سعودی برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وزارت خارجه چین اعلام کرد برای حل بحران اوکراین با تمام طرف‌های شرکت‌کننده در نشست جده رایزنی می‌کند و در این زمینه به اجماع بین‌المللی دست یافته است.
نماینده چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل با هشدار به تهدیدات علیه ثبات جهانی نسبت به ادامه تشدید جنگ در اوکراین هشدار داد.
واقعیتی که کمتر بدان توجه شده، این است که شی جین پینگ، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه را به شیوه‌ای عریان به نفع سیاست‌های خود پرورش می‌دهد. آنگونه که شورای آتلانتیک نوشته، درست دو هفته قبل از حمله روسیه به اوکراین، در نشستی که شی با پوتین در حاشیه بازی‌های المپیک داشت بر دوستی بدون محدودیت دو بازیگر متعهد شد. بسیاری از محدودیت‌ها از همان زمان آغاز شد.
چین ضمن ابراز مخالفت با برگزاری نشست گردشگری گروه جی۲۰ در منطقه مورد مناقشه کشمیر، اعلام کرد که در این رویداد شرکت نخواهد کرد.
اروپایی‌ها به‌طور خاص باید این پیام را به چین بدهند که مخالفت با هر نوع تحویل سلاح‌های کشنده از سوی چین به روسیه، موضع بینادینی برای اروپاست و فقط ادبیات دولت‌هایی نیست که از ایالات متحده خط می‌گیرند. باید مکررا بیان شود که جنگ در اوکراین، برای اروپا ماهیت وجودی دارد و ممانعت از مداخله چین دغدغه‌ای بنیادین برای اروپاست. با ورود به جنگ، چین اروپا را از دست خواهد داد.
رئیس‌جمهور جمهوری چک مدعی شد: چین برای منافع خود تمایل به طولانی شدن جنگ در اوکراین دارد.
وزیر خارجه چین پنجشنبه و جمعه در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند ازبکستان شرکت می‌کند.
روزنامه‌های مطرح جهان عرب در صفحه نخست خود به موضوعاتی از قبیل مخالفت آمریکا با میانجیگری چین در جنگ اوکراین و وخامت اوضاع داخلی در اراضی اشغالی پرداختند.
در مجموع چنین به نظر می‌رسد که در مقطع فعلی باتوجه به پیش‌شرط‌های دو طرف از جمله ضرورت الحاق مناطق ۴ گانه به خاک روسیه (شرط مسکو) و ضرورت خروج نیرو‌های روس از خاک اوکراین (شرط کی‌یف) شرایط در مقطع فعلی برای آغاز گفتگو‌ها فراهم نیست، اما این مساله ناقض این نیست که ضروری است تلاش‌ها برای شکستن بن‌بست دیپلماتیک و آغاز گفتگو‌ها میان روسیه و اوکراین ادامه پیدا کند.
نماینده چین در نشست شورای امنیت برای بررسی تحولات اوکراین گفت اروپا برای بهره مندی از ثبات و امنیت پایدار باید از ذهنیت جنگ سرد دست بردارد.
نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره اوکراین گفت که غرب خواهان تضعیف روسیه و از هم گسیختگی چین است تا خودش دست برتر را در جهان داشته باشد.
بورل تصریح کرد: از نظر من، چین باید به کی یف سفر کند تا پیشنهادات آن معتبر در نظر گرفته شود و این کشور متهم به یکجانبه گرایی نشود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید از دید اروپا طرح پیشنهادی چین برای بحران اوکراین را نمی تواند طرح صلح دانست.
«اورماس رینسالو» روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست مشترک وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل ادعا کرد: ما خیلی نگران اقدامات ایران هستیم که در جنگ اوکراین به صورت نیابتی رفتار می‌کند و هزاران پهپاد ایرانی به روسیه تحویل داده است. ایران باید عواقب جدی این اقدام را تجربه کند. این دیپلمات استونی درباره برنامه ادعایی چین برای ارسال سلاح به روسیه نیز ابراز نگرانی کرد.
رئیس جمهور چین بر ضرورت حل و فصل بحران اوکراین از طریق مذاکره و گفتگو تاکید کرد.
آنچه می‌توان از مواضع ضدایرانی رئیس جمهور چین در سفرش به عربستان آموخت اینست که در عرف بین‌الملل تمام کشور‌ها به منافع خود فکر می‌کنند و هنگامی که پای منافعشان در میان باشد، این حق را به خود می‌دهند که منافع دیگر کشور‌ها را قربانی کنند. این درس، در زمینه چگونگی حضور در عرصه سیاست بین‌الملل نیز آموختنی‌هائی دارد. دولت چین از این قاعده مستثنی نیست هرچند مسئولان آن در خلوت با مسئولین ایرانی لاف دوستی زیادی می‌زنند. همین روش را چینی‌ها نسبت به روسیه در جریان جنگ اوکراین اعمال کردند.
وزرای خارجه کشورهای ناتو بحران اوکراین و نحوه مقابله با چالش‌های چین را طی روزهای آینده در پایتخت رومانی، بررسی می‌کنند.
دولت بایدن در چند قدمی انتخابات کنگره، پرونده ای از بحران‌ های داخلی و خارجی همچون رتبه نخست قربانیان کرونا، کشتار جمعی، نابسامانی اقتصادی، خروج از افغانستان، تنش با چین و جنگ اوکراین را در
نماینده چین در نشست شورای امنیت از درخواست روسیه برای تحقیق در مورد فعالیت آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در اوکراین حمایت کرد.
این سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز گذشته خود نیز تاکید کرد که چین و اوکراین دو شریک راهبردی هستند و از زمان ایجاد روابط دیپلماتیک بین دو کشور از 30 سال قبل، همکاری در زمینه های مختلف بین دو کشور پیشرفت خوبی داشته است.
وزیر خارجه چین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با همتای روس خود دیدار و درباره تحولات اوکراین رایزنی کرد.
دیدار روسای جمهور کشورهای مختلف با رئیس جمهور پوتین در نشست شانگهای خشم مقامات کاخ سفید را برانگیخت.
بایدن در حال حاضر با دو بحران خودساخته خارجی در اوکراین و نیز تنش با چین در مسئله تایوان مواجه است اما هنوز هم برای جلوگیری از وقوع بحران سوم یعنی شکست در مذاکرات هسته‌ای با ایران دیر نیست.
هووآ طی نشست خبری در پکن گفت: «آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد را نمی‌توان با آنچه در تایوان رخ می‌دهد، مقایسه کرد.۱۶۰ کشور سفر پلوسی به تایوان را تحریک‌آمیز و نقض اصل چین واحد دانستند».

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ