دوم مردادماه رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر صمت و کشور، مجوز واردات خودرو‌های کارکرده را ابلاغ کرد تا در هفته های آینده، آیین نامه مربوطه تهیه شود. در ادامه وزیر صمت نیز در گفتگویی اعلام کرده است: اولویت ما واردات خودرو‌های برقی است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سخنگوی دولت از تصویب آئین نامه واردات خودروهای سنگین و نیمه سنگین تجاری باری و مسافری کارکرده زیر ۵ سال عمر در جلسه امروز خبر داد.
روند لاک پشتی واردات خودرو به گونه ای است که به نظر می رسد مسئولان عجله‌ای برای واردات ندارند و یا شاید با توجه به مشکلات ارزی، دست به عصا شده اند. این در حالی است که تا چند روز دیگر، آیین نامه ورود خودروهای کارکرده نیز نهایی و ابلاغ خواهد شد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه واژگونی اولین محموله خودروهای کارکرده وارداتی صحت ندارد، گفت: هنوز آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم نهایی و ابلاغ نشده است.
سخنگوی دولت گفت: منتظر هستیم تا نظر رئیسی مجلس مبنی بر عدم مغایرت آئین نامه دولت برای واردات خودروهای کارکرده به صورت مکتوب نیز ابلاغ شود.
سخنگوی دولت گفت: منتظر هستیم تا نظر رئیسی مجلس مبنی بر عدم مغایرت آئین نامه دولت برای واردات خودورهای کارکرده به صورت مکتوب نیز ابلاغ شود.
سخنگوی وزارت صمت گفت: با توجه به نگاه مثبت مجلس به واردات خودروهای کارکرده، انتظار می رود با تصویب سریع لایحه و تدوین آیین نامه اجرایی در دولت، تا یک ماه آینده شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.
ارکانی در توضیح شروط دادن این مجوز به وزارت «صمت» برای واردات خودرو‌های کار‌کرده، تاکید کرد: آیین‌نامه نحوه اجرائی این مصوبه مجلس نیز از سوی وزارتخانه‌های «صمت»، راه و شهرسازی، کشور، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر لزوم تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه خواهد شد.
طبق مصوبه هیات وزیران عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود» از بند ٢ آیین‌نامه واردات حذف شود؛ همچنین شماره‌گذاری خودرو مناطق آزاد در سرزمین اصلی مجاز شد.
از زمانی که آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد، وعده عرضه این خودروها در بورس کالا سر زبان‌ها افتاد اما با گذشت پنج ماه و با وجود تعیین شدن چند تاریخ برای اجرای این موضوع، عرضه خودروهای خارجی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
با تغییر آیین‌نامه فنی کنترل و کاهش آلودگی هوا و حذف الزام استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ در واردات خودرو، اکنون خودروهای وارداتی آلاینده به جمع خودروهای تولیدی آلاینده در خیابان‌ها خواهند پیوست. منبع: ایرنا
با گذشت حدود سه ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، به نظر می‌رسد دولت به تدریج از شرط‌و‌شروط ورود خارجی‌ها که در آیین‌نامه یا در قوانین دیگر بر آن تاکید شده در حال عقب‌نشینی است. در همین راستا روز یکشنبه، هیات وزیران مصوبه‌ای داشت که مطابق آن الزام خودرو‌های وارداتی با استاندارد یورو۵ و یورو۶ و رعایت استاندارد روز اروپا حذف شد.
موضوع واردات خودرو‌های خارجی به کشور چند ماهی است که در میان مردم و مسئولان مدام شنیده می‌شود. از رفع ابهامات مطرح شده از سوی رئیس مجلس در خصوص آیین نامه واردات تا اعلام شرکت‌های مجاز به واردات؛ این در شرایطی است که زمان ورود این خودرو‌ها همچنان به طور دقیق مشخص نشده است.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: امروز در موشک و پهپاد از خیلی کشورهای مدرن دنیا جلوتریم و همین مساله در خودرو نیز قابل پیاده کردن است. بازار خودرو باید باکیفیت و رقابتی شود تا هم کیفیت خودرو‌ها افزایش یابد و هم قیمت خودرو‌ها متناسب و عادلانه باشد.
دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: امروز در موشک و پهباد از خیلی کشورهای مدرن دنیا جلوتر هستیم و همین مسئله در خودرو نیز قابل پیاده کردن است. بازار خودرو باید باکیفیت و رقابتی شود تا هم کیفیت خودرو‌ها افزایش یابد و هم قیمت خودرو‌ها متناسب و عادلانه باشد.
با گذشت حدود چهار سال از ممنوعیت ورود خودرو به کشور، حالا رونمایی آیین‌نامه واردات خودرو، از چراغ سبز به ورود خودرو‌های خارجی در ماه‌های آینده به کشور خبر می‌دهد. این در حالی است که خبری از واردات خودرو‌های دست دوم نیست و در این آیین نامه، خودرو‌ها تحت چهارچوب معینی مجوز ورود خواهد داشت.
با گذشت حدود چهار سال از ممنوعیت ورود خودرو به کشور، حالا رونمایی آیین‌نامه واردات خودرو خبر چراغ سبز به ورود خودرو‌های خارجی در ماه‌های آینده به کشور می‌دهد. این در حالی است که خبری از واردات خودرو‌های دست دوم نیست و در این آیین نامه، خودرو‌ها تحت چهارچوب معینی مجوز ورود خواهد داشت.
ممنوعیت واردات خودرو به دلیل محدودیت‌های ارزی در سال ۱۳۹۷ از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوب شد و تمدید آن تا اردیبهشت امسال ادامه داشت. در نهایت با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، این ممنوعیت پایان یافت و حالا جزئیات آیین نامه واردات خودرو نیزدر دولت مصوب و ابلاغ شده است.
براساس آیین نامه واردات خودرو که از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد، واردات خودرو برای شماره گذاری در مناطق آزاد تجاری و صنعتی منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام برقی است.
فاطمی امین، وزیر صمت در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: آئین نامه واردات خودرو به زودی ابلاغ می شود. تمرکز مابرای واردات خودرو روی خودروهای اقتصادی است که عامه مردم از آن استفاده کنند.
به روزرسانی آئین نامه قطعات لوازم خانگی استاندارد بعد از ۱۵ سال، ورود رمزارز به واردات کشور، افزایش مصرف فولاد در داخل و تولید خودروهای اقتصادی، از جمله اخبار مهم این هفته حوزه صمت بود.
محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه خودرو در بورس کالا مانند سایر کالا‌ها می‌تواند سبب شفافیت قیمتی و همچنین قیمت‌گذاری عادلانه و کوتاه شدن دست دلالان و واسطه‌ها شود.
در ۲۴ ساعت اخیر، شمار واکسن‌های تزریق شده از ۱۴۹ میلیون و ۱۵۳ هزار دوز گذشت، در حالی که آزمایش کمتر از هزار تن دیگر مثبت شد تا به شمار مبتلایان «کووید-۱۹» اضافه شوند؛ مبتلایانی که بسیاری شان بهبود یافته و مرخص شده‌اند، ولی هنوز برخی شان بستری هستند و حال ۸۹۶ تن از ایشان وخیم است.
حذف عنوان «ماما» از شبکه بهداشت

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ