کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پایان شهریور امسال، آخرین فرصت برای احزابی است که مجمع عمومی خود را برگزار نکرده‌اند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
آرایش حزبی و گروهی در انتخابات مجلس دوازدهم چه شکل و شمایلی دارد و کدامین احزاب، جبهه‌ها، طیف‌ها و جناح‌ها تا به امروز در انتخابات اعلام حضور کرده و برای این آوردگاه مهم برنامه‌ریزی کرده‌اند؟ پس از رخداد‌های اعتراضی تابستان و پاییز ۱۴۰۱ و شکل‌گیری انتقادات و تجمعات فراوان، بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی تصور می‌کردند، اصلاحاتی در روند کلی تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به نفع مطالبات مردم شکل بگیرد.
برخی از احزاب راستگرای افراطی عضو ائتلاف نتانیاهو تهدید کردند در صورت عدم تصویب قانون خدمت نظامی از ائتلاف حاکم خارج شده و زمینه را برای انحلال آن فراهم می‌کنند.
آصفری می‌گوید: «معتقدم نباید در این زمینه نگران بود. امروز فهم و شعور مردم بالا رفته و می‌توانند اعتراضات خود را به صورت قانون‌مند عملیاتی کنند. اما متاسفانه بعضا اقدامات و اختلافاتی که برخی جریانات برانداز دارند، باعث ایجاد ناامنی می‌شود. این موضوع باعث شد تا برخی جریانات در دولت نگران باشند. اما نهایتا نهاد‌های دولتی باید مسوولیت این تجمعات را به عهده بگیرند. تا زمانی که ساختار احزاب در کشور ما ارتقا پیدا نکرده و قانون‌مند نشوند، این روند ادامه خواهد داشت.»
دکتر خرمشاد استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) می‌گوید: فرض کنید پارلمان فرانسه قانونی تصویب کند و اجازه دهد تا احزاب سیاسی مذهبی تاسیس شوند. آن مصوبه از سوی شورای عالی قانون اساسی رد خواهد شد؛ چراکه با قانون اساسی مغایر است. شورای عالی قانون اساسی فرانسه پاسدار لا‌ئیسیته است.
آنچه از انحلال احزاب در چارچوب جمهوری اسلامی تا پیش از ۸۹ به میان آمده بود؛ معمولاً مرتبط با تصمیم‌گیری اعضای آن یا اختلافات درونی بوده است؛ مانند آنچه که موجب انحلال حزب جمهوری اسلامی (سال فعالیت ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۶) و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (سال فعالیت ۱۳۶۵-۱۳۵۸) شد و تجربه انحلال با اعلام دستگاه قضایی حداقل برای احزاب شناسنامه‌دار و قدرتمند در فضای سیاسی پس از انقلاب کمتر رخ داده بود.
زندگی اجتماعی ذاتا با قدرت‌ورزی شهروندان آمیخته است. به نظر می‌آید که یک وجه مهم فعالیت فکری احزاب سیاسی باید معطوف به روشنگری در همین موضوع باشد تا جایی که مردم به اعضای یک حزب سیاسی به دیده افرادی بنگرند که درحال انجام یک وظیفه مهم اجتماعی‌اند و درواقع بار زندگی آنان را سبک می‌کنند و امنیت خاطری برای جامعه فراهم می‌کنند.
طبق طرح «نظام تناسبی انتخابات» که در مجلس تصویب شده احزاب می‌توانند به میزانی که رأی از مردم گرفته‌اند، در کرسی‌های بهارستان سهیم باشند، اما این طرح با مشکلاتی زیرساختی در اجرا مواجه است.
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: سند تحول احزاب در نشست مشترک با خانه احزاب تدوین و در اختیار آن‌ها قرار داده شده است تا با همکاری احزاب تکمیل شود.
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: سند تحول احزاب در نشست مشترک با خانه احزاب تدوین و در اختیار آن‌ها قرار داده شده است تا با همکاری احزاب تکمیل شود.
توسلی گفت: چطور می‌شود قیمت خودرویی مثل پراید در کمتر از دو ماه به ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون برسد؛ این قیمت چگونه تعیین می‌شود و چه افراد و گروهی و تشکیلات و احزابی نقش دارند؟ واقعا نمی‌توانیم جواب مردم را بدهیم.
شیشمان و «علی سوسلو»، مدیر موسسه تحقیقاتی ALF بر این باورند که آرای زنان محافظه‌کار ترکیه عمدتا به احزاب بزرگتری نظیر مردم جمهوری‌خواه و حزب خوب خواهد رسید. در نظرسنجی که توسط همین موسسه تحقیقاتی در ماه ژانویه انجام شد، حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه – که از قدیم حزب برتر میان این زنان رای‌دهنده بوده – مقام دوم را با ۲۶.۵ درصد رای نسبت به حزب مردم جمهوری‌خواه با ۲۹.۲ درصد رای کسب کرد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: عمده تبلیغات در انتخابات‌ها از «فضای فیزیکی» به «فضای مجازی» منتقل شده است؛ اما قوانین موجود در حوزه تبلیغات، بیشتر به فضای حقیقی مربوط است تا فضای مجازی.
مسائلی که در نشست موتلفه اسلامی مطرح شد، به‌وضوح نشان می‌دهد یکی از ریشه‌دارترین احزاب اصولگرا، در چه نسبتی با آنچه در خیابان مطالبه می‌شد، قرار دارد. به نظر می‌رسد در همین اولین جلسه موتلفه اسلامی به‌وضوح جایگاه سیاسی خود را به‌نوعی تعریف کرد که می‌توان چنین برداشت کرد، این جریان در نقطه مقابل آنچه در کف خیابان به‌عنوان شعار مطرح شده قرار دارد.
سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران گفت:‌چند ماه پیش به حزب اتحاد ملت ایرادی درباره حد نصاب اعضا در کنگره گرفتند که آن را قبول نداشتیم اما برای حل مساله همکاری کردیم و کنگره اخیرمان با حضور نماینده وزارت کشور و طبق همان نظر آنها برگزار شد. حالا هم برای تصمیم کنگره مانع تراشی می‌کنند. قبل از کنگره اخیر هم در جلسه کمیسیون با نمایندگان حزب اتحاد که قرار بود درباره ایراد مد نظرشان راجع به نصاب کنگره صحبت کنند، تنها به مواضع حزب پرداختند تا روشن شود مساله اصلی‌شان چیست. بله، ما حزب منتقدیم و قرار نیست مواضع ما مورد قبول شما باشد. لازم است انتقادها را بشنوید، تحمل کنید و بنا بر ماهیت نهادی که در آن جا هستید، فضا را هر چه بیشتر برای بیان نظرها و انتقادها باز کنید. اما اگر هدفتان جواب سیاسی دادن و رقابت باشد، جای آن در کمیسیون ماده ده احزاب نیست.
در قرن اخیر، احزاب سیاسی و برند‌ها هزینۀ بسیار زیادی کرده‌اند تا توجه ما را به خود جلب کنند و بر تصمیم‌هایمان اثر بگذارند. اما این روزها، دستۀ جدیدی از شیادان اختیار توجه ما را در دست گرفته‌اند. اینفلوئنسر‌هایی که هزاران یا حتی میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند شبکه‌های اجتماعی خود را به بیلبورد‌های تبلیغاتی زنده یا شهر فرنگی تبدیل می‌کنند که افراد باید برای دیدنشان اشتراک بخرند، و به این طریق از دنبال‌کنندگان خود کسب درآمد می‌کنند. سیمیان براون در این یادداشت از پشت پردۀ اقتصادی این اینفلوئنسر‌ها می‌گوید.
با مردم گفتگو کند، خطا‌ها را بپذیرد، بلند گو‌هایی که نفرت می‌پراکنند و مردم را عصبانی می‌کنند کنترل کند، (مثل برخی ائمه جمعه، تیتر‌های روزنامه کیهان را ببینید.) اینستاگرام، واتش‌‍اپ، توئیتر و تلگرام و فیسبوک و کلاب هاووس را رفع فیلتر کنید. لااقل به یکی از احزابی که درخواست مجوز تجمع کرده اند، مجوز بدهید.
احزاب و شخصیت های سیاسی رژیم صهیونیستی در ۱۰ روز گذشته سعی کردند با تبلیغات انتخاباتی آرای انتخاباتی لیست خودشان را بالاتر ببرند تا شاید بتوانند بن بست سیاسی را به سود خود پایان دهند.
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در همه دنیا نهادهای مدنی اعم از NGO، سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌ها تا احزاب سیاسی، سندیکاهای شغلی و اتحادیه‌های صنفی نهادهای گفت‌وگو‌ هستند. رئیس قوه قضائیه و رئیس‌جمهور موظف هستند برای تقویت نهادهای گفت‌وگو که همین نهادهای مدنی‌اند، نهادهایی که حرف مردم را می‌گیرند و به حکومت می‌زنند و گفت‌وگو به طور مستمر در آن‌ها اتفاق می‌افتد را به رسمیت بشناسند، تقویت کنند و به آنها اهمیت و نقشی در اداره کشور بدهند.
واضح است که از زمانی که افسران سابق اس اس، کهنه سربازان دولت ویشی (به حکومت فرانسه در فاصله سال‌های ۱۹۴۰ (شکست فرانسه از آلمان نازی) تا ۱۹۴۴ (آزادسازی فرانسه توسط متفقین و نیرو‌های مقاومت) به رهبری "مارشال پتن" گفته می‌شود که بر بخش جنوبی اشغال نشده و مناطقی از مستعمرات فرانسه تسلط داشت. این دولت تحت حمایت آلمان نازی بود؛ م.) و دیگر شخصیت‌های مشکوک پیشگامان احزاب راست افراطی امروزی را تاسیس کردند چیز‌های زیادی در آسمان پسا فاشیستی اروپا تغییر کرده است. نه تنها زنان بله مردان جوان راست افراطی نیز که معمولا هوشمندانه با کت و شلوار ظاهر می‌شوند اکنون لحن احزاب شان را تعیین می‌کنند.
مدیر کل دفتر سیاسی وزارت کشورگفت: هیچ درخواست تجمعی در هیچ استانی تا این لحظه به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب واصل نشده است.
احزاب و تشکل های ملی یمن در هشتمین سالگرد انقلاب ۲۱ سپتامبر علیه دولت مزدور ائتلاف متجاوز سعودی، بر ادامه راه این انقلاب تا تحقق همه اهداف آن تأکید کردند.
احزاب و تشکل های ملی یمن در هشتمین سالگرد انقلاب ۲۱ سپتامبر علیه دولت مزدور ائتلاف متجاوز سعودی، بر ادامه راه این انقلاب تا تحقق همه اهداف آن تأکید کردند.
«محمد العراقی» از نزدیکان «مقتدا صدر» امروز شنبه در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت که این ابتکار خواستار عدم مشارکت همه احزاب و شخصیت‌های سیاسی در انتخابات آینده است که از سال ۲۰۰۳ تا کنون در روند سیاسی مشارکت داشته اند.
در متن کامل طرح جدید مجلس شورای اسلامی برای احزاب آمده است: هر کس فردی را به عضویت در حزبی مجبور نماید یا از عضویت او در حزب قانونی موردنظر خود جلوگیری نماید به حبس از سه تا شش ماه محکوم می شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ