به نظر می‌رسد سیاست مرتبط با ایران که امارات در حال اتخاذ آن است، بخشی از یک «سیاست همسایگی» گسترده‌تر سرمایه‌گذاری در ثبات منطقه‌ای است. از نظر امارات متحده عربی، با اتصال ایران به منطقه و جهان، تلاش‌ها برای حفظ عرضه جهانی انرژی، امنیت غذایی و زنجیره‌های تأمین بین آسیای مرکزی، اروپا و آفریقا تقویت خواهد شد. به عبارت دیگر، امارات ایران را از دریچه دستور کار ارتباطی خود می‌بیند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
علت شیفت آمریکا به سیاست بازدارندگی به‌جای رویارویی، شبکه بازدارندگی منطقه‌ای و نفوذ منطقه‌ای ایران است؛ این اهرم‌های ایران باعث شده است که آمریکا همچون مورد چین و روسیه سیاست بازدارندگی را در منطقه دنبال کند چراکه سایر گزینه‌ها هزینه‌های قابل توجهی را متوجه این کشور خواهد کرد؛ با این حال ضروری است ایران با درک دقیق این استراتژی، برنامه‌های نظامی، سیاسی و دیپلماتیک خود را به‌روزرسانی کند.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود و در راستای سیاست متوازن دولت سیزدهم به پاکستان سفر کرده و با مقامات این کشور دیدارهای مهمی داشته است.
کارشناس مصری در ارتباط با ازسرگیری روابط تهران و قاهره تاکید کرد: ایران و مصر در موضوع سیاست داخلی با مانعی در مسیر احیای روابط روبرو نیستند وبیشتر این چالش در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.
در نشست تخصصی مهر تأکید شد که چرخش‌های کنونی در سیاست خارجی عربستان، تغییراتی راهبردی هستند و باید این تغییر رفتار را در متنِ تغییرات گسترده‌تر داخلی، منطقه‌ای و بین‌الملل تحلیل کرد.
معاون وزیر امور خارجه نوشت: در چارچوب تحکیم سیاست همسایگی و در راستای استمرار رایزنی‌های سیاسی با همسایگان، به امارات متحده عربی سفر کردم تا درباره ارتقای همکاری‌های دوجانبه و بررسی مسایل منطقه‌ای با مقام‌های این کشور گفتگو کنم.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه نشست ١۵۶ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس، با تصریح بر راهبرد منطقه‌ای و سیاست مبنایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تقویت و تعمیق مناسبات با کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و توسعه اصل همسایگی، ابراز امیدواری کرد کشور‌های منطقه با نگاه به آینده و به دور از ادبیات سنتی گذشته، چارچوب‌های نوینی را برای همکاری در منطقه بنا نهند.
موضوع جنگ در اوکراین نیز بخشی از گفتگوهای دو رئیس جمهور در موضوعات منطقه‌ای بود که رئیسی ضمن اعلام سیاست قاطع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ، بهترین راه‌حل را دیپلماسی دانست.
علی واعظ و ولی نصر در نشریه "فارین افرز" مقاله‌ای منتشر کردند و ایده توافق منطقه‌ای به جای برجام را مطرح کردند که بر اساس آن ایران برنامه هسته‌ایش را بسیار محدود کند. اما تحریم‌های اروپا و آمریکا ادامه یابد و در عوض به توافق با کنشگران مختلف منطقه‌ای دست یابد. کارشناسان حوزه سیاست خارجی، به نقد این ایده و اینکه تا چه اندازه برای طرفِ ایرانی حامل منفعت بوده و اساسا واقع بینانه است، پرداخته‌اند.
منابع رسانه‌ای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را به معنای شکست محاصره سنگین واشنگتن علیه دمشق و بی‌توجهی اعراب به سیاست منطقه‌ای کاخ سفیدو کاهش نفوذ آمریکا در میان کشورهای عربی منطقه دانستند.
اگر دولت بایدن سیاست خود را تغییر ندهد، احتمال زیادی وجود دارد که با یک درگیری منطقه‌ای در خاورمیانه مواجه شود. برای پیشگیری از جنگ با یک دشمن تهدیدگر، آن دشمن باید باور کند که شما از زور استفاده خواهید کرد.
با چرخش سیاست منطقه‌ای اخیر ریاض در همگرایی و تعامل با کشورهای منطقه، اینک رسانه‌های صهیونیستی با نواختن زنگ خطر از رویکرد جدید عربستان در آشتی با دشمنان تل آویو احساس خطر می‌کنند.
برای پویایی دستگاه سیاست خارجی نباید معطل وین و نیویورک ماند و به تعبیر رئیس‌جمهور منافع ملی را در هر سرزمینی که ایجاب کند، پیگیری کرد.
اولین و شاید جدی‌ترین چالش بزرگ برای سیاست خارجی ایران در خاورمیانه ۲۰۲۳ مواجهه با سناریویی خطرناک تحت عنوان «امکان وقوع حمله نظامی به ایران» است. سناریویی که وقوع آن می‌تواند همچون زلزله‌ای ۱۰ ریشتری معادلات منطقه‌ای را دگرگون کند. سناریویی که حتی فکر کردن به آن نیز می‌تواند ترسناک باشد. چالشی که احتمال وقوع آن بسیار پایین، اما تامل در ابعاد آن برای استراتژیست‌های سیاست خارجی ایران بسیار دارای اهمیت خواهد بود
لازم است تهران، پاسخ قاطعی برای حضور نیروهای فرا منطقه‌ای به باکو بدهد، تا خواب‌های کج الهام علی‌اف تعبیر نشود.
اتحاد پنهانی و اشتراک منافع گسترده عربستان سعودی و اسرائیل، کنشگری‌های مرموز جمهوری آذربایجان و دیگر کنشگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مرز‌های شمال غرب ایران و در نهایت،طرحواره سیاستیِ چینی‌ها مبنی بر "کار با تمامی طرف‌های منطقه‌ای و نَه صرفا محدود شدن به یک کشور"، ۳ اتحاد جدید منطقه‌ای در محیط پیرامونی ایران هستند که رصد و کنشگری دقیق دستگاه سیاست خارجی را طلب می‌کنند.»
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: پیام وزیر خارجه امارات نشان می‌دهد که رئیس جدید امارات متحده عربی درصدد ترمیم مناسبات کشور خود با ایران است تا نوعی توازن در سیاست منطقه‌ای خود ایجاد کند.
رهبران سراسر منطقه در موجی از نزدیک شدن منطقه‌ای پرچم آشتی و صلح را به سوی یکدیگر به اهتزاز در آورده اند. آیا این عشق دوام خواهد آورد؟
کارشناس مسائل منطقه‌ای، امتیاز ندادن و اخذ امتیاز را شیوه‌ی آمریکا در مذاکرات با دیگر کشورها دانست و گفت: بدعهدی و فریب سیاست نهادینه شده دولت آمریکاست که جمهوری‌خواه و دموکرات هم ندارد.
رئیس جمهور گفت: مسیر برادری و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای دستور کار اصلی سیاست خارجی ایران در منطقه است و کارشکنی دشمنان خللی در این روند نخواهد داشت.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی در ادوار مختلف مشارکت مناسبی در اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند داشته است،گفت: همکاری‌های مؤثر با سازمان‌های منطقه‌ای اولویت سیاست خارجی است.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی در ادوار مختلف مشارکت مناسبی در اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند داشته است،گفت: همکاری‌های مؤثر با سازمان‌های منطقه‌ای اولویت سیاست خارجی است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به تجربه موفق یک سال اهتمام دولت به سیاست همسایگی، تصریح کرد: گام دوم در سیاست همسایگی، ارتقای همکاری‌های چندجانبه و منطقه‌ای است.
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی منطقه‌ای این دولت و شخص رئیس جمهور ارتباطات وسیعی ایجاد کردند.
چین به عنوان قدرت اقتصادی، روسیه به عنوان قدرت نظامی و ایران-کره‌شمالی به عنوان قدرت‌های منطقه‌ای بدل به نقطه تمرکز آمریکا در حوزه سیاست خارجی شدند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ