عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بدون شک ایران، سوریه، ترکیه و روسیه می‌توانند با فعالیت‌های مشترک، منافع جمعی خود را تامین و همچنین به برقراری امنیت منطقه کمک کنند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
عراقچی تصریح کرد: «سیاست همسایگی دولت درست است، از قبل هم بوده است، در اینکه ایران به لحاظ راهبردی باید در محیط پیرامونی خودش از ایجاد تنش جلوگیری کند و روابط مسالمت‌آمیز مثبت با همسایگانش داشته باشد، کسی تردید ندارد. خوشحالم روابط ایران و عربستان که یکی از دو قدرت بزرگ منطقه است را شاهدیم. ما از این قضیه عبور کردیم. تنش میان دو کشور به نفع دو کشور و صلح منطقه نیست. سیاست منطقه‌ای و همسایگی به خوبی پیش می‌رود، اما دشمنان و آفاتی دارد که باید مراقبت کرد.»
وزیر امور خارجه گفت: همسایگان ایران از ظرفیت اقتصادی، تجاری و سیاسی پراهمیتی بهره‌مند هستند.
دکتر امیر حسین جلالی ندوشن، روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران معمولا خودزنی بصورت تعمدی اتفاق می افته که در جوان ها اگر همراه با اختلالات دیگر رفتاری دیده شود باید جدی گرفته شود، می افزاید: اما خود زنی در نوجوان ها هم تحت تاثیر همسالان و از آن مهم تر فشارهای ناشی از دوران بلوغ دیده می شود که معمولا گذراست و اختلال جدی روان تلقی نمی شود . ولیکن حتما باید با نوجوان در ارتباط با این رفتار و رفع ریشه های آن صحبت شود. منبع: خبرآنلاین
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امیدواریم توسعه روابط ایران با همسایگان و کشورهای عربی مانند عربستان تأثیر مثبت خود را در عرصه اقتصادی هم بگذارد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امیدواریم توسعه روابط ایران با همسایگان و کشورهای عربی مانند عربستان تأثیر مثبت خود را در عرصه اقتصادی هم بگذارد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره واکنش به توافق میان تهران - ریاض، پای اسرائیل را وسط کشید و گفت: هر چی روابط بین اسرائیل و همسایگان عربی بهتر باشد، برای همه بهتر است. منبع: خبرآنلاین
سرلشکر صفوی با اشاره به دوران افول آمریکا و صهیونیست‌ها گفت: دوران افول قدرت آمریکا و صهیونیست‌ها فرا رسیده است. نگاه به همسایگان و نگاه به شرق باعث افزایش وزن ژئوپلیتیکی ایران و گذار وضعیت مردم از شرایط فعلی خواهد شد. ایران باید از این وضعیت تنش آمریکا و اروپا در اوکراین و تنش تایوان به عنوان یک فرصت نگاه کند و بر اساس منافع مشترک با چین و روسیه و تهدیدات مشترک آمریکا علیه سه کشور با یک استراتژی مشخص حرکت کند.
معاون وزیر امور خارجه در ارتباط با سطح تعامل چین با دولت سیزدهم در مقایسه دولت‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌شود؟ گفت: سیاست دولت‌ها فرق می‌کند، همیشه تاکید کردم که باید سیاست خارجی ما وابسته به دولت‌ها نباشد، حاکمیتی باشد که با یک دولت جهت ما عوض نشود، در این دولت گرایش محکمی به کشور‌های آسیایی وجود دارد همچنین آفریقا و اروپا. دولت هم اعلام کرده بود همسایگان در اولویت قرار دارند و همین سیاست دنبال می‌شود و طرف چینی هم متوجه این مساله است؛ بنابراین سطح روابط عالی است.
سفیر اسبق ایران در فرانسه می‌گوید: سیاست همسایگی ما چه در ارتباط با شورای همکاری با خلیج فارس و چه در خصوص روابط با عربستان و ترکیه، هیچکدام آنچه را که می‌بایست به عنوان یک دستاورد بزرگ در روابط تنظیم می‌شد را نشان نداده است. بر این اساس همچنان در تدارک این هستیم که یک راهی پیدا کنیم تا با کشور‌های منطقه تنها صحبت کنیم، دیگر پیشرفت روابط که به کنار.
«باید به فکر مشکلات داخلی خودمان باشیم. مادامی که ما درگیر اختلافات و مشکلات این چنینی باشیم، نمی‌توانیم در عرصه بین‌المللی با قدرت بیشتر چانه‌زنی کنیم. وقتی که ما اوضاع داخل را سر و سامان دادیم می‌توانیم پای میز مذاکره با اروپا و آمریکا برویم و بعد هم در راستای بهبود رابطه با همسایگان وارد عمل شویم. باید توجه داشت که برای همچین موضوعی لازم است که انعطاف و نرمش داشته باشیم.»
جوسپ بورل با بیان این ادعا که برجام بخش کلیدی از یک تصویر گسترده تر است به تکرار مواضع مداخله جویانه در امور داخلی ایران و ادعای مشارکت نظامی تهران در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است پرداخت و ادعا کرد: جمهوری اسلامی ایران به جای سرکوب، باید به حرف شهروندان خود گوش دهد. ایران باید فورا حمایت نظامی خود از روسیه را متوقف کند. در همین راستا، من از وزیر امور خارجه خواستم تا به گفتگوی مستقیم با همتایان اوکراینی خود درباره انتقال تجهیزات نظامی به روسیه ادامه دهد.
کارشناس فوتبال اروپا که برای تمامی بازی‌های جام جهانی به قطر سفر کرده است، گفت: همه چیز در قطر عالی است و ایران به عنوان یکی از همسایگان این کشور باید بهترین استفاده را ببرد.
ولایتی گفت: در هفته‌های اخیر برخی از روی ناآگاهی و برخی از روی غرض‌ورزی شایع کردند که ایران می‌خواهد با جمهوری آذربایجان بجنگد. این ناجوانمردانه‌ترین تهمت به ایران است. ایران بنا ندارد که به هیچ کشور همسایه چه در قفقاز، چه نقاط دیگر به خصوص همسایگان خود کوچکترین تعرضی داشته باشد
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در اظهاراتی در واکنش به حملات موشکی و پهپادی ایران به مواضع تروریست‌ها گفت که اقلیم کردستان نمی‌خواهد خطری برای همسایگان باشد بلکه می‌خواهد عامل ثبات در منطقه باشد.
این اقدام دولت امارات طبیعتا با حسن همسایگی تطابق ندارد و در صورت عدم برخورد مناسب این کشور باید تبعات این اقدام ضدایرانی خود را پذیرا باشد؛ و گرنه تبعات این اقدام خصمانه به زودی دامن این کشور را خواهد گرفت.
حمید ابوطالبی نوشت: مردم لبنان باید صمیمانه قدردانِ تلاش‌های افراطیون ایران برای «تأمین منافع ملی» لبنان و ترسیم خطوط دریایی آن کشور با همسایه‌شان باشند؛ آن هم درحالی که اینان هنوز نتوانسته‌اند مشکلات مرز آبی خود با همسایگانی، چون عراق وکویت را حل نمایند!
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و افزایش مناسبات و همکاری های راهبردی با کشورهای همسایه به ویژه قطر آمادگی کامل دارد.
رئیسی، جمهوری اسلامی ایران را دوست روز‌های سخت برای همسایگان خود خواند و با اشاره به اقدامات انسان‌دوستانه ایران در پناه دادن به مهاجران افغانستانی و همچنین مبارزه جدی با تروریسم به‌عنوان خطری بزرگ برای منطقه و جهان، گفت: در مقابل، رهاورد ناتو و آمریکا در منطقه ما جنگ، ویرانی، اشغالگری و کشتار بوده است.
رئیس جمهور گفت: ما اولویت سیاست همسایگی را دنبال می‌کنیم، اگر کشوری بخواهد با ایران همکاری کند، همکاری را در زمینه سیاسی تجاری و اقتصادی به صورت فعال دنبال می‌کنیم.
رئیس جمهور گفت: ما با تمام دنیا تعامل خواهیم داشت، اما روی همسایگان حساب ویژه‌ای باز می‌کنیم.
سخنگوی گمرک گفت: بیش از ۳۳ میلیون و ۳۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۶۳۶ میلیون دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که ۴۸ درصد کل تجارت ۵ ماهه ایران را به خود اختصاص داده است.
تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت: ایران ظرفیت دارد یک قطب غیرغربی باشد و امروز رویکرد همسایگی در سیاست خارجی به خوبی اتخاذ شده است.
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط امروز با طالبان تعامل می‌کند اما تا دولت فراگیر تشکیل نشود آنها را به رسمیت نمی شناسد این هم منطقی دارد. وقتی یک هیاتی حاکم شد قطعا تعهد و مسئولیت هایی برعهده دارد و باید نسبت به همسایگان به ویژه تعهداتی را انجام دهد.
رییس جمهور گفت: همسایگان ما خودشان می‌گویند ترجیح می‌دهند برای خدمات پزشکی به جای اروپا به ایران بیایند. این یک سرمایه بزرگی است که باید از آن مراقبت کرد. باید به خواسته‌ها و مشکلات جامعه پزشکی توجه شود و از نظرات آن‌ها استفاده شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ