نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امیدواریم توسعه روابط ایران با همسایگان و کشورهای عربی مانند عربستان تأثیر مثبت خود را در عرصه اقتصادی هم بگذارد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نتانیاهو به عنوان بخشی از معامله بزرگ با عربستان، از بایدن توافق امنیتی در برابر بازدارندگی ایران را می‌خواهد.
در نشست تخصصی مهر تأکید شد که چرخش‌های کنونی در سیاست خارجی عربستان، تغییراتی راهبردی هستند و باید این تغییر رفتار را در متنِ تغییرات گسترده‌تر داخلی، منطقه‌ای و بین‌الملل تحلیل کرد.
لاسجردی درباره تأثیر فقدان لابی ایران و قدرت‌گرفتن مصوبات کنگره، گفت: «لابی از نکات مهم تصمیم‌سازی در آمریکاست. لابی شرقی، عربستان و اسرائیل در تأثیرات مؤثر هستند و به نظرم تاکنون این لابی‌ها خود را نشان داده است. در کشور آمریکا سیستم فعالیت می‌کند و ایران باید کانال لابی خود را داشته باشد و بتواند از طریق رایزنی‌ها بر تصمیمات تأثیر بگذارد.»
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امیدواریم توسعه روابط ایران با همسایگان و کشورهای عربی مانند عربستان تأثیر مثبت خود را در عرصه اقتصادی هم بگذارد.
عربستان دیگر آن اعتماد کورکورانه به آمریکا را ندارد؛ زیرا به اندازه کافی به بلوغ رسیده است تا درس‌های تاریخ را متوجه شود. شاید مهم‌ترین آن‌ها این باشد که حمایت آمریکا به تنهایی کافی نیست و از نظر تاریخی و جغرافیایی الگوی سرنگونی شاه ایران دور نیست.
نتانیاهو مدعی شد: توافق با عربستان سعودی می‌تواند نتایج بزرگی برای اسرائیل، عربستان منطقه و کل جهان داشته باشد.
شی جینپینگ، رئیس جمهور چین می‌خواهد چین را در راس نظم نوین جهانی قرار دهد. او اخیراً میانجی‌گر یک "توافق صلح" میان ایران و عربستان سعودی شد. با این حال، یک مشکل ریشه‌دار و بسیار نزدیک‌تر به خانه وجود دارد. اگر شی در مورد رهبری جهانی جدی است، باید آن را با پایان دادن به بن بست در شبه جزیره کره نشان دهد.»
در حالی که طی روز‌های گذشته همه توجهات به توافق ایران با عربستان و سفر‌های گشایشگر به امارات و عراق معطوف بود، به صورت همزمان توافقات قابل توجهی نیز طی گفتگو‌های فشرده میان ایران و آژانس در تهران حاصل شدکه در زمان مناسب اطلاع‌رسانی میشود.
محمدصادق جوکار گفت: متأسفانه این توافق‌ها به حوزه اقتصادی و انرژی کمتر تسری یافته است به نظر می‌رسد گام دوم این توافق را باید نهادهای اقتصادی برای افزایش همکاری‌ مؤثر بردارند.
جواد یارجانی گفت: ایران باید از فرصت به‌وجودآمده برای توسعه روابط خود به‌ویژه در بخش نفت و گاز استفاده کندوامیدوارم توافق با ریاض مقدمه‌ای برای همکاری بیشتر با دیگر کشورهای عربی همسایه باشد.
نخست وزیر عراق ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان و تأکید بر روابط خوب بین بغداد و تهران، گفت که ایران هرگز در امور داخلی عراق دخالت نمی کند و غرب باید شرایط عراق را درک کند.
نخست وزیر عراق ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان و تأکید بر روابط خوب بین بغداد و تهران، گفت که ایران هرگز در امور داخلی عراق دخالت نمی کند و غرب باید شرایط عراق را درک کند.
سفیر رژیم صیونیستی در بحرین در واکنش به توافق ایران و عربستان گفت برای اعلام مرگ روابط تل آویو و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، هنوز زود است و باید منتظر نتایج این توافق ماند.
قمصری گفت: نمی‌توان به افزایش سهم فروش نفت ایران در بازارهای بین المللی خوش بین بود، زیرا عربستان به عنوان رقیب ایران است و بعید است سهمی از بازار خود را به ایران بدهد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره واکنش به توافق میان تهران - ریاض، پای اسرائیل را وسط کشید و گفت: هر چی روابط بین اسرائیل و همسایگان عربی بهتر باشد، برای همه بهتر است. منبع: خبرآنلاین
یک نماینده پارلمان عراق با بیان اینکه دوران نظام تک قطبی به سر رسیده است، افزود: آمریکا در قبال توافق ایران و عربستان واقع بین باشد.
"جورجیو کافیرو" تحلیلگر ارشد آمریکایی و مدیر اجرایی موسسه تحلیل وضعیت خلیج فارس نیز گفت که توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین باید از دریچه تحولات از سال ۲۰۲۰ در خاورمیانه به سمت "تصمیم گیری عملگرایانه سیاست خارجی و تعامل دیپلماتیک میان کشور‌هایی که مشکلات عمده‌ای در روابط خود داشته اند" درنظر گرفته شود.
چنانچه درمذاکرات احیای برجام، دیگر «توافق تعهد محور» برای ما موضوعیت ندارد، در توافقات دوجانبه و چندجانبه‌ای که بر مبنای عادی سازی روابط ایران و عربستان سعودی نیز شکل می‌گیرد، باید تضمین‌های معتبری از سوی ریاض در این خصوص ارائه شود. در غیر این صورت، تعلقات فرامنطقه‌ای ریاض و خصوصا تلاش پشت پرده آن جهت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در آینده می‌تواند بر بعد عملیاتی و اجرایی توافقات سایه بیفکند.
وزیر خارجه با انتقاد از رویکرد آمریکایی‌ها در ارتباط با تحولات داخلی ایران در طول سه ماه گذشته و با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه شاهد تغییر رویکرد و واقع بینی این کشور باشیم، گفت: آمریکایی‌ها باید بین ریاکاری و درخواست برای رسیدن به توافق یکی را انتخاب کنند.
آمریکا و عربستان در جده برای افزایش تولید نفت به توافق محرمانه رسیده بودند، اما بن‌سلمان به آن عمل نکرد.
پادشاه عربستان با اشاره به تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به‌رغم هشدار‌های آمریکا، گفت که کشورش به شدت تلاش می‌کند تا ثبات و توازن در بازار جهانی نفت برقرار شود از جمله از طریق حفظ توافق اوپک پلاس و کشور‌های هم‌پیمان.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی با تکرار مداخلات در مذاکرات هسته‌ای ایران گفت، چنین توافقی باید مسائل امنیتی منطقه را در بر گیرد.
نخست وزیر عراق گفت که دو طرف (ایران و عربستان) باید در مورد مسائل مورد اختلاف مذاکره کنند و امیدواریم که به توافق نهایی برسند و در آینده نزدیک از سرگیری روابط به طور رسمی اعلام شود.
رئیسی در گفتگو با الجزیره اظهار داشت: هر توافقی باید با یک تضمین همراه باشد / رفع تحریم‌ها باید، با حل و فصل موضوعات پادمانی همراه باشد / اگر مسئله پادمانی حل و فصل شود، طبیعتا زمینه توافق وجود دارد / تیم مذاکره کننده‌ ما همچنان پای میز مذاکره حضور دارد / ما یک دور مذاکره مستقیم را تجربه کردیم؛ فایده‌ای بر مذاکره مستقیم مترتب نمانده / ما هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و نفع ملت خودمان را هم در مذاکره نمی‌بینیم / ما به میزبانی عراق، در حال گفتگو با عربستان هستیم / با چین برنامه همکاری ۲۵ ساله داریم و به دنبال اجرای این برنامه هستیم

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ