وزیر خارجه سوریه با تاکید بر تقویت روابط با عربستان، اعلام کرد که روابط با ترکیه جز با عقب نشینی این کشور از خاک سوریه به حالت عادی برنخواهد گشت.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نزدیک به ۴ میلیون آواره سوری در ترکیه حضور دارند و لازم است ترسیم نقشه راه بازگشت آنان به وطنشان، به بخشی از راهبرد عادی سازی روابط دمشق و آنکارا تبدیل شود.
لاورنتیف در گفت‌وگو با العربیه گفت: دشواری‌های مشخصی در راه عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق وجود دارد؛ از جمله این دشواری‌ها، حضور نظامی ترکیه در اراضی سوریه است.
پیروزی اردوغان در انتخابات یکی از انگیزه‌های اصلی وی برای عادی‌سازی روابط با سوریه را از بین برد، اما طبق نظرسنجی‌ها بالای ۸۲ درصد مردم ترکیه مخالف اعطای حق شهروندی به آوارگان سوری هستند.
روسیه اعلام کرد که نشست سران دمشق و آنکارا برای عادی سازی روابط دو کشور پس از تهیه «نقشه راه» در دستور کار قرار خواهد گرفت.
فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: نشست چهارجانبه معاونان وزرای امور خارجه ایران، ترکیه، روسیه و سوریه با محوریت عادی‌سازی روابط آنکارا- دمشق چهارشنبه آینده در آستانه برگزار می‌شود.
وزیر خارجه ترکیه موضوع عادی‌سازی روابط با سوریه را در سفر به مسکو مورد رایزنی قرار خواهد داد.
در ادامه روند آماده‌کردن زمینه عادی‌سازی روابط بین آنکارا و دمشق، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد نشست چهارجانبه در سطح دفاعی و امنیتی در مسکو برگزار می‌شود.
وزیر خارجه روسیه اعلام کرد این کشور در حال آماده‌سازی نشست چهارجانبه عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه در سطح وزرای خارجه است.
ایران، روسیه، ترکیه و سوریه، امروز در مسکو و در سطح معاونان وزرای امور خارجه این کشور‌ها نشستی چهارجانبه درباره حل‌وفصل مسائل روابط آنکارا و دمشق خواهند داشت.
وزارت خارجه مصر امروز شنبه در پی دیدار وزرای خارجه مصر و سوریه در قاهره پشت درهای بسته، بیانیه ای صادر کرد.
دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که سران روسیه و ترکیه در تماسی تلفنی درباره تحولات سوریه، اوکراین و عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق رایزنی کردند.
در ادامه روند تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط دمشق و آنکارا، نمایندگان وزارت خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه روزهای ۲۴ و ۲۵ اسفند در نشستی چهارجانبه در مسکو دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.
وزارت خارجه روسیه امروز در بیانیه ای از دیدار و رایزنی وزرای خارجه روسیه و ترکیه در خصوص عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق خبر داد.
رئیس جمهوری سوریه در دیدار با اعضای هئیت کمیته برادری و دوستی پارلمان لبنان، از کمک های رسمی و مردمی این کشور به مردم زلزله زده سوریه قدردانی کرد و گفت روابط میان طرفین برادرانه است.
راشاتودی در مطلبی نوشت دولت سوریه می تواند با از سرگیری روابط با ترکیه، مسیر بازسازی خود پس از جنگ را هموارتر کند.
راشاتودی در مطلبی نوشت دولت سوریه می تواند با از سرگیری روابط با ترکیه، مسیر بازسازی خود پس از جنگ را هموارتر کند.
راشاتودی در مطلبی نوشت دولت سوریه می تواند با از سرگیری روابط با ترکیه، مسیر بازسازی خود پس از جنگ را هموارتر کند.
در حالی‌که برخی از کشور‌های منطقه نظیر قطر و امارات که زمانی به شورشیان مخالف اسد کمک کرده بودند، بار دیگر به سمت برقراری روابط با سوریه گام برمی‌دارند، ترکیه نیز با این کشور‌ها هم‌مسیر شده است. البته باوجود حرکت آهسته دولت ترکیه به‌سمت برقراری مجدد ارتباطات دیپلماتیک با دولت سوریه بعد از حدود یک‌دهه و به‌رغم دیدار مقامات دو طرف، آنکارا، اما برای عادی‌سازی روابط با دمشق شرط گذاشت.
سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه که فقط سوریه و ترکیه می توانند درباره دیدار سران دو کشور تصمیم گیری کنند، گفت که آنکارا لزوم عادی سازی و حفظ روابط با دمشق را درک می کند.
رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، ممکن است آنکارا در روابط خود با سوریه بازنگری کند.
فرمانده شبه نظامیان قسد وابسته به آمریکا  درباره عادی‌سازی کامل روابط دمشق و آنکارا موضع گیری کرد.
رئیس جمهور ترکیه به موضع گیری درباره مذاکرات میان آنکارا و دمشق پرداخت و گفت: نتایج این مذاکرات نقشه راه آینده روابط دو کشور را ترسیم می‌کند.
رسانه های ترکیه اعلام کردند که در راستای عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه و بازگشایی کانال روابط دیپلماتیک میان دو کشور، پنج پیش شرط متقابل از سوی آنکارا و دمشق مطرح شده است.
وزیر دفاع روسیه در دیدار با همتای سوری خود با تاکید بر حمایت مسکو از ملت سوریه، گفت که روابط دوستی میان طرفین بسیار محکم است و در مبارزه با تروریسم محدود نمی شود.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ