اردوغان شامگاه سه‌شنبه در اولین مصاحبه تلویزیونی خود بعد از پایان دور اول انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «اراده‌ای که پای صندوق‌های رأی متجلی شد، مقدس است. برای نشان دادن اتحاد [خود با مردم]، ما بلافاصله فرایند آماده‌شدن برای انتخابات ۲۸ می‌را آغاز کردیم. امروز با همه سران (ائتلاف) ملاقات داشتم».
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
اضافه شدن حدود نیم‌درصد آراء یک نامزد ریاست‌جمهوری در دور دوم انتخابات، به‌طور طبیعی بسیار سهل‌تر از اضافه شدن بیش از پنج درصد آراء رقیب اوست؛ بنابراین اگر اتفاق محیرالعقولی رخ ندهد، رجب‌طیب‌اردوغان فقط گام بسیار کوتاهی برای تمدید سلطۀ بیست‌سالۀ خود بر ترکیه پیشِ رو دارد.
کمیسون عالی انتخابات ترکیه نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تأیید و پیروزی رجب طیب اردوغان را با کسب ۵۲.۱۸ درصد آرا رسما اعلام کرد.
کمیسون عالی انتخابات ترکیه نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تأیید و پیروزی رجب طیب اردوغان را با کسب ۵۲.۱۸ درصد آرا رسما اعلام کرد.
کمیسون عالی انتخابات ترکیه نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تأیید و پیروزی رجب طیب اردوغان را با کسب ۵۲.۱۸ درصد آرا رسما اعلام کرد.
همین که انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم رفت، به معنای آن است که اردوغان از رای‌دهندگان ترکیه کارت زرد گرفت؛ بدون تردید این واقعیت رفتار اردوغان را چه در داخل و چه در سیاست خارجی محتاط‌تر خواهد کرد. اولویت اردوغان بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی ترکیه خواهد بود. سهیم شدن ملی‌گرا‌ها در پیروزی اردوغان چه در انتخابات پارلمان و چه در انتخابات ریاست‌جمهوری باعث می‌شود که بخشی از اختیارات و پرونده‌ها به آن‌ها تفویض شود.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در حالی انجام ‌شد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی توانست در یک رقابت نزدیک کمال قلیچدار اوغلو، نامزد گروه‌های اپوزیسیون را شکست دهد.
رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با ادای سوگند عوامل شعب از ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده و برابر قانون انتخابات، روند اخذ آرای مردم بدون تمدید تا ساعت ۱۷ امروز ادامه خواهد داشت.
رئیس جمهور کنونی ترکیه و رقیب وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با درخواست‌های متفاوت خواستار مشارکت حداکثری مردم شده‌اند.
موسسه پولیتیکو در نظر سنجی خود که آن را برآیند همه نظر سنجی‌ها می‌داند، نتیجه دور دوم را ۴۹ درصد قلیجدار اوغلو و ۵۱ درصد اردوغان پیش بینی کرده است
رئیس جمهور ترکیه امروز شنبه پیامی برای شهروندانش یک روز قبل از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرستاد.
ترکیه فردا برای نخستین بار در تاریخ خود دور دوم انتخابات را برگزار خواهد کرد، یکی از بالاترین آمار مشارکت در انتخابات در جهان را دارد و میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان ترکیه در ۱۴ مه نزدیک به ۸۸ درصد بود. بر اساس داده‌های جهانی، معمولا میزان مشارکت دور دوم انتخابات کمتر از دور اول خواهد بود
رییس جمهور ترکیه و نامزد ائتلاف جمهور، پیروزی کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به معنی پیروزی آمریکا خواند.
نامزد ائتلاف جمهور در نشستی خبری در اظهاراتی جنجالی هشدار دارد که در صورت پیروزی رقیبش در انتخابات دور دوم به منزله پیروزی «سازمان‌های تروریستی و شرکت‌های آمریکایی» خواهد بود.
وزیر خارجه ترکیه پیش‌بینی کرده که رئیس جمهور کنونی این کشور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۵۶ درصد آراء را از آن خود خواهد کرد.
رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مصاحبه با شبکه تی‌آرتی اعلام کرد: هیچ زد و بندی با «سینان اوغان» نداشته‌ایم.
نامزد دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه امروز از رئیس جمهور کنونی کشورش در دور دوم انتخابات که قرار است ۲۸ ماه می برگزار شود، حمایت کرد.
بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت و نزدیک‌ترین رقیب اردوغان با کسب ۲۴ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۷۸ رأی معادل ۴۴.۸۸ درصد آرای مردمی به همراه اردوغان به دور دوم راه یافت.
سینان اوغان، نامزد سوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده که شاید برای دور دوم انتخابات از هیچکدام از نامزدها حمایت نکنم.
به نظر می‌رسد اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری که کمتر از دو هفته دیگر در 28 ماه مه برگزار می‌شود، دست برتر را دارد. تحلیلگران به واشنگتن‌پست گفتند که بعید به نظر می رسد که کلیچداراوغلو زمینه کافی برای پیروزی در دور دوم را فراهم کند. انتظار می‌رود که آرای حامیان اوغان، نامزد حزب ثالث، بین دو رقیب اصلی تقسیم شود.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، پیروزی اردوغان در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری را آسان توصیف کرد و گفت: ما برنده این رقابت خواهیم بود چون تفاوت آرای اردوغان با قلیچداراوغلو بسیار واضح است.
رئیس جمهور ترکیه در اولین اظهارنظر خود پس از کشیده شدن انتخابات به دور دوم اعلام کرد که ما از انتخابات ۲۸ می با افزایش مشارکت و به امید موفقیت تاریخی پیروز بیرون خواهیم آمد.
شورای عالی انتخابات ترکیه امروز در بیانیه‌ای تأیید کرد: رقابت میان اردوغان و قلیچداراوغلو به دور دوم کشیده شد.
رئیس‌جمهور آذربایجان درحالی به اردوغان تبریک گفته است که انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه به دور دوم کشیده شده است.
ترکیه و اردوغان همواره این پتانسیل و ظرفیت را دارند که تحلیلگران را غافلگیر کنند و همیشه نمی‌توان به‌صورت قاطعانه گفت در ترکیه چه اتفاقی در حال روی دادن است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ