صرف‌نظر از نتیجه انتخابات پیش روی ترکیه، چندین سناریوی بالقوه برای رویکرد ترکیه به شمال غرب سوریه وجود دارد. اولین سناریو حفظ وضعیت ثبات فعلی در منطقه را به دنبال دارد که در آن بعید است دولت جدید تغییری مطرح کند. سناریوی دوم خروجی نسبی را خواهد دید، نسبی از لحاظ سیستم حکومتی که در آن ممکن است ترکیه مشوق شکل‌گیری یک مجموعه حکومتی منفرد در شمال غرب سوریه باشد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
پیروزی اردوغان در انتخابات یکی از انگیزه‌های اصلی وی برای عادی‌سازی روابط با سوریه را از بین برد، اما طبق نظرسنجی‌ها بالای ۸۲ درصد مردم ترکیه مخالف اعطای حق شهروندی به آوارگان سوری هستند.
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ممکن است خیلی از طرفداران اردوغان بگویند که ۵۲% از مردم به او رای دادند و او را خواستند و این چه تناقضی با دموکراسی دارد؟ پاسخ من این است که انتخابات ترکیه عادلانه نبود و رقبا در شرایطی که با اختلافی بسیار فاحش نابرابر بود رقابت می‌کردند. دولت از همه‌ی امکانات دولتی خود به صورت غیرقانونی برای رسیدن به پیروزی استفاده کرد.
یک رسانه عرب زبان به تاثیر پرونده سوریه و آوارگان سوری بر انتخابات دور دوم ترکیه پرداخته است.
بعد از انتخابات روز شنبه ۲۴ اردیبهشت (۱۴ ماه مه)، اردوغان گرچه نتوانست اکثریت آرا را کسب کند و در دور نخست پیروز شود، اما همه قراین نشان می‌دهد که در دور دوم انتخابات در هفتم خرداد (۲۸ ماه مه)، احتمال پیروزی او از رقیبش نه تنها کمتر نیست، بلکه بیشتر است.
بر اساس گفته آقای کنعانی که "مشارکت بالا نشانه پیروزی مردم‌سالاری در ترکیه است" چنانچه در جایی دیگر مشارکت به خاطر قلع‌و‌قمع کاندیداها یا احساس بی‌اثری مشارکت در انتخابات یا بی‌قدرتی منتخبان پایین آمده باشد، نشانه چیست؟
میزان مشارکت مردمی در رقابت ریاست جمهوری ترکیه ۸۶.۹۹ درصد یا به عبارتی ۵۵.۸ میلیون از ۶۴ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۶۵۱ واجد شرایط رای دادن رای اعلام شده است.
محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشت اینستاگرامی خود به مناسبت مشارکت بالای مردم در انتخابات ترکیه و مقایسه آن با انتخابات ایران با تاکید بر اینکه باید در اتاق فکر حاکمیت نگاه نخبگی دست برتر را داشته باشند نه نگاه امنیتی به حاکمیت پیشنهاد کرد باید تصمیماتی بزرگی در عرصه سیاست کشور گرفته شود وگرنه صرفا باید با نگاه حسرت آلود انتخاباتی نظیر انتخابات ترکیه را نظاره گر بود.
براساس نتایج انتخابات، آرای حزب کارگران ترکیه به بیش از ۹۰۰ هزار رای رسیده و چهار کرسی به دست آورده است. براساس این نتیجه، جان آتالای به عنوان نماینده پارلمان انتخاب می‌شود. او اولین نامزد پارلمان از این حزب برای منطقه زلزله‌زده هاتای بود.
در شرایطی که اکثر نظرسنجی‌ها از پیشتازی ناچیز کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون ترکیه که مورد حمایت ائتلاف شش حزبی است و کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم حکایت دارند، دو مرکز نظرسنجی از احتمال پیروزی اردوغان در انتخابات با اختلاف اندک خبر داده‌اند.
سرنوشت انتخابات ترکیه از آن جهت که این کشور همسایه شمالی ایران است و روابط نزدیکی با کشورمان دارد در روزنامه‌های امروز کشور مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است.
قهرمان‌پور معتقد است که مساله پناه‌جویان سوری در ترکیه، مساله سرنوشت‌سازی در انتخابات پیش رو است و اردوغان علاقه‌مند است که بتواند با وعده تفاهم با سوریه برای حل این مساله، در انتخابات هفته آینده توفیق بیشتری کسب کند. او می‌گوید: این نشست بی‌ارتباط با انتخابات ترکیه نیست. هم رجب طیب اردوغان می‌خواهد از این نشست به نفع خودش در انتخابات هفته آینده استفاده کند، هم روسیه علاقه‌مند است که به برنده شدن اردوغان در انتخابات پیش رو کمک کند.
ترکیه فعلاً با نظام ریاستی اداره می‌شود و رئیس جمهور همه کاره است. اما مخالفین اردوغان وعده داده اند؛ اگر پیروز شوند، با برگزاری یک همه پرسی، باز هم پست نخست وزیری به صحنه باز می‌گردد.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه و اصلی ترین رقیب رئیس جمهور فعلی این کشور وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات حداکثر طی دو سال همه پناهجویان سوری و افغانستانی را به کشورشان بازمی گرداند.
رجب طیب اردوغان امیدوار است که پس از ۲۰ سال در راس قدرت بودن، مردم ترکیه را راضی کند که همچنان به دوران زمامداری خود ادامه دهد.
اگر رجب طیب اردوغان دوباره انتخاب شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که استراتژی گسترش اتحاد‌های منطقه‌ای موجود ادامه خواهد داشت. تلاش‌ها برای یافتن زمینه‌های مشترک با سوریه ممکن است در این مرحله تشدید شود. ترکیه اردوغانی عضو ناتو روابط خود را با روسیه در زمینه اقتصادی عمیق‌تر می‌کند، روابط خود را در زمینه نظامی و نیز در زمینه استراتژیک توسعه می‌دهد. علاوه بر این ترکیه توانسته به عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای در جنگ ۲۰۰۸ روسیه و گرجستان و درنهایت جنگ روسیه و اوکراین ایفای نقش کند.
در آستانه انتخابات سرنوشت ساز در ترکیه، اردوغان برای افزایش شانس پیروزی خود در انتخابات مدعی شد سرکرده «داعش» در سوریه پس از مدت‌ها تعقیب و گریز توسط عوامل اطلاعاتی ترکیه به هلاکت رسید.
کمال قلیچدار اوغلو در این دوره از انتخابات رقیب اصلی اردوغان محسوب می‌شود و مبارزات انتخاباتی خود را روی دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون متمرکز کرده است و از منتقدان جدی فساد در نهاد‌های حکومتی ترکیه به شمار می‌رود.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که نشست چهارجانبه مسکو درباره سوریه با حضور کشورهای روسیه، ایران، ترکیه و سوریه، پس از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برگزار خواهد شد.
رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه تاکید کرد که زلزله نباید بهانه ای برای تعویق انتخابات ریاست جمهوری این کشور باشد.
یک روزنامه ترکیه‌ای موعد دیدار احتمالی میان رجب طیب اردوغان و بشار اسد روسای جمهور ترکیه و سوریه را اعلام کرد.
میراوغلو در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: «دمشق درخواست آنکارا را برای ترتیب جلسه‌ای بین اردوغان و اسد رد کرده و قصد دارد آن را تا بعد از انتخابات ترکیه به تعویق بیندازد».
رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، ممکن است آنکارا در روابط خود با سوریه بازنگری کند.
«زمان چندانی تا انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۳ باقی نمانده و "رجب طیب اردوغان" راهی جز حل و فصل سریع مشکلاتش با نظام سیاسی سوریه ندارد.»
ترکیه به پول نقد، گاز و تجارت روسیه نیاز دارد و اردوغان نیم نگاهی به انتخابات پیش رو و تهاجم تازه نظامی ترکیه در سوریه دارد. در مقابل، مسکو به دوستانی برای فرار از شر تحریم‌های اعمال شده از سوی کشور‌های غربی نیاز دارد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ