مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: اگر سال ۹۹ نصف منابعی که در آن فاصله ۵ تا ۶ ماه وارد بازار سرمایه شد را می‌توانستیم به بازار اولیه منتقل کنیم، یعنی وارد شرکت‌ها می‌شد و به طرح‌های تولیدی تبدیل می‌شد، می‌توانستیم بعد از دو سال و نیم که الان در آن هستیم، شاهد به ثمر نشستن آن سرمایه‌گذاری‌ها باشیم و سود شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کرد و رشد اقتصادی خوبی هم داشتیم.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
صاحبنظران اقتصادی پیش‌بینی کردند که رشد تشکیل سرمایه در سال ۱۴۰۲ در سطح یک درصد و در حدود سال گذشته خواهد بود. با توجه به عدم سرمایه‌گذاری کافی در یک ­دهه گذشته، بخشی از زیرساخت‌های کشور با استهلاک بسیار زیادی روبه‌رو بوده و به مرحله فرسودگی رسیده‌اند. فراهم شدن زمینه‌های ثبات اقتصادی و وجود تصویر روشن از آینده اقتصادی، تسهیل فضای کسب‌وکار، ثبات قوانین و مقررات، حکمرانی مطلوب اقتصادی، مبارزه با فساد اقتصادی و... می‌تواند باعث افزایش نرخ رشد تشکیل سرمایه از پیش‌بینی فعلی شود.
رئیس پیشین بانک مرکزی: مگر رئیس جمهور اعلام نکرد ما کنترل و مهار تورم را در رکود نمی بینیم بلکه در رشد می بینیم ؟! تناقض سیاست انقباضی در اقتصاد ، یعنی محدود کردن وام دهی بانکها و رشد وحشتناک بدهی بانک ها به بانک مرکزی با سیاست اعلامی آقای رئیسی چگونه توجیه می شود؟ مگر اینکه بپذیریم یک سیاست هماهنگی در دولت وجود ندارد!
آمار‌ها به روشنی نشان می‌دهد که ورود به پیمان شانگهای گرچه ممکن است مزایای قابل‌توجهی در حوزه‌های سیاسی و امنیتی برای ایران به‌ارمغان آورد، در حوزه اقتصادی به رشد و توسعه ایران کمک شایانی نخواهد کرد. دولت برای فعال‌کردن تولید کشور، باید رابطه با دو گروه از کشور‌ها را دنبال کند. گروه اول کشور‌هایی هستند که به‌صورت سنتی با ایران مبادله بالایی دارند.
نفت بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی از طریق افزایش بهره‌وری عوامل تولید در سال ۱۴۰۱ داشته است به طوریکه رشد ارزش‌افزوده در گروه‌های دیگر به مراتب کمتر از رشد بخش نفت بوده است.
معاون منابع انسانی و فرهنگی قوه قضائیه گفت: به عنوان یک اصل باید بگویم در نظام جمهوری اسلامی ایران این انتظار وجود دارد که رشد و توسعه اقتصادی همراه با در نظر گرفتن عدالت اجتماعی باشد.
اقتصاد ایران با وجود محدودیت های مختلف تحریمی و با وجود مشکلات متعدد زیرساختی توانسته است رشد ۴ درصدی را در سال ۱۴۰۱ رقم بزند.
از دستاورد‌های عجیب و غریب خود سخن می‌گویند. از جمله اینکه می‌گویند تحریم‌ها را خنثی کرده‌اند، فروش نفت در بالاترین اندازه‌هاست، روابط اقتصادی عالی است، دشمنان نیز خاضع شده‌اند، تازه موشک هم شلیک می‌کنیم. ولی کسی نیست که جواب دهد اگر چنین است، چرا رشد اقتصادی معادل سال پایانی روحانی است؟ چرا تورم کمتر که نشده، بیشتر شده؟ چرا رشد اشتغال وجود ندارد؟ چرا وعده مسکن چنان است؟
بانک جهانی با پیش‌بینی رشد ۲.۲ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳، اعلام کرد که این میزان رشد، با وجود تداوم تحریم‌ها، بیشتر از متوسط رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد جهانی است.
تورم بالا در کشور همراه با افت اقتصاد کلان است. یعنی به طور میانگین در دوران تورم بالا رشد اقتصادی منفی وجود دارد و بر عکس در دورانی که تورم پایین بوده، رشد اقتصادی مطلوب است.
لوکاس در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۷ اذعان می‌کند که درباره چرایی رشد اقتصادی، به‌ویژه درباره چرایی عدم رشد در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه و توسعه‌نیافته، هنوز سوالات بسیاری برای او باقی است. وی می‌گوید هنوز دارم به تاریخ برمی‌گردم و درباره اتفاقاتی که در اوایل انقلاب صنعتی افتاد، فکر می‌کنم؛ اتفاقاتی که در نهایت بعد از ۲۰۰ سال سبب شد که سطح درآمد یک آمریکایی ۲۰ برابر درآمد یک هندی باشد؛ درحالی‌که پیش از انقلاب صنعتی چنین تفاوتی وجود نداشت.
مدیرعامل ایرانسل با تشریح تأثیر سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد جهان گفت: با رشد همه جانبه فناوری‌های دیجیتال، تغییر آشکاری در بین بازیگران اصلی بازارهای جهانی به وجود آمده است.
مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی‌ویک‌امین کنفرانس مهندسی برق، طی سخنانی، با تشریح تأثیر سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد جهان تأکید کرد: با رشد همه جانبه فناوری‌های دیجیتال، تغییر آشکاری در بین بازیگران اصلی بازارهای جهانی به وجود آمده است. در سال‌های نه چندان دور، اقتصاد به شدت تحت تأثیر صنایع دیگری بود، اما اکنون شرکت‌های دیجیتال سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، که این امر منجر به رشد و پیشرفت اقتصاد دیجیتال شده است.
اولا قابل تصور است که نرخ تورم بتواند برای مقاطعی کوتاه به‌شدت فراتر از رشد نقدینگی شود. ثانیا در چنین مواردی معمولا بحران ارزی هم وجود دارد. ثالثا این موضوع با تئوری پولی ناسازگار نیست. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که راه‌حل جلوگیری از وقوع تورم‌های خارج از کنترل احتمالا متفاوت از کنترل تورم‌های متعارف و حتی تورم‌های بالا مشابه تورم‌های گذشته در اقتصاد ایران است.
در شرایطی هستیم که نیاز داریم حوزه‌ی دانش بنیانی کشور را به صورت حداکثری گسترش دهیم و اجازه دهیم هر کسی که می‌تواند کوچکترین اقدامی برای رشد اقتصاد کشور انجام دهد، مجوز دانش بنیانی دریافت کند. باید تمام بستر‌ها را به صورت حداکثری فراهم کنیم تا هر شرکتی که امکانش را دارد، بتواند وارد حوزه‌ی دانش بنیانی شود.
با توجه به اینکه دستمزد فقط ۲۷ درصد رشد کرد، در سال ۱۴۰۲ مشوقی که بتواند نیروی کار را برای ورود به بازار ترغیب کند وجود ندارد و بار دیگر بنگاه‌های اقتصادی با معضل کمبود نیرو مواجه خواهند شد.
مسئله اصلی و محوری کشور در سال جاری نیز، اقتصاد است. البته این به معنای نبود مشکل در بخش‌های دیگر نیست. در کشور مشکلات گوناگونی در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی وجود دارد اما اگر دولت و مجلس و فعالان اقتصادی و گروه‌های مردمی جوان و پرانگیزه تمام تلاش خود را برحل مشکلات مردم قرار دهند، بسیاری از مسایل دیگر نیز حل خواهند شد.
یک اقتصاددان گفت:رشد کم اقتصادی در برخی از کشورها نسبت به دیگر کشورها دروهله نخست وجود فساد بوده و دروهله دوم به سرعت رشد تکنوژی آنها برمی گردد که آن هم به میزان آموزش داده شده بستگی دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری قزوین در حاشیه بازدید از غرفه گروه بهمن در چهاردهمین نمایشگاه خودرو قزوین گفت: با رشد تولید خودروهای تجاری بهمن دیزل می توانیم شاهد افزایش تولید در ناوگان باری کشور باشیم.
خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ورود بانک مرکزی به بازار سکه اثر مثبت داشت؛ اما افزایش قیمت‌های جهانی سبب رشد مجدد تقاضا شد.
سخنگوی دولت گفت: با توجه به کسری بودجه‌ای که دولت گذشته با آن مواجه بود، رشد اقتصادی پایین، صادرات حداقلی و درآمد مالی پایین بوده است و از طرفی خلق پول صورت می‌گرفت؛ ماهی ۲۷ میلیارد تومان هزینه وجود داشت اما پول نداشتیم.
وزیر کشور گفت: نرخ رشد اقتصادی استان خوزستان در سال گذشته ۲.۶ به نرخ ۵.۶ رسیده و درآمدهای گمرکی از ۴ هزار میلیارد به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
محمدتقی حسینی‌طباطبایی، فوق‌تخصص نفرولوژی کودکان و رئیس پیشین دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان گفت: کمبود مواد مغذى مثل آهن، روى، ویتامین آ و… در استان سیستان‌وبلوچستان نگران‌کننده است. این محرومیت در سال‌هاى کرونا و در حال حاضر پس از آن به‌شدت افزایش یافته است، چراکه بیکارى، فقر اقتصادى و فرهنگى، عدم‌آشنایى با بهره‌گیرى از مواد غذایى مفید کم‌قیمت، فقدان آب سالم، گستردگى بیماری‌هاى عفونى، نداشتن مستندات هویتى مثل شناسنامه، فقدان انگیزه براى اصلاح زیرساخت‌ها، شرایط امنیتى استان، فقدان انگیزه حاکمیتى در جهت اصلاح سریع نواقص و… وجود دارد.
ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی و توسعه خدمات مبتنی بر اطلاعات ارسالی از ماهواره‌های سنجشی فرصتهای اقتصادی گسترده‌ای را ایجاد و این صنعت را به یکی از مهمترین عوامل شکوفایی اقتصادی تبدیل می کند.
برنامه ریزی صحیح در زندگی موجب رشد اقتصادی شده و از زیرساخت‌های توسعه اجتماعی و بالندگی اقتصادی یک جامعه محسوب می‌شود. در سیره امام حسن عسکری علیه السلام در این رابطه، نکات قابل توجهی وجود دارد که در زیر نمونه‌ای از آن را می‌خوانیم.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ