صاحبنظران اقتصادی پیش‌بینی کردند که رشد تشکیل سرمایه در سال ۱۴۰۲ در سطح یک درصد و در حدود سال گذشته خواهد بود. با توجه به عدم سرمایه‌گذاری کافی در یک ­دهه گذشته، بخشی از زیرساخت‌های کشور با استهلاک بسیار زیادی روبه‌رو بوده و به مرحله فرسودگی رسیده‌اند. فراهم شدن زمینه‌های ثبات اقتصادی و وجود تصویر روشن از آینده اقتصادی، تسهیل فضای کسب‌وکار، ثبات قوانین و مقررات، حکمرانی مطلوب اقتصادی، مبارزه با فساد اقتصادی و... می‌تواند باعث افزایش نرخ رشد تشکیل سرمایه از پیش‌بینی فعلی شود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
علیرغم آن که افول دلار در سطح متوسط است و انتظار می‌رود موقعیت دلار به عنوان ارز ذخیره غالب جهانی به دلیل عدم وجود جایگزین مناسب ادامه پیدا کند نگرانی‌ها در مورد عوامل اقتصادی و تنش‌های ژئوپولیتیکی منجر به بحث‌هایی درباره ارز‌های جایگزین و دور شدن از قرارداد‌های دلاری در بخش‌های خاص شده است. این وضعیت هم چنان پیچیده و تابع تحولات جاری در اقتصاد جهانی و چشم‌انداز ژئوپولیتیکی است.
صندوق پول عربی پیش‌بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی کشورهای عربی در سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۴ درصد باشد و در سال ۲۰۲۴ به ۴ درصد افزایش یابد.
پرسش مهم این است که دولت (به ویژه تیم اقتصادی) می‌بایست برای مهار تورم چه اقداماتی انجام دهند؟ به روایت دیگر پیش‌شرط‌های مهار تورم در کشور چه خواهند بود؟ یا حتی در پرسشی مقدماتی‌تر، مساله این است که آیا چشم‌اندازی برای مقابله با تورم افسارگسیخته و متوالی بالای ۴۰ درصد وجود دارد؟
مسیری که ایران در زمینه بازمعماری سیاست‌های صنعتی خود در حوزه به کارگیری اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان و ورود تحقیق و توسعه به تازگی شروع کرده است، مسیر بسیار مهم و با چشم‌انداز روشن است که علاوه بر تحول بزرگ صنعتی و آغاز مسیر تحول صنعتی مبتنی بر علم و فناوری، کشور را به توسعه صنعتی چند وجهی و خارج از اقتصاد تک‌بعدی خواهد رساند.
عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ و با رونمایی از سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ در یک مسیر بلند‌‌‌پروازانه قرار گرفته است. تلاش عربستان برای تنوع‌‌‌بخشی به اقتصاد و درآمدهایش به دلیل نوسانات بازار نفت در یک دهه اخیر بوده است. هدف از این پروژه اقتصادی با محوریت محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان بازنگری ساختار اقتصادی است که با تغییر نحوه درآمدزایی پادشاهی، درصدد است تا وابستگی بالا به نفت و اعتیاد به آن را کاهش ‌‌‌داده و به سمت متنوع‌سازی درآمدهای دولت حرکت کند.
کاهش رشد فعالیت کارخانه‌های چین، چشم‌انداز بهبود اقتصادی را به چالش می‌کشد.
با آغاز سال جدید (۱۴۰۲) این پرسش جدی قابل طرح است که آینده اقتصاد ایران به چه سمتی پیش خواهد رفت؟ کشور در سال جدید با چه چالش‌هایی در زمینه اقتصادی مواجه خواهد شد و مدیران اقتصادی می‎بایست چه تصمیماتی را اتخاذ کنند؟ چشم انداز اقتصاد ایران در ۱۴۰۲، شاید بیش از هر زمان دیگری برای عموم جامعه ایرانی مساله باشد.
شمخانی امارات متحده عربی و شیخ‌نشین دوبی را از جمله بازیگران موثر در تحولات اقتصادی و تجاری منطقه خواند و گفت: دولت سیزدهم با اتخاذ راهبرد همسایه‌محوری مصمم به عبور از موانع تصنعی و تحمیلی است که در مسیر توسعه روابط کشور‌های منطقه ایجاد شده است. گفتگو‌های انجام‌شده در این سفر با مقامات عالی سیاسی، اقتصادی، بانکی و امنیتی امارات، چشم‌انداز بسیار روشنی را در زمینه ایجاد جهش در روابط دو جانبه و چند جانبه نوید می‌دهد.
چشم‌انداز رشد اقتصادی چین اصلاح شد
خاندوزی گفت: رویکرد دولت سیزدهم محدود کردن ویژه‌خواری، توسعه دسترسی مردم و بهبود چشم‌انداز تولید و تولیدکننده به صورت هم زمان است. عشقی نیز افزود: صنعت خودروسازی شبیه بیماری است که عارضه‌های مختلفی دارد؛ انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی یقینا قابل ادامه نبود و این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتما با یک توقف تلخ مواجه می‌شد.
محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، به درخواست مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد پیشنهاد همکاری برای تدوین سند هفتم چشم‌انداز پاسخ داد.
محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد پیشنهاد همکاری برای تدوین سند هفتم چشم‌انداز نوشت: وقتی هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست و بی‌ثباتی در همه حوزه‌ها موج می‌زند در چنین شرایطی برنامه توسعه نوشتن چه مفهومی دارد.
چشم‌انداز اقتصاد ژاپن رو به سیاهی
طی سال جاری عوامل متعددی می‌تواند بازار طلا را تحت شعاع قرار دهد که از جمله آنها می‌توان به رکود در اقتصاد جهانی، موج شیوع کرونا در چین و تغییر در سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا اشاره کرد.
اینکه چشم‌انداز چنین رویکرد و فضایی، ایران و اتحادیه اروپا را در چه مسیری قرار می‌دهد، پرسشی است که پاسخ آن با ابهامات و پیچیدگی‌های زیادی همراه است. با توجه به نقش کلیدی آلمان و فرانسه در اتحادیه اروپا به‌ویژه از لحاظ اقتصادی و سیاسی، الگوی رفتاری در حال ظهور از این دو قدرت می‌تواند تسری بخش به دیگر دولت‌های عضو اتحادیه شود.
رونق بخش مسکن در شرایط تداوم رکود تورمی اقتصاد کلان و رکود بی‌سابقه بخش مسکن چگونه ممکن است؟ نااطمینانی و نبودن چشم‌انداز روشن از اقتصاد، زمستانی‌ترین فصل تاریخ مسکن در نیم‌قرن اخیر را رقم زده است. در غیاب رونق اقتصاد کلان و بی‌سامانی بازار‌های اقتصادی و نیز نرخ‌های روزافزون طلا و ارز، بازار مسکن با ریسک زمین‌گیر کردن دارایی و هزینه‌های مبادلاتی بالا برای سازندگان و سرمایه‌گذاران چه جذابیتی خواهد داشت.
چشم‌انداز اقتصادی روسیه از نگاه پوتین
آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی فیچ بار دیگر پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) برای سال آینده را کاهش داده و این کاهش چشم‌انداز به افزایش تورم و بدتر شدن چشم‌انداز بازار املاک چین نسبت داده شده است.
نفت با دور شدن سرمایه گذاران از دارایی‌های پرخطر در بازارهای گسترده‌تر، در بحبوحه چشم‌انداز ضعیف برای اقتصاد چین و اقتصاد جهانی، سود هفتگی خود را کاهش داد.
ابراهیم فیاض ـ جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره اتفاق برنامه «سند چشم‌انداز» در شبکه چهار سیما، گفت: در ابتدا قرار بود درباره اقتصاد و جامعه و سرمایه اجتماعی و کمی هم درباره مباحث روز بحث کنیم، بحث علمی هم بود و نه ایدئولوژیک، که یک باره صحت بنده را قطع کردند. سپس یک نفر از بیرون آمد و در گوش من گفت میکروفن خراب است؛ بیایید بیرون!
سفیر ایران در کنیا در دیدار با وزیر امور خارجه، گزارشی از فعالیت‌های سفارت کشورمان در حوزه روابط دوجانبه و چشم انداز روابط اقتصادی دو کشور ارائه کرد.
قیمت طلا امروز پنجشنبه کاهش یافت زیرا چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ بهره آمریکا و چشم‌انداز ضعیف رشد اقتصاد جهانی باعث تقویت دلار شد.
داده‌های ماه آوریل تا ژوئن، امروز دوشنبه نشان داد که اقتصاد ژاپن در نهایت بهبودی با تاخیر زیاد را از رکود ناشی از کووید آغاز کرده است اما چشم‌انداز همچنان به دلیل افزایش مجدد عفونت‌های کووید-۱۹، کاهش رشد جهانی، محدودیت‌های عرضه و افزایش قیمت موادخام که هزینه‌های زندگی خانوارها را افزایش می‌دهد، نامطمئن است.
تیم اقتصادی دولت هنوز زمان واریز یارانه نقدی مرحله ۱۳۷ یا همان تیر ماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده اند. اما جدول زمان بندی مراحل گذشته واریز یارانه‌ها به ما نشان می‌دهد که در طول دو فصل گذشته، دولت یارانه‌ها را در روز بیستم همان ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ