قاسم محبعلی در خصوص اطمینان با پایدار بودن بهبود روابط میان تهران و ریاض، با توجه به فراز و نشیب‌های رابطه دو کشور در ۴۰ سال گذشته می‌گوید: شرایط منطقه خاورمیانه سیال است و قابل پیش‌بینی نیست. طرفین با توجه به ضرورت‌های تاکتیکی با هم رابطه برقرار می‌کردند. این بار تفاوتی با گذشته دارد. حضور چین به عنوان یک میانجی یا یک کشور ثالث باعث می‌شود مساله روابط ایران و عربستان مدیریت بشود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
بعد از بی‌نتیجه ماندن تلاش کمیته پنج‌جانبه برای حل مشکل انتخاب رئیس جمهور لبنان، پاریس از ریاض خواسته، نظر به اهمیت نقش ایران، تهران به این کمیته بپیوندد؛ از همین رو ایران هفته آتی در نشست این کمیته حاضر خواهد شد.
عربستان سعودی به روشنی یک کشور مهم در منطقه‌ی خاورمیانه است. آمریکایی‌ها هم باید روابط گسترده‌ای با آن داشته باشند و راه‌هایی برای همکاری با این کشور در مورد موضوعات خاصی که در آن منافع دو کشور همپوشانی دارد؛ پیدا کنند. اما هیچ دلیلی وجود ندارد که آمریکا در نزاع‌های منطقه‌ای به صورت خودکار یا نیمه خودکار در کنار سعودی‌ها باشد. آمریکا هیچ ارزش سیاسی مشترکی با عربستان سعودی ندارد.
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به چین سفر کرده در سخنانی عنوان کرد که جهان عرب از آشتی ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند.
مدیر فرودگاه بین المللی صنعاء از آغاز پروازهای هوایی میان این فرودگاه و عربستان سعودی از شنبه آتی برای انتقال حجاج یمنی خبر داد.
فدراسیون فوتبال ایران و عربستان روابط و همکاری خود را به صورت رسمی از سر گرفتند.
گروه‌های فشار از بین نرفته‌اند، ولی به چشم خودشان دیده‌اند که مملکت را به کجا رسانده‌اند و آن کار‌های نابخردانه‌ای که انجام می‌دادند، مثل حمله به سفارت عربستان و کشور‌های دیگر، چه مصیبت‌هایی برای کشور ایجاد کرد. مصری‌ها بیش از هر چیز به مسائل اقتصادی فکر می‌کنند و دوست دارند که بتوانند مشکلات اقتصادی‌شان را کم کنند. کم شدن مشکلات اقتصادی مستلزم این است که بتوانند روابط بهتری با دولت‌های خارجی داشته باشند.
باشگاه پاری سن ژرمن علی‌رغم محرومیت ۲ هفته‌ای مسی بابت سفر به عربستان، پیشنهاد تمدید قرارداد خود به این فوق ستاره را پس نگرفته است.
به‌رغم تحولات مثبت در منطقه پس از توافق ایران و عربستان، همچنان تردید‌های زیادی در مورد توافق گروه‌های رقیب در عربستان سعودی وجود دارد. هر چند در طول سالیان گذشته بار‌ها گفته شده که عامل اصلی بن‌بست سیاسی در لبنان اختلاف ایران و عربستان است، اما به نظر می‌رسد که حتی آشتی تهران و ریاض هم نمی‌تواند به اختلافات همیشگی گروه‌های سیاسی لبنان پایان دهد.
با چرخش سیاست منطقه‌ای اخیر ریاض در همگرایی و تعامل با کشورهای منطقه، اینک رسانه‌های صهیونیستی با نواختن زنگ خطر از رویکرد جدید عربستان در آشتی با دشمنان تل آویو احساس خطر می‌کنند.
شاخص‌های صادرات ما نشان می‌دهد که ما خام‌فروشی می‌کنیم و متاسفانه گاهی برخی مسئولان ما همین که توانسته‌ایم نفت را بفروشیم به خود افتخار می‌کنند که واقعا فاجعه است. به‌هرحال رابطه با عربستان می‌تواند پیامد‌های مثبت و خوبی داشته باشد، اما فراموش نکنیم که این رابطه همه مشکلات ما را حل نمی‌کند بلکه بخش عمده مشکلات ما داخلی است که باید به‌دنبال راهکار برای آن باشیم. من معتقد هستم اقتصاد ایران از لحاظ سیاسی، جغرافیایی و تمدن ظرفیت‌های بالایی دارد و کفران‌نعمت است که چنین فرصت‌هایی را از دست بدهیم و فرصت‌سوزی کنیم.
الشرق‌الاوسط به نقل از منابع خود نوشته که قرار است وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی امروز پنج‌شنبه دیدار کنند و این دیدار هم مانند دیدار قبلی که منجر به آشتی طرفین شد در پکن خواهد بود.
وزیر خارجه عربستان ضمن تاکید بر لزوم ارتباط و دیدار مستمر مسئولان و مقامات دو کشور ، روند جاری اقدامات دو کشور را مثبت و رضایت بخش خواند.
وزیر خارجه عربستان طی هفته‌های آتی به دمشق می‌رود تا به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دعوت‌نامه‌ای را برای حضور در نشست سران که قرار است در ۱۹ مه برگزار شود، تقدیم کند.
منابع سعودی از عزم مقامات عربستانی برای دعوت رسمی از رئیس جمهور سوریه برای حضور در نشست آتی سران عرب در ریاض خبر می دهند.
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سعودی‌ها اصرار دارند که فرایند توافق شامل حال بحرینی‌ها شود و بنظر نمی رسد که آنها بتواننددربرابر فشار سعودی‌ها برای ملحق شدن به کاروان آشتی با ایران مقاومت کنند.
بعید نیست که از فصل آتی، فرصت حضور کریس رونالدو در ایران هم فراهم شود. این مورد به خودی خود تا چند روز قبل میسر نبود؛ چون تیم‌های عربستانی از حضور در ایران سر باز می‌زدند و بازی نمایندگان ایران و عربستان به کشور ثالث سپرده می‌شد. حالا به نظر می‌رسد می‌شود در این ماجرا کمی مثبت بود؛ به‌ویژه اینکه مسئولان سیاسی دو کشور هم کدورت‌های مرتبط با حوزه دیپلماسی را به دست فراموشی سپرده و اخیرا توافق مهمی انجام داده‌اند که از این پس، آشتی در روابط جاری شود.
امیر کویت به مقامات ایران و عربستان به سبب امضای توافق آشتی میان دو کشور تبریک گفت.
هرچند فرآیند تنش‌زدایی در روابط خارجی عربستان سعودی از دو سال پیش با آشتی با قطر و در پی آن ترکیه آغاز شد، اما عبور از مرز رقابت خصمانه با ایران، گامی بود که نیاز به بازاندیشی در پویایی‌های ژئوپولیتیک منطقه و ذهنیت حاکمان سعودی نسبت به جایگاه‌شان در منطقه داشت. آشتی تهران و ریاض، از این جنبه اهمیت دارد که رهبران عربستان سعودی تصمیم گرفته‌اند بر خلاف جریان همیشگی سیاست خاورمیانه حرکت کنند و یکی از بحران‌هایی را که مشخصه خاورمیانه بود حل کنند تا محیط را برای رشد و توسعه کشور خودشان امن‌تر کنند.
بن فرحان در این باره گفت: ما باید رویکرد جدیدی در سوریه بیابیم و این امر ناگزیر مستلزم گفت‌وگو با دولت این کشور است.
تحلیلگر معروف الجزایری ، بازگشت روابط عربستان و ایران را گامی برشمرد که به زودی راه را برای مرحله جدیدی از واقعیت سیاسی در منطقه هموار می کند.
توافق تهران و ریاض با ابتکار چین، نشانه دیگری از افول آمریکا و افق پیش‌رو از نظم نوین جهانی است.جهانی که شاید هنوز مختصات ایجابی آن کاملاً روشن نباشد اما بدون شک واشنگتن دیگر کدخدای آن نیست.
مسئول دفتر اطلاع رسانی جنبش جهاد اسلامی ضمن انتقاد از موضع عربستان در قبال عملیات های ضد صهیونیستی تأکید کرد که سرفصل نبرد آتی که قبل از ماه رمضان خواهد بود، قدس و مسجد الاقصی است.
معاون پژوهش وزیر علوم در بخش دیگر سخنرانی خود به اهمیت رؤیت پذیری در حوزه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: رؤیت پذیری این است که کاری کنیم در جامعه ما یک سری افراد، مراکز و مقاله‌ها شناخته شوند و دیده شوند. مردم چقدر دانشمندان و پژوهشگران ما را می‌شناسند؟ در خارج از کشور چقدر ما را می‌شناسند؟ اینها همه در حوزه رویت‌پذیری است.
رئیس اجرایی شرکت صنایع نظامی عربستان به برنامه های آتی نظامی این کشور اشاره کرد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ