تلسکوپ‌های مدرن می‌توانند امضای زیستی اتمسفر در جهان‌های دور با گاز‌های ساطع شده از موجودات زنده مانند اکسیژن را شناسایی کنند.
مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا موفق به کشف شواهدی از چرخه‌های تر-خشک در مریخ شده است که می‌توانسته میزبان مناسبی برای شکل‌گیری حیات باشد.
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با توضیحاتی درباره جذب نیروی محیط‌بان و قاچاق حیات وحش از کشف 5400 سلاح جنگی و شکاری در عرصه محیط زیست در سال گذشته خبر داد.
محققان، چند توضیح متعدد را درباره منشا این ماده آلی در سطح سیاره سرخ ارائه کرده‌اند. یکی از فرضیات، فعل و انفعالات آب و سنگ است و در فرضیه دیگر منشا این ماده، رسوبات ایجاد شده توسط غبار بین سیاره‌ای یا شهاب‌ها عنوان شده است؛ هرچند که منشاء زیستی (که نتیجه زندگی موجودات زنده است) نیز نادیده گرفته نشده است.
کاتیون متیل با طیف وسیعی از مولکول‌ها به خوبی واکنش می‌دهد و اخترشناسان مدت‌هاست آن را به دلیل خواص شیمیایی منحصر به فردی که دارد به عنوان یک عنصر سازنده مهم در شیمی آلی میان‌‌ستاره‌ای در نظر گرفته‌اند. این ترکیب اما تاکنون در فضا کشف نشده بود.
انسلادوس بیش از اندازه کافی فسفر محلول در اقیانوس خود دارد کافی است تا اجازه حیات در آنجا را بدهد. در واقع، آزمایش‌های آزمایشگاهی بعدی نشان می‌دهند که غلظت فسفر محلول در آب اقیانوس انسلادوس ممکن است صد‌ها برابر بیش‌تر از اقیانوس‌های زمین باشد.
گونه‌های حیات وحش بصورت قاچاق در یک باشگاه اسب‌سواری و گونه‌های تاکسیدرمی نیز در یک منزل نگهداری می‌شدند که در بازرسی از این محل‌ها کشف و ضبط شدند.
دانشمندان، قمر یخی زحل به نام انسلادوس را در حال پاشیدن یک «توده‌ی عظیم» از بخار آب در ارتفاعی زیاد در فضا رصد کردند و این توده‌ی بخار آب احتمالا حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مورد نیاز برای شکل‌گیری حیات است.
سیاره فراخورشیدی LP ۷۹۱-۱۸d به دور یک ستاره کوتوله سرخ کوچک در فاصله ۹۰ سال نوری از ما در صورت فلکی پیاله در نیم‌کره جنوبی آسمان می‌چرخد.
ناسا ماموریتی برای کشف حقیقت انجام داده است. در مارس ۲۰۰۹، آژانس فضایی کپلر را پرتاب کرد، یک برنامه اکتشاف که برای جستجوی سیارات احتمالی که حیات دارند طراحی شده بود. کپلر تاکنون تقریبا ۴۵۰۰ سیاره را کشف کرده است.
عکس‌هایی از یک مار سه چشم که در یکی از بزرگراه‌های شمال استرالیا کشور کشف شده است منتشر شده است. سازمان پارک‌ها و حیات وحش استرالیا از این مار به عنوان گونه‌ای خاص اسم برده است. این مار عجیب که به «مانتی پایتون» شهره شده، چند هفته پس از کشف جان خود را از دست داد. کارشناسان اعلام کرده اند که سومین چشم مار یاد شده که بر روی سر وی قرار داشت حاصل یک جهش ژنتیکی طبیعی بوده است.
دانشمندان می‌گویند تلسکوپ‌های مدرن می‌توانند «امضای زیستی»، اتمسفر در جهان‌های دور با گاز‌های ساطع شده از موجودات زنده، مانند اکسیژن را شناسایی کنند. دکتر امیلی میچل، از دانشگاه کمبریج، گفت: «ما در حال حاضر فقط یک امضای زیستی روی زمین داریم، اما در ده تا ۲۰ سال آینده ممکن است هزاران امضای زیستی شناسایی کنیم.»
به عقیده دانشمندان، به‌غیراز ارسال مریخ‌نورد‌های پیشرفته به سیاره سرخ، تنها راه برای اثبات نشانه‌های حیات در مریخ، فرستادن نمونه‌ها به زمین برای تجزیه‌وتحلیل DNA است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از کشف محموله قاچاق حیات وحش خبر داد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار داشت: گونه‌های کشف شده مشتمل بر یک گربه کاراکال بالغ به همراه دو گربه ماهیگیر بالغ و دو توله بوده که این گربه‌های ماهیگیر در فهرست گونه‌های کنوانسیون بین‌المللی تجارت گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی در حال انقراض (سایتیس) قرار دارند. تهران - ایرنا -
این حباب گازی که به عنوان نشانه‌ای از حیات ستاره‌ای در نظر گرفته می‌شود، نشات‌گرفته از یک جفت ستاره نوزاد است که در مراحل اولیه شکل‌گیری خود هستند.
شواهد جدید به شکل امواجی در صخره‌ها ارائه شده که دانشمندان معتقدند در واقع نشان از وجود آب باستانی در گذشته مریخ است.
ستاره شناسان در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین سیاره ای کشف کردند که  احتمالا حیات در آن وجوددارد. این سیاره صخره ای است و همچنین تخمین زده می شود حجم سیاره ۱.۲۶ و اندازه آن ۱.۰۸ برابر زمین باشد.
دکتر کلمنتس در این مطالعه خود این سوال را مطرح می‌کند که حیات چیست و چگونه می‌توانیم برای کشف حیات در کیهان جستجو کنیم در حالی که تمرکز خاص او در این زمینه روی سیاره ونوس قرار دارد. او در مقاله خود از ونوس که دومین سیاره منظومه شمسی از لحاظ فاصله با خورشید به شمار می‌رود به عنوان «یک نامزد نامحتمل برای اخترزیست‌شناسی» یاد می‌کند.
گروهی از دانشمندان به‌رهبری دانشگاه مریلند آمریکا، ابزاری ساخته‌اند که مختص مأموریت‌های فضایی آینده ناسا خواهد بود. آنالیزور لیزری آن‌ها خیلی کوچک‌تر و بهینه‌تر از نمونه‌های قبلی است. بااین‌حال، اغماضی در زمینه کیفیت قابلیت‌های آنالیز نمونه‌های سیاره‌ای در آن صورت نگرفته است.
اکثر نظریه‌های موجود باور دارند که هم‌زیستی آرکی‌ها و باکتری‌ها در حدود دو میلیارد سال پیش منجر به تکامل اولین سلول یوکاریوت شده است.
پژوهشی جدید، یافته سال ۲۰۲۰ مبنی بر کشف فسفین شیمیایی را زیرسؤال می‌برد. فسفین یکی از شاخص‌های بالقوه‌ی زیستی برای حیات فرازمینی در جو زهره است.
این کشف پیامدهایی برای شکارچیان بیگانه دارد. چنین اطلاعاتی برای یافتن اینکه چقدر محیط‌های مشابه زمین رایج هستند و چقدر ممکن است حیات فرازمینی در کیهان فراوان باشد، حیاتی است.
شیمیدانان اخیراً موفق به کشف فرآیندی شدند که می‌تواند پاسخی قانع کننده به چگونگی شکل گیری حیات ارائه دهد.
دانشمندان می‌گویند اقیانوس زیرسطحی یکی از قمر‌های زحل به احتمال زیاد سرشار از فسفر است که یک جزء کلیدی برای حیات محسوب می‌شود.