اگر نگاهی به ردیف‌های بودجه بی اندازید به راحتی متوجه خواهید شد که این بودجه به هیچ عنوان در راستای کاهش فقر و بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید مردم نیست. زیرا بخش عمده هزینه‌ها در نقاطی است که نه تنها در راستای تولید و اشتغال نیست بلکه هیچ ارتباطی هم به معیشت مردم ندارد. این بودجه از دو طریق عملا یک مانع بزرگ در برابر پیشرفت کشور است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه، ۱۴ اسفند ماه) به ریاست قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت ۸ و ۰۹ دقیقه و با حضور ۱۹۳ نفر از نمایندگان آغاز شد. امروز هم نمایندگان در سه شیفت صبح و عصر و شب به بررسی لایحه بودجه می‌پردازند
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده در واکنش به اظهارات نماینده دولت در صحن مجلس، گفت: ما هیچ موقع اعتراض نکردیم که چرا بودجه سال گذشته بدون اجازه مجلس شورای اسلامی تغییر کرد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: دولت در تدوین بودجه سال آینده صرفاً قانون بودجه سال‌های قبل را کپی‌برداری کرده که البته خودشان می‌گویند برخی از موارد بودجه را تبدیل به احکام دائمی کردند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره نظر شورای نگهبان نسبت به مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولت گفت: این مصوبه سران قوا است که به تایید رهبری رسیده، مبنای قانونی دارد و فرایند قانونی را طی کرده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: دولت میانگین ۲۰درصد افزایش حقوق را برای کارکنان در بودجه در نظر گرفته اما برخی از نمایندگان معتقدند که مثلا حقوق های بالای ۲۰ میلیون تومان درصد کمتری افزایش پیدا کند و حقوق های کمتر از ۱۲ تا ۱۳ میلیون، درصد افزایش بیشتری داشته باشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: منابع حاصل از فروش اموال دولتی از ۲۶ همت در لایحه بودجه سال جاری به ۱۰۷ همت در لایحه بودجه سال آینده رسیده است.
در بودجه ۱۴۰۲ مالیات ستانی از خانه های خالی تقریبا دوبرابر شده استاین درحالی است که در سال گذشته وصولی مالیات از خانه های خالی ناچیز بوده است.
بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفت: در بودجه سال آینده مالیات تولیدکنندگان را ۷ درصد کاهش داده ولی سعی کرده کسانی که عدم شفافیت دارند و فرار مالیاتی دارند را شناسایی کند.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت اعتبارات بسیار خوبی را برای بخش بهداشت و درمان در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال آینده ۲۶ درصد افزایش یافته و ما باید راه را برای ورود بخش غیر دولتی جهت تکمیل پروژه های عمرانی باز کنیم.
لایحه بودجه سال آینده با نقاط قوت و ضعف همراه است. بودجه ای که در موضوعات معیشتی و اقتصادی بیش تر مورد توجه مردم و کارشناسان است. به گونه ای که یکی از چالش های مدنظر، ماندگاری یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ در سال آینده است؛ این در حالی است که رقمی که دولت برای یارانه درنظر گرفته است نسبت به سال قبل بدون تغییر است.
حق شناس گفت: قوانین می‌گوید دستمزد کارکنان دولت باید متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند، اما وقتی کمتر از این نرخ افزایش دارد، مفهومش این است که قدرت خرید کارکنان دولت در سال آینده نه تنها جبران نمی‌شود، بلکه حدود ۵۰ درصد هم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین وقتی نه تنها افزایش حقوقی درکار نیست و حدود ۵۰ درصد هم کاهش دارد، اثر غیرمستقیمش این است که بخشی از کارکنان دولت زیر خط فقر می‌روند.
دولت در لایحه بودجه سال آینده پرداخت متوسط حقوق به همه کارکنان و بازنشستگان را تحت هر عنوانی تا سقف ۵۰ میلیون تومان مجاز دانسته و پرداخت بیشتر از آن تحت هر عنوانی را ممنوع کرده است.
در لایحه بودجه سال آینده درآمدها و هزینه‌های دولت در بخش‌های مختلف مشخص شده است که نهایتا بیش از ۴۷۶ هزار میلیارد تومان تراز عملیاتی آن منفی است.
برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند بودجه به صورت انقباضی بسته شده و افزایش ۱۰۰ درصدی فروش اوراق دولتی و افزایش ۶۰ درصدی درآمدهای مالیاتی گواه این نظریه است.
بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد دولت سیزدهم در بخش یارانه نقدی، سقف ۳۱۵ هزار میلیارد تومانی را در نظر گرفته است؛ رقمی که تغییر چندانی نسبت به بودجه امسال ندارد و به نظر می‌رسد، سیاست دولت، عدم تغییر مبلغ یارانه نقدی باشد. هرچند در هفته‌های پایانی سال جاری نیز همچنان موضوع کالابرگ به سرانجام نرسیده است.
دولت در لایحه بودجه سال آینده تصمیماتی درمورد واریز مبالغی به صندوق تثبیت، مالیات شرکت‌های بورسی و مالیات بر ارزش افزوده اخذ کرده است.
دولت براساس لایحه بودجه سال آینده پیش بینی کرده است برای تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت ها در این بازار ۲ میلیارد دلار خودرو وارد شود.
نمایندگان مجلس و رییس سازمان برنامه و بودجه می گویند براساس گزارش مشترک کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه نخواهیم داشت و این مسئله نقطه مثبتی در روند ثبات اقتصادی کشور و کنترل نرخ تورم در آینده ای نزدیک خواهد شد.
نمایندگان مجلس و رییس سازمان برنامه و بودجه می گویند براساس گزارش مشترک کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه نخواهیم داشت و این مسئله نقطه مثبتی در روند ثبات اقتصادی کشور و کنترل نرخ تورم در آینده ای نزدیک خواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در بخش منابع ۷۰۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های مالیاتی و حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های اختصاصی دولت منابع درآمدی پیش‌بینی شده است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: درآمد دولت به علت افزایش تعداد خودرو و مصرف سوخت بیشتر شده است؛ بر اساس جداول ابتدایی که از بودجه دیدم قیمت بنزین سال آتی افزایش نمی‌یابد.
رئیس جمهور تعدادی از اعضای دولت را مامور کرد به سرعت راهکار پرداخت حقوق براساس میزان بهره‌وری و کیفیت کار و ارائه خدمت را تهیه کنند تا در بودجه سال آینده لحاظ شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اشاره به ارسال لایحه بودجه به دولت طی هفته آتی، گفت: امسال هیچ افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی نداریم و در بودجه سال آینده هم چنین افزایشی در نظر نگرفته ایم.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ