لایحه بودجه سال آینده با نقاط قوت و ضعف همراه است. بودجه ای که در موضوعات معیشتی و اقتصادی بیش تر مورد توجه مردم و کارشناسان است. به گونه ای که یکی از چالش های مدنظر، ماندگاری یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ در سال آینده است؛ این در حالی است که رقمی که دولت برای یارانه درنظر گرفته است نسبت به سال قبل بدون تغییر است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
به نظرم اشتباه محاسباتی نیست، آن‌ها یک استفاده سریع مقطعی را به یک استفاده طولانی‌تر ترجیح دادند، چون متوجه بودند این قضیه روابط آن‌ها با این کشور‌ها انتهای خیلی روشنی ندارد و آن‌ها هم متوجه هستند روابط چین با عربستان فقط تا جایی که آمریکایی‌ها او را قبول داشته باشند پیش می‌رود؛ آن‌ها این را کاملاً می‌فهمند که دولت عربستان توان این را ندارد که در برابر خواست آمریکا بایستد و در کوتاه مدت آمریکایی‌ها می‌خواهند نیاز روسیه در اتکایش به ایران کاهش پیدا کند و با این موضع گیری‌ها ایران دلخور شود،
یکی از ریسک‌های مهم صنعت داروسازی، نوسان نرخ ارز است. البته نکته مهم این است که شرکت‌های دارویی معمولاً دارای حمایت‌های خاصی از سوی دولت هستند. این شرکت‌ها بعضاً از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند. در گذشته این شرکت‌ها از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره بردند و با ایجاد ارز ۲۸۵۰۰ تومانی هم در حال حاضر از این ارز بهره می‌برند. مدیر مرکز تجارت خارجی بانک مرکزی اعلام کرد در سال گذشته بیش از سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای واردات دارو به وزارت بهداشت و شرکت‌های وارد‌کننده تخصیص داده شده است.
به همان اندازه که آمریکا ترجیح می‌دهد شاهد تغییر رژیم در افغانستان باشد، برای آینده قابل پیش‌بینی به یک دولت باثبات معقول و با توانایی کافی برای کمک به تسهیل برنامه‌های بشردوستانه، خنثی کردن داعش خراسان و جلوگیری از فروپاشی دولت و جنگ داخلی در افغانستان نیاز دارد. اصلاح مسیری که با از بین بردن بسیاری از تفکرات تثبیت‌شده در مورد تعامل با طالبان، زمینه جدیدی را در روابط ایالات متحده و افغانستان ایجاد می‌کند.
ویژه‌نامه نوروزی مجله «آگاهی‌نو» نوشت: معاون اول رییس جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم گفت :وقتی ما در سال ۹۲ آمدیم ارز ترجیحی ۱۲۲۶ تومان بود و می‌گفتند دست نزدید. اگر دست بزنید مرغ از ۶ هزار تومان ۱۴ هزار تومان می‌شود. اما ما در همان ماه اول ارز ترجیحی را حذف کردیم پولی هم به کسی پرداخت نکردیم، قیمت مرغ هم تا پایان دوره اول همان حدود ۶ هزار تومان باقی ماند؛ قیمت بقیه محصولات هم همین‌طور.
رئیسی با اشاره به رسیدن نرخ رشد اقتصادی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به رقمی نزدیک به ۵ درصد خاطرنشان کرد: دولت مردمی توانست در این مدت نرخ تورم را از ۵۹.۳ درصد به زیر ۴۰ درصد برساند، اما اجرای طرح عادلانه کردن پرداخت یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی که تکلیف قانونی بودجه ۱۴۰۱ بود، باعث افزایش دوباره نرخ تورم شد.
سید ابراهیم رییسی در نطق خود در میدان آزادی تهران به شعار «زن زندگی آزادی»‌ هم اشاره کرد و طبعا متفاوت. این گونه که داخلی ها را فریب خورده و خارجی ها را فریب دهنده توصیف کرد. نکته دیگر هم این که هر چند رسانه‌های رسمی در طول دهه فجر میان دولت کنونی و دولت های قبل جمهوری اسلامی تفکیک قایل نشده بودند و به ارایه کارنامه ۴۴ ساله نظام پرداختند اما رییس جمهوری ترجیح داد در نطق رسمی ۲۲ بهمن جدای اشارات کلی ۶ دستاورد دولت خود را نیز مشخصا برشمرد.
روزنامه ایران نوشت: هم‌میهن ترجیح داد در صفحه اول خود به این اتفاق نپردازد. آرمان امروز، آرمان ملی و مردمسالاری، تنها در صفحه دوم خود اشاره کوتاهی به این سفر داشتند. آفتاب‌یزد البته استثنا بود که به دلیل مقصد سفر یعنی یزد، در صفحه نخست خود استقبال گسترده یزدی‌ها از رئیس‌جمهور را منعکس کرد.
یکی، دو خبرگزاری از‌جمله ایرانا، وابسته به دولت، درگیری مهدی ترابی را به مسائلی دیگر نسبت داد و از این گفت که بازیکن رقیب به اعتقادات مهدی ترابی توهین کرده؛ موضوعی که در چند روز اخیر با حرف و حدیث‌های بی‌شماری همراه شده است. البته خود مهدی ترابی بعد از بازی ترجیح داد از کنار این موضوع رد شود و به اینکه یک اتفاق فوتبالی بود، بسنده کرد.
انسیه خزعلی گفت: طی یک سال گذشته، کشور‌های همسایه ایران تورم بالای ۱۰۰ درصد را تجربه کردند، اما دولت سیزدهم با وضعیتی که اقتصاد را تحویل گرفت، تلاش کرد که نقدینگی و تورم را کنترل و ارز ترجیحی را حذف کند تا بتواند اقتصاد را به ریل خود بازگرداند.
کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خوزستان از استان‌هایی بودند که استاندار ویژه منصوب از سوی رئیسی در آن‌ها برکنار شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هدف رئیسی از دادن اختیارات ویژه به این استانداران، شتاب دهی به روند توسعه و اجرای سریع پروژه‌های عمرانی استان بوده، اما به مرور خود این استانداران، به بخشی از مشکلات استان تبدیل شده و دولت ترجیح داده آن‌ها را برکنار کند.
در خلاء یک سیاست‌گذاری خارجی عمل‌گرایانه از سوی تهران، چینی با رویکردی اقتصادی محور و مبتنی بر سود حداکثری، همکاری با بازیگران عرب منطقه را بر نزدیکی به تهران ترجیح داده‌اند. امضای قرارداد گازی با قطر و اخیرا امضای تفاهم‌نامه استراتژیک با عربستان، مصداق‌های این سیاست‌گذاری است؛ لذا پیام و درس دیگر برای تهران این است که شرکت‌ها و دولت چین، حاضر به پذیرش ریسک همکاری با ایران تحت تحریم را نمی‌پذیرند و آن‌جا که منافع اقتصادی آن‌ها توجیه کند، در حوزه مسائل سیاسی نیز علیه ایران موضع خواهند گرفت
کارشناس بانکی گفت: دستگاه‌های دولتی با توجه به اینکه ترجیح می‌دهند برای این سپرده‌های خود سود دریافت کنند، یکی از موانع اجرای قانون حساب واحد خزانه به شمار می‌روند.
کارشناس بانکی گفت: دستگاه‌های دولتی با توجه به اینکه ترجیح می‌دهند برای این سپرده‌های خود سود دریافت کنند، یکی از موانع اجرای قانون حساب واحد خزانه به شمار می‌روند.
وال استریت ژورنال گزارش داد، چندین تن در دولت عربستان گفتند که ولیعهد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را ترجیح می‌دهد و از زمانیکه بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده بود و بابت گاف‌هایی که می‌دهد، مورد تمسخر قرار دارد، از او خوشش نمی‌آید.
بر اساس نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس، ۵۸.۵ درصد مردم ترجیح می‌دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می‌دهند، ماهانه یارانه نقدی واریز شود. این در حالی است که معاون رئیس جمهور، نظر دیگری دارد.
براساس نتایج به دست آمده موسسه افکارسنجی ملت، ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می‌دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می‌دهند به ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومان نقدی اختصاص یابد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور می‌گوید: در آغاز به کار این دولت بحث استفاده از زاهدی وفا به عنوان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مطرح بود اما خود او کارهای علمی را ترجیح می‌داد.
دکتر «منصوره اتحادیه» نویسنده، پژوهشگر و استاد بازنشسته دانشگاه تهران متولد سال ۱۳۱۲ است. با وجودی که بخشی از مهم‌ترین دوران زندگی‌اش را خارج ایران زندگی کرده، خاطرات خوبی از تهران و زندگی در آن دارد و خودش را تهرانی می‌داند و می‌گوید این شهر را با همه سختی‌ها، دود و دم و مشکلات بسیارش دوست دارد.
تخریب کنندگان ترجیح می‌دهند که با ذره بین بدبینی و غرض ورزی، درمیان گفته مسئولان به دنبال نکته‌ای بگردند که با آن دولت را تخریب کنند که گاهی اواقات همانند ماجرای نرخ تورم دیروز باعث رسوایی آن‌ها می‌شود.
بسیاری معتقد هستند که قطع‌ووصلی‌ها و کند شدن اینترنت در یک سال گذشته در واقع پیش‌رفتن نرم و خزنده دولت به سوی اجرایی کردن طرح صیانت از فضای مجازی است که حاشیه‌های فراوانی هم به همراه داشته است. با این حال، وزیر ارتباطات به جای شفاف سخن گفتن ترجیح داده با آوردن بهانه‌های عجیب و غریب از راست‌گویی طفره برود.
معاون اول رییس جمهور با ترسیم شرایط و اوضاع کشور در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، از مصرف تنخواهی که باید در طول سال هزینه می شد ظرف چند ماه توسط دولت دوازدهم و صرف و ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی که برای سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده بود، ظرف همان ماه ها توسط دولت قبل به عنوان عواملی یاد کرد که شرایط بسیار سختی را پیش روی دولت قرار داد.
کاهش شدید قیمت شورلت بولت الکتریکی
مدیرکل هماهنگی های ویژه ریاست جمهوری رویکرد گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه تحقق دستورات ریاست جمهوری محترم در بازدید سرزده خود از این مجموعه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بدون شک این بازدید از ایران خودرو بسیار موثر بوده و سبب ایجاد نیروی پیشران و انگیزه‌ای ویژه و محرک برای این مجموعه شده است.
پس از حذف ارز ترجیحی و آغاز واریز یارانه‌های نقدی، زمزمه‌های ارائه کالابرگ الکترونیکی توسط دولت شنیده شد؛ دولت تصمیم گرفت در ماه‌های ابتدایی حذف ارز ترجیحی، یارانه نقدی را به ۹ دهک درآمدی اختصاص دهد و پس از چند ماه زیرساخت اعطای کالابرگ الکترونیک را فراهم آورد و جایگزین یارانه نقدی کند. با وجود اینکه تخصیص کالابرگ به مردم از سال ۹۷ مطرح شده و در جزء ۱ از بند «ص» تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ هم آمده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ