لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در حوزه علم و فناوری نشان می‌دهد در این حوزه بودجه خاصی به منظور حمایت از دانش بنیان‌ها اختصاص داده شده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
بررسی وضعیت قیمت خودرو طی هفته جاری نشان می دهد که قیمت ها یا ثابت بوده اند یا به صورت جزئی با افزایش مواجه شده اند که البته هنوز هم مشتریان رغبتی به حضور در بازار ندارند.
بررسی وضعیت قیمت خودرو طی هفته جاری نشان می دهد که قیمت ها یا ثابت بوده اند یا به صورت جزئی با افزایش مواجه شده اند که البته هنوز هم مشتریان رغبتی به حضور در بازار ندارند.
متولدان دهه ۶۰ درگیر یکی از پرچالش‌ترین دهه‌ها از آغاز تولد و در جریان مراحل زندگی بودند و به نظر می‌رسد که حتی در سالمندی نیز این چالش ادامه خواهد داشت. مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش به بررسی چالش‌های سالخوردگی در ایران پرداخته است. این گزارش دو نکته مغفول در بحث‌های سالخوردگی ساختار سنی کشور را معرفی کرده است: نخست عدم توجه به جمعیت سالمندان حال حاضر و دیگری وضعیت کنونی افرادی است که در آینده در اوج سالخوردگی قرار می‌گیرند. بر اساس برآوردهای این گزارش، تعداد افراد سالمند بالای ۶۵سال در سال۱۴۰۰ حدود ۵/ ۵میلیون نفر بوده و در سال۱۴۱۵ این رقم به ۱۰میلیون نفر و در ۱۴۲۰ به بیش از ۱۳میلیون نفر خواهد رسید. بنابراین نظام تامین اجتماعی کشور باید منتظر تامین اجتماعی و مراقبت بهداشتی از جمیعتی باشد که سه‌برابر جمعیت کنونی است. این نکته مهم است که تغییر روند باروری نیز تاثیری در این چالش ندارد و باید سیاست‌هایی در جهت شناسایی نیازهای جمعیت سالمند و برنامه‌ریزی برای اداره این گروه سنی در دستور کار قرار گیرد. نکته مهم دیگری که این گزارش به آن اشاره می‎کند، این است که سالخوردگی جمعیت کشور به سمت زنانه شدن رفته و زنان کشور در مقابل مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیار آسیب‌پذیرند. بنابراین توانمندسازی زنان، از ضروریات سالمندی فعال و موفق است.
امروز گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص وضعیت تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور منتشر شد.
بهارستان نشینان در سه شنبه نظارتی مجلس شورای اسلامی ضمن بررسی وضعیت تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه ۱۴۰۲، اولویت ‌های تخصیص اعتبار را مشخص و بر ضرورت اجرای دقیق احکام بودجه‌ای تاکید کردند.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص وضعیت تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه ۱۴۰۲ را قرائت کرد.
رییس جمهور در گفتگوی تلویزیونی با مردم گفت: مردم به نحوی با ناامیدی در سال ۱۴۰۰ مواجه بودند و اوضاع را به وفق مراد نمی‌دیدند. من با اینکه جایم در قوه قضاییه به عنوان مطالبه‌گر حضور داشتم، اما تصورم این بود که وظیفه و تکلیفی دارم. حتی مسئولان آن زمان می‌گفتند که شرایط حتی از زمان جنگ بدتر است و کسری بودجه و وضعیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خاصی داریم که محصول دشمنی دشمنان بود اما عملکرد دولت هم در این زمینه نقش داشت.
یک حکومت گر باید از خود بپرسد ما داریم چه کار می‌کنیم که برای اولین بار در تاریخ اقتصاد این کشور، اندازه جمعیت فقرا طی سه سال، دو برابر می‌شود. اگر واقعا این نمایندگان مجلس می‌خواهند حامل حق و عدالت باشند باید تمام لوایح دولت را با شاقول بهبود کیفیت زندگی مردم و وضعیت تولیدکنندگان این سرزمین بسنجند. اگر این کار صورت می‌گرفت امکان نداشت اسنادی مانند لایحه بودجه ۱۴۰۱ به تصویب برسد و کشور را به بحران و آشوب بکشد.
گزارش وضعیت شکایات ثبتی سامانه ثبت، رسیدگی و پاسخگویی به شکایات در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منتشر شد که بر این اساس بیشترین شکایت مردمی از ارائه خدمات تلفن ثابت و همراه بوده است.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به ارتقاء سهم بودجه فرهنگی و اجتماعی گفت: در سال ۱۴۰۱ در حوزه برگزاری رویدادهای متمرکز وضعیت خیلی بهتری داشتیم.
بررسی وضعیت نقدینگی ریالی بخش غیر دولتی در نیمه اسفندماه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مقاطع مشابه سال های گذشته نشان می دهد که میزان کاهش رشد نقدینگی در طی سه سال گذشته بی سابقه بوده است .
سخنگوی کمیسیون کشاورزی: وضعیت بودجه در بخش کشاورزی اسفناک است. مشکل مردم با افزایش بودجه حوزه فرهنگ حل نمی‌شود. بودجه ۱۴۰۲ امنیت غذایی مردم را به خطر می‌اندازد. افزایش ۲۰ درصدی حقوق با وجود تورم بیش از ۴۰ درصد عادلانه نیست
حسن لطفی: آنطور که باید و شاید به معلولان در لایحه بودجه سال آتی توجه نشده است و کمیسیون اجتماعی قطعا در بررسی لایحه بودجه آینده به معلولان توجه خواهد داشت و در جریان ارائه پیشنهادات و چکش کاری لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس باید به وضعیت معلولان کشور رسیدگی شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به بررسی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق پیرامون کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور می پردازند. در همین حال، دقایقی پیش، رئیس جمهور برای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.
بررسی وضعیت بودجه ۲۹ پارک علم و فناوری در لایحه ۱۴۰۲ نشان می دهد که بودجه پارک های سمنان، گلستان و خراسان جنوبی بیشترین رشد و بودجه ۲پارک آذربایجان شرقی و لرستان نسبت به ۱۴۰۱ کاهش یافته است.
مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود، نرخ تورم نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر، ولی همچنان بالای ۴۰ درصد باشد. ضمن اینکه با وجود نرخ رشد اقتصاد پایین و نرخ تورم بالا کاهش نرخ فقر دور از انتظار خواهد بود. همچنین پیش بینی می‌شود نسبت کسری تراز عملیاتی به مصارف عمومی منفی ۲۵ درصد باشد.
جلال محمود زاده با اشاره به وضعیت قیمت ارز، گفت: ریشه اصلی افزایش نرخ ارز، به مباحثی مانند برجام باز می‌گردد، اما گروه‌هایی در کشور حضور دارند که اجازه نمی‌دهند این توافق به نتیجه برسد.
ولی اسماعیلی، نماینده گرمی و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. البته این پیشنهاد دولت است و با وضعیت فعلی اقتصاد در کمیسیون تلفیق تغییراتی روی میزان افزایش حقوق کارکنان دولت صورت می‌گیرد.
نماینده مردم بروجن در مجلس گفت: فعلاً لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس اعلام وصول نمی‌شود تا تکلیف برنامه مشخص شود، اما بهتر است دولت و مجلس تعامل کنند و برنامه ششم تمدید شود.
رصدخانه مهاجرت ایران گزارش کرده که در سال ۲۰۲۲ میلادی، در مجموع ۱۴۲ هزار و ۹۸۹ ایرانی در کشور‌های مختلف در وضعیت پناهندگی قرار داشته‌اند. آلمان همواره یکی از مقاصد اصلی پناهندگان ایرانی در سال‌های اخیر بوده و در سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود یک‌سوم اتباع ایرانی پناهنده در جهان در آلمان زندگی می‌کرده‌اند.
دبیرکل فدراسیون ووشو با اشاره به اینکه تا به امروز حدود ۱۰ درصد از بودجه مصوب فدراسیون ووشو در سال ۱۴۰۱ از سوی وزارت ورزش و جوانان پرداخت شده است، گفت: با تداوم این وضعیت، اعزام تیم ملی ووشو جوانان به مسابقات جهانی در آذر ماه با هاله‌ای از ابهام روبرو بوده و شاید قادر به اعزام تیم نباشیم.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: درخواست کرده ایم که برای حمایت اولیه، امسال ۵۰ میلیارد تومان به ما بدهند تا دانشگاه یک سری از قطعات هواپیما جت ۷۲ نفره را تا خرداد ۱۴۰۲ تحویل بدهد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر مباحث عفاف و حجاب وارد مسئله سیاسی شود کاملا لطمه می‌خورد ستاد اعلام می‌کند این مسئله کاملا اجتماعی و اعتقادی است، اما در سال آینده یکی از عرصه‌هایی که سوءاستفاده می‌شود همین موضوع عفاف و حجاب است؛ و باید مجلس قبل از انتخابات فکری برای آن کند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ