در تاریخ مکتوب چند هزار ساله بشری، قدرت‌های بزرگ پدیده کمیابی نیستند. قدرت‌های بزرگ می‌آیند و می‌روند. در مواردی یکی از قدرت‌های بزرگ، در قله اوج توانمندی می‌نشیند ودیگران از سر ترس یا با رضامندی به برتری یا به اصطلاح هژمونی آن تن می‌دهند و البته این به سادگی به دست نمی‌آید؛ رسیدن به قله هژمونیک، از دهلیز جنگ‌ها و خونریزی‌ها و همچنین تلاش‌های گوناگون می‌گذرد. ایران هخامنشی در بیش از ۲۵ قرن پیش چنین بود.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
با توجه‌ به حجم بالای تجارت کشورهای حوزه خلیج فارس با آمریکا و نیز روابط درهم‌تنیده اقتصادی با این کشور، در نخستین روزهای رکود اقتصادی در واشنگتن تأثیرات آن در این کشورها نمایان می‌شود.
همزمان با عادی‌سازی روابط میان کشور‌های عربی جنوب خلیج‌فارس و حکومت بشار اسد، نگرانی‌ها در مورد آینده همکاری‌های روسیه و ایران در سوریه نیز افزایش پیدا کرده‌است. روسیه از زمان ورودش به جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۵ تاکنون از خود سابقه‌ای طولانی بر چشم بستن در مقابل آسیب به منافع ایران، به نمایش گذاشته‌است.
کرمان- رئیس‌جمهوری گفت: بودجه و اعتبارات تکمیل طرح انتقال آب از خلیج فارس به رفسنجان سریعا تامین می‌شود.
سالاری از نهایی شدن ترکیب سهامداران پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و انتخاب اعضای هیئت مدیره این طرح خبر داد و گفت: هلدینگ خلیج‌فارس با ۳۰ درصد سهم به‌عنوان سهامدار عمده این پروژه انتخاب شد.
وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: همگرایی و حل چالش‌ها با مشارکت دسته‌جمعی کشورهای منطقه‌، مطلوب‌ترین مسیر برای تحقق پیشرفت ملت‌ها و تأمین امنیت در خلیج‌فارس است.
در مورد حوزه خلیج‌فارس اقداماتی که در حال انجام است، از جمله بهبود روابط با عربستان سعودی اقدامات مثبت و بسیار خوبی است و آینده‌اش روشن است و به‌تدریج سایر کشور‌ها و حتی روابط با بحرین نیز به سمت عادی شدن پیش می‌رود. منافع ملی کشور ایجاب می‌کند با همسایگان خود رابطه نزدیک و سازنده داشته باشیم و دولت سیزدهم هم در این جهت گام برمی‌دارد، اما در مورد جمهوری آذربایجان بر اثر اشتباهات فراوانی که رخ داده رابطه بسیار خوبی که با این کشور در دولت قبل برقرارشده بود، به هم خورده است.
ابر پروژه رشت-آستارا پس از ۲۰ سال ساخته خواهد شد و قرار است ۱۵ میلیون تن کالا سالانه از این مسیر عبور کند.
نشست تخصصی روز ملی خلیج‌فارس در قالب دو پنل مردم‌شناسی و باستان‌شناسی در راستای معرفی و تشریح پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه میراث‌فرهنگی خلیج‌فارس برگزار شد.
علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه گفت: در حال حاضر از سرگیری روابط اعلام شده و ما به دنبال آغاز فعالیت سفارت هستیم و امیدواریم در زمان پیش‌بینی شده یعنی تا قبل از ۱۹ اردیبهشت که سقف زمانی دو ماهی بود که مورد توجه قرار گرفته است بتوانیم سفارتخانه و سرکنسولگری ایران را بازگشایی کنیم.
کوسه نهنگ‌ بزرگ‌ترین کوسه زنده حال حاضر در دنیاست که می‌تواند به وزن ۱۹ تن و طول ۱۸.۵ متر برسد. عمر کوسه نهنگ‌ها بین ۸۰ تا ۱۳۰ سال است.
پژوهشگر مسائل چین درباره میانجی‌گری چین میان ایران و عربستان گفت: «این اقدام، در نوع خود تحولی بدیع در سیاست خارجی این کشور به شمار می‌رود. ایران به طور سنتی، چین را شریک مهم خود قلمداد می‌کند و عربستان نیز طی سالیان اخیر، روابط خود با دومین قدرت اقتصادی بزرگ جهان را گسترش داده است. در این میان، دامنه منافع چین در منطقه نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. تجلی بارز این موضوع، ابتکار کمربند و راه است که سبب شده چین انگیزه بیشتری برای گسترش تعاملات با کشور‌های منطقه داشته باشد.»
اختصاصی تابناک؛ جزئیات مکالمه دایی با رئیس فیفا در مورد استفاده از نام جعلی برای خلیج‌فارس/ علی دایی: سوال مهم مردم ایران و خودم را از اینفانتینو پرسیدم
مسابقات جودو بین باشگاهی مردان (جام خلیج فارس) طی روزهای پنجم و ششم اسفندماه با حضور تیم های خارجی و داخلی برگزار خواهد شد.
یک کارشناس محیط زیست معتقد است، شیرین کردن آب یکی از پرهزینه‌ترین، راه‌های انتقال آب است که سبب تولید آب خاکستری و برهم خوردن توان زیستی و اکولوژیکی مناطق مورد انتقال آب می‌شود.
در سفر استانی آیت‌الله رئیسی و اعضای هیأت دولت به یزد، عملیات اجرایی بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی از خلیج‌فارس به استان‌های مرکزی با حضور دکتر ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه آغاز به کار کرد.
کارشناس سازمان هواشناسی با بیان این‌که در سه روز آینده خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای خزر مواج و متلاطم خواهند بود، گفت: روند افزایش غلظت آلاینده‌های جوی نیز به دلیل پایداری تا اواسط هفته آینده به‌ویژه در شهر‌های تهران، کرج و اراک تداوم می‌یابد.
رئیس دانشگاه خلیج‌ فارس بوشهر با بیان اینکه هیچ دانشجوی این دانشگاه در بازداشت نیست، گفت: گاهی شایعاتی برای بر هم زدن جو و آرامش این دانشگاه مطرح می‌شود که دانشجویان نباید به آنها توجه کنند.
کشورهای خودکامه خلیج فارس نقش کلیدی در نظم نوین جهانی و برای آینده اقتصاد آلمان ایفا می‌کنند. اجتناب کامل از وابستگی به آن کشورها کار دشواری خواهد بود.
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با منطقه آزاد کیش، حفاری و کاوش‌ها از آذرماه سال‌جاری در جزیره حریره کیش از سرگرفته می‌شود.
یک فیلم چندثانیه‌ای در یک پایگاه خبری مرتبط با حوزه نفت منتشر و مدعی درگیری در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس شده و این فیلم به‌سرعت در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نیز بازتاب یافته است.
مراکش و اتیوپی نیز مانند امارات برنامه‌های بارورسازی ابرها دارند. عربستان سعودی به تازگی یک برنامه در مقیاس بزرگ را آغاز کرده است و ده‌ها کشور دیگر خاورمیانه و شمال آفریقا در حال بررسی آن هستند.
کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران از برگزاری رالی بین‌المللی گردشگری «خزر تا خلیج‌ فارس» در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲، همزمان با روز ملی خلیج فارس خبر داد.
قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو، از دریافت استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) برای محصول دنا خبر داد و گفت: با دریافت این استاندارد، امکان صادرات دنا به کشور عمان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم شده است.
یارانه عید قربان یا همان یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ به میزان دوره ۱۳۵ و ۱۳۶ پرداخت می‌شود. در چنین شرایطی اگر در دهک اول تا سوم قرار دارید و در اردیبهشت ماه ۴۰۰ هزار تومان دریافت کرده اید، در مرحله ۱۳۷ نیز به همین میزان دریافتی خواهید داشت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ