اینکه ایران تصور کند، با احضار سفیر چین و بازخواست او، مساله را حل کرده، اشتباه است. واضح است که چینی‌ها چرخش عیانی داشته‌اند. در برابر این چرخش، ایران هم باید چرخش خاص خود را داشته باشد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین عملکرد دولت بایدن درباره مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی را ناامیدکننده خواند.
سرلشکر سلامی گفت: آمریکا دیگر آمریکای سابق نیست؛ هزینه‌های زیادی می‌کند، اما دستاوردی ندارد و این روند هم‌اکنون موجب شده است که تعدادی از حامیان آمریکا به سمت چین، روسیه و ایران گرایش پیدا کنند.
سفارت چین در ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که گسترش شرقی ناتو به سمت منطقه آسیا-اقیانوسیه، با منشور سازمان ملل در تعارض است.
وزارت دفاع تایوان مدعی شد که در فاصله چند روز تا آغاز رزمایش‌های این جزیره، چین ده‌ها جنگنده و بمب‌افکن به سمت تایوان روانه کرده است.
کاخ سفید اکنون به دنبال کنترل اوضاع تا یک زمان خاص، یعنی انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر ۲۰۲۴ است. تا آن زمان، هدف این است که اطمینان حاصل شود شرایط بحرانی نمی‌شود. با این تفاهم، تهران به سمت تولید سلاح هسته‌ای نمی‌رود و احتمال حمله اسرائیل به ایران نیز به شدت کاهش می‌یابد. واشنگتن امیدوار است از این زمان برای تمرکز بر دو جبهه‌ای که به نظرش جبهه‌های اصلی است، یعنی چین و جنگ روسیه-اوکراین، استفاده کند. انتظار اولیه آمریکا از اسرائیل این است که مداخله‌ای نکند.
چین در آخرین اقدام خود برای کاهش ارزش دلار و حرکت به سمت بین‌المللی شدن یوان، قرار است چندین سهام شرکت‌های فهرست شده در هنگ کنگ چین را به ارز اصلی خود قیمت‌گذاری کند.
در حالی که تعدادی از کشورها از طریق «دلارزدایی» به سمت خلاصی از هژمونی آمریکا حرکت می کنند، پاکستان نخستین محموله نفت روسیه را با پرداخت یوان چین خریداری و وارد کرد.
۳ فضانورد چینی در مسیر خود به سمت ایستگاه فضایی تیانگونگ چین قرار دارند.
توافق عادی سازی ایران و عربستان یک نقطه عطف مهم در زمینه درگیری‌های بین‌المللی به سمت تضعیف هژمونی آمریکا و به رسمیت شناختن نقش احتمالی برای ابرقدرت‌های در حال ظهور به نمایندگی از چین است. چالش‌های زیادی پیش روی دو کشور برای پیشرفت در پرونده‌های پیچیده بین آن‌ها وجود دارد و همچنین مشکلاتی پیش روی آمریکا و اسرائیل در یافتن ابزار‌های فشار یا اغواء برای برهم زدن توافق وجود دارد.
این کارشناس بین الملل گفت: چین آمریکا را بحران ساز می‌داند و می‌خواهد بحران را از جامعه بین الملل کنار بگذارد و روابط بین الملل را بر پایه اقتصادی ایجاد کند. چین در حال حاضر دارد به عنوان قدرت اقتصادی عمل می‌کند و مانورنظامی اطراف تایوان پیام مهمی برای آمریکایی‌ها داشت که نشان می‌دهد از انزوای بین المللی خارج شده و قصد دارد نقش پررنگ تری در جهان داشته باشد. اروپایی‌ها هم این موضوع را فهمیده اند و به همین دلیل است که به سمت پکن گام برمی‌دارند تا در حل تعارضات به کمکشان بیاید.
توافق اخیر نشانه‌ای از چرخش عربستان به سمت چین یا جایگزینی آن با آمریکا به عنوان یک شریک استراتژیک نیست بلکه نشان دهنده ظهور چین به‌عنوان یک بازیگر استراتژیک در منطقه‌ای است که از خلاء قدرت ناشی از سیاست عمیقا گیج کننده آمریکا در تحقیر متحدان دیرینه رنج می‌برد سیاستی که از دوره اوباما آغاز شد.
عملیات تیراندازی ناوهای ایران، چین و روسیه به سمت اهداف دریایی در رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ انجام شد.
سازمان اطلاعات آمریکا اعلام کرد چین سریع تر از روسیه مشغول توسعه تسلیحات با سرعت مافوق صوت است.
دانشمندان دانشگاه کورتین در استرالیا و دانشگاه پکن در چین سناریویی پیش‌بینی کرده‌اند که در آن قاره آمریکا به سمت غرب و قاره آسیا به شرق، قطب جنوب به سمت آمریکای جنوبی حرکت می‌کند، آفریقا از یک طرف به آسیا و از سوی دیگر به اروپا می‌چسبد تا آماسیا بوجود بیاید. این مقاله تحقیقاتی اخیرا در نشنال ساینس ریویو منتشر شد.
«چرا چرخش شرکای راهبردی آمریکا به سمت چین، بجای افول قدرت آمریکا تفسیر به شکست ایران می‌شود؟»
روابط عربستان سعودی با چین در چند سال گذشته به‌طور قابل توجهی تقویت شده است. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری عربستان سعودی است و این پادشاهی یکی از اعضای ابتکار زیرساخت جهانی کمربند و جاده چین (BRI) است.
باوجود همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، شواهد نشان میدهد پکن توجهی به سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی ایران ندارد و در این میان قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در گاز قطر امضا کرد.
به نظر می‌رسد، پیشنهاد (روزنامه) شرق بیش از آنکه یک توصیه یا پیشنهاد باشد، نوعی تجاهل و تمسخر سیاست همسایگی و نگاه به شرق دولت سیزدهم است که اگر غیر از این بود طعنه نمی‌زد که دولت رئیسی دنبال اختراع چرخ از نو است؟!
ماتیو گرونیک، نویسنده و استاد دانشگاه جورج تاون آمریکایی طی مقاله ای نوشت که براساس نظریه های روابط بین الملل، جنگ سرد بین آمریکا، چین و روسیه یک جنگ سخت و تمام عیار خواهد بود.
برخی بر این باورند که صنعت چین در مسیر درستی به سمت اصلاح پیش می‌رود در حالی که برخی دیگر نگران هستند که چین به ساخت نیروگاه‌های زغال‌سنگ بیش تری برای تامین انرژی خود روی آورد و این موضوع تهدیدی برای تعهدات چین به منظور رسیدن به نقطه اوج کربن در سال ۲۰۳۰ میلادی و بی طرفی کربن تا سال ۲۰۶۰ میلادی باشد.
تحلیلگر سیاسی معتقد است که آمریکا و غرب به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به عنوان جایگاه سوخت یا باجه های خودکار نگاه می کنند و تغییر رویکرد ریاض در قبال واشنگتن و چرخش به سمت چین، موقتی است.
وزارت دفاع ژاپن می‌گوید ارتش چین ۵ موشک بالستیک به منطقه ویژه اقتصادی این کشور شلیک کرده است.
ارتش چین اعلام کرد پرتاب آزمایشی موشک های با کلاهک غیر هسته ای را به سمت هدف فرضی در شرق تایوان برای امشب برنامه ریزی کرده است.
یک پرواز عادی از کوالالامپور به تایوان از دریای جنوبی چین عبور می کند و زمان پروازی آن کمتر از پنج ساعت است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ