آشوب‌های پراکنده و در عین حال گسترش‌یابنده هفته‌های اخیر، موجی از نگرانی‌ها را در میان اقشار مختلف جامعه به دنبال داشته و تحلیل‌های مختلفی نیز در این خصوص مطرح شده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
باید فهمید که فلسفه این قانون چیست؟ حدود تعریف شده برای پوشش تا چه حد سلیقه‌ای است؟ مجازات‌های مزبور براساس چه منطقی است؟ نظرات مردم کجا لحاظ شده است؟ مخالفان طرح چه می‌گویند؟ تناسب جرم و مجازات در این موارد چیست؟ هدف از مجازات‌های مالی تامین منابع مالی بودجه است یا هدفی بازدارنده دارد؟ نظرات نخبگان فقهی، جامعه‌شناسی و... چیست؟
همسر عباس امیرانتظام گفت: قتل‌های زنجیره‌ای که شروع شد ما جزو لیست بودیم. آقای بشیرتاش که الان در بلژیک هستند و خانمشان هم دریا صفایی. آن موقع خیلی ما خانه شادروان دکتر ورجاوند برای بحث‌های پژوهشی و جامعه‌شناسی جمع می‌شدیم. آقای بشیرتاش گفت شما و مهندس جزو لیست هستید و این اتفاق برای ما افتاد، ولی عملی نشد.
روزنامه جوان نوشت: ایشان (عبدی) معموماً از اینکه دولت و حکومت برنامه‌ای برای شادی دسته‌جمعی مردم ندارند، شاکی‌اند و اگر دست‌برقضا یک چنین شادی و شعفی جور شد، یاد دستاورد‌های علم جامعه‌شناسی می‌افتند تا آن را تخطئه کنند.
هادی خانیکی استاد جامعه‌شناسی گفت: من به همین دلیل وقتی که به گذشته بر میگردم حتما یکی از بهترین مکان‌های گفتگوی خودم را زندان کریم خان شیراز می‌دانم که با زندانیان سیاسی درمیان زندانیان عمومی بودیم.
فاضلی نوشت: چقدر این حرف بر کسانی که توهماتشان را جای آرزو فروخته اند و توانایی و ظرفیت کشور را خرج این توهمات کرده اند گران آمده.
محمد فاضلی در واکنش به اظهارات وزیر کشور نوشت: معیارتان فقط تعلق سیاسی است؟
محمد فاضلی، جامعه شناس در توییتر نوشت: حتى سخن گفتن از فروش جزایر وطن کیش و قشم مستحق سرزنش و عقوبت متناسب است.
مراسم تشییع پیکر عماد افروغ تحلیل‌گر سیاسی و استاد جامعه‌شناسی و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی صبح امروز از مقابل مسجد دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس، عباس سلیمی‌نمین، بیژن نوباوه وطن نماینده فعلی تهران، حجت‌الاسلام سعید عاملی، محمدصالح مفتاح، حسین انتظامی، سیدمحمود رضوی، علی ربیعی، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد میدری، سردار علایی، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و برخی از اساتید دانشگاه حضور داشتند.
کشمکش بر سر شال و روسری و مانتوست. حجاب زنان از شهریورماه ۱۴۰۱ در ایران و همزمان با اعتراض به مرگ «مهسا امینی»، تغییر کرد و حالا به‌دلیل همین تغییر شکل، برخی زنان از حقوقی محروم می‌شوند و کافه‌ها و رستوران‌ها هم بسته می‌شوند. دولتمردان این روز‌ها تلاش می‌کنند با قوانین یا دستورالعمل‌هایی بتوانند پوشش زنان را شبیه به قبل از شهریورماه ۱۴۰۱ کنند. جامعه‌شناسان و فعالان سیاسی، اما به عاقبت این تلاش‌ها نگاه‌های متفاوتی دارند.
رضا امیدی، جامعه‌شناس گفت: میزان اعتبارات آموزش‌وپرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵/۱۳ برابر شده است. یعنی از حدود ۱۰۲ میلیارد تومان به یک هزار و ۳۷۹ میلیارد تومان رسیده است. بر اساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه، ۹۳ درصد از این مبلغ برای تامین و روزآمد کردن کتاب‌های درسی پیش‌بینی شده است.»
یک جامعه شناس و استاد دانشگاه در توئیتی نوشت: طوفان دیگری در راه است! همان سیاست‌هاییکه فاجعه مرگ مهسا را رقم زدند دوباره «عینا» در حال تکرار است.
شروین وکیلی، جامعه‌شناس گفت: همیشه جنبش‌های اعتراضی با شعار‌های تندروانه پیوند می‌خورند. دلیلش هم آن است که به قول گوستاو لوبون، وقتی جمعیت از حدی بیشتر می‌شود، عواطف و هیجانات مشترک است که رفتار‌های همگرای‌شان را تعیین می‌کند، نه عقلانیت. طی دهه‌های گذشته نمونه‌های زیادی از این رادیکال شدن ویرانگر جنبش‌ها را دیده‌ایم. با این همه درباره ایران چنین می‌نماید که سرشت مردم جوری دیگر باشد و چنین رادیکالیسمی رخ ندهد.
بررسی بودجه کشور دارای ابعاد و قلمرو‌های گسترده در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی است؛ فقط نباید به بررسی اعداد و چگونگی تحقق و یا عدم تحقق و یا تراز و یا ناترازی آن بسنده کرد. زیرا موازین حاکم بر مالیه عمومی کشور به همان اندازه‌ای که با ارقام و اعداد (بودجه) سروکار دارد، با حقوق عمومی و علوم سیاسی، اقتصاد توسعه، اقتصاد سیاسی، جامعه‌شناسی و... در جامعه نیز سروکار دارد.
انتخاب یک متخصص فلسفه و کلام اسلامی به جای یک متخصص جامعه‌شناسی ارتباطات نشانه رویکرد جدیدی در تصمیم‌گیری فرهنگی حاکمیت است. شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهاد‌های حاکمیتی جمهوری اسلامی است که گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در شؤون جامعه و تقویت انقلاب فرهنگی و اعتلای فرهنگ عمومی و تزکیه محیط‌های علمی و فرهنگی را دنبال می‌کند. باید دید آیا سکاندار جدید این شورا با دلبستگی عمیق به علم دینی در تحقق این اهداف و آرمان‌ها موفق خواهد شد یا خیر.
در مورد انجمن ایران‌شناسی فرانسه، اما شرایط با BIPS فرق می‌کند. بخش عمده‌ای از فعالیت‌های انجمن ایران‌شناسی فرانسه معطوف به ادبیات معاصر، سیاست معاصر و مسائل جامعه‌شناسی، مردم‌شناس و قوم‌نگاری معاصر بود. همه این مسائل، موضوعات شائبه‌برانگیزی بودند و همواره زیر رصد دولت ایران بود و دولت ایران خیلی از نتایج تحقیقات این مرکز راضی نبود.
هیچ اندیشمند دینی راهی دانشگاه و مدارس می‌شود تا شبهه‌های بی‌حد و اندازه‌ای که در ذهن دانشجویان و دانش‌آموزان پیرامون اعتقادات دینی‌شان پدیدار شده، بشناسد؟ هیچ جامعه‌شناس و روانشناسی به خودش زحمت می‌دهد که دلیل این همه خودکشی، جنایت، خیانت و جرم را واکاوی کند و برایش دنبال راه‌حل بگردد؟
ناصر تکمیل‌همایون، مورخ و پژوهشگر تاریخ و جامعه‌شناسی، تهران‌پژوه و از چهره‌های برجسته ملی، امروز صبح، ۲۵ آبان ۱۴۰۱ پس از مدتی بیماری، در بیمارستان طالقانی تهران درگذشت.
محمد مطهری گفت: طلبه‌ای که تنها در خیابان راه می‌رود معمولا نه اهل قدرت است و نه ثروت، و چه بسا هزینه اسنپ هم ندارد؛ تنها جرمش این است که ترجیح داده به جای تحصیل مکانیک، جامعه‌شناسی یا هنر در دانشگاه، از طریق فراگیری علوم دینی به جامعه اسلامی خدمت کند.
عماد افروغ، عضو شورای فرهنگ عمومی کشور و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس امروز سوم آبان در آیین افتتاحیه یازدهمین دوره مسابقات ملی «مناظره دانشجویان ایران» که توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد، دربارۀ ناآرامی‌های اخیر کشور صحبت کرد.
کارشناسان و متخصصان علم سیاست، روانشناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی و روانپزشکی؛ وابستگانی از هر گرایش مذهبی و از هر جناح حزبی موافق یا مخالف، در این ۵ هفته بار‌ها تذکر دادند که راه برخورد با اعتراضات مردمی، اعمال جبر و به کار بستن روش‌های قهری نیست.
در باب علل به خشونت‌ گراییدن اعتراضات در کشور طی روزهای گذشته بسیاری از صاحب‌نظران ابراز عقیده کرده‌اند.عماد افروغ، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شیوه حکمرانی نادرست و عدم آموزش حقوق مدنی را علت اصلی خشونت در اعتراضات می‌داند
دکتر «محمد فاضلی»؛ جامعه‌شناس گفت: جامعه‌ای تحت فشار اقتصادی به مدت چندین دهه و بالاخص در دهه اخیر، به شدت تحت فشار تحریم و با تجربه انباشت انواعی از نارضایتی‌ها که منشأ عمده آن‌ها در کیفیت و شیوه حکمرانی است، به یکباره با مرگ «ژینا امینی» آتش گرفت. این عوامل ساختاری دخالت زیادی داشته‌اند و در همان حال باید توجه داشت که جامعه سال‌هاست از گشت ارشاد متنفر شده است و ده‌ها فیلم درباره برخورد مأموران گشت ارشاد منتشر شده بود که وجدان جمعی جامعه را به درد آورده بود. همه این‌ها آتش اعتراض را برانگیخته است.
مراسم تجلیل و تکریم مقام پروفسور باقر ساروخانی به عنوان «پدر جامعه‌شناسی ارتباطات در ایران»، با بیش از نیم قرن آموزش و پرورش دانشوران فراوان در عالی‌ترین سطوح علمی دانشگاهی و تألیف و نگارش افزون بر یکصد کتاب و مقالۀ ارزشمند و ماندگار دوشنبه شب هفتم شهریور ۱۴۰۱ به همت نهاد‌های علمی، دانشگاهی و فرهنگی قزوین در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با حضور دکتر علی‌اکبر صالحی و جمعی دیگر از اساتید و نخبگان برگزار شد.
عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: زندگی شهری پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد؛ مثلاً امکان دارد شما در حال رفتن به محل کار خود باشید و ببینید کسی به فرد دیگری حمله می‌کند، با دخالت شما برای شما نیز پرونده‌ای تشکیل می‌شود و این پرونده امکان دارد شما و خانواده‌تان را تا سال‌های سال درگیر کند. به دلیل اینکه دو طرف دعوی ممکن است به شما بگویند چه کار داشتی که دخالت کردی. ممکن است که خود شما زخمی شوید، چون که مهارت خاصی ندارید.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ