دیوان محاسبات کشور برشی از گزارش تفریغ بودجه شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ منتهی به پایان شهریور ماه را منتشر کرد که روند میزان کسری بودجه کاهشی بوده است.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
تمرکز بر تغییر مسیر منابع و ترویج توسعه زنجیره‌های ارزش می‌تواند به ایران کمک کند تا پتانسیل اقتصادی خود را به حداکثر برساند و اتکا به یارانه‌های ارزان انرژی را در بلندمدت کاهش دهد.
کسری بودجه آمریکا اعلام شد
«پرسش من اقتصاددان، از آقای فرزین این است که اگر قرار است تورم کاهش پیدا کند دقیقا به چه مکانیسم‌ها و راهکار‌هایی فکر شده است؟ اگر مخارج دولت افزایش پیدا کند، بانک مرکزی نیز دستور دولت را اجرا و اسکناس چاپ کند که کسری بودجه جبران شود، چه باید کرد؟ این که بانک مرکزی بتواند تورم را کاهش دهد، باعث خوشحالی است، اما چنین تصمیماتی به یک بانک مرکزی مستقل و مقتدر نیاز دارد.»
عبدالناصر همتی نوشت: کنترل تورم، درگرو اعمال جدی سیاست‌های انقباضی پولی است که تقاضای کل در اقتصاد را کاهش دهد. تا زمانی که کسری بودجه دولت (مازاد تقاضا از سوی دولت) ادامه دارد، کنترل تورم بسیار سخت خواهد بود، و البته هزینه آن، در صورت موفقیت، کاهش تقاضای بخش خصوصی خواهد بود.
عضو اتاق ایران با بیان اینکه اقتصاد گشور با بحران تقاضا مواجه شده است، گفت: بحران تقاضا ناشی از رکود تورمی است که راه رهایی از آن انضباط مالی دولت و کاهش کسری بودجه است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت سخاوتمندانه کسری بودجه تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌ها را تأمین کرد.
عضو کمیسیون صنایع درخصوص بازار ارز گفت: کسری بودجه و ناتوانی سیستم بانکی و در نتیجه خلق پول باعث تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود بنابراین قیمت ارز افزایش پیدا می کند.
رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی تهران گفت: سال آینده سازمان تامین اجتماعی با کسری بودجه ۲۱۴ هزار میلیاردی مواجه می شود.
نماینده مردم خمین در مجلس گفت: منابع درآمدی تمام هزینه‌های پیش‌بینی شده کشور باید مشخص و شفاف باشد که لحاظ کردن این موضوع منجر به رفع مشکل کسری بودجه خواهد شد.
عدم تحول جدی در احکام بودجه و افزایش کسری تراز عملیاتی از نقاط منفی این لایحه است. همچنین از نقاط مثبت لایحه بودجه امسال، می‌توان به کاهش مالیات تولید، تهاتر نفت برای پرداخت بدهی و اجرای پروژه‌های زیرساختی و مالیات بر خام‌فروشی عنوان کرد که از اقدامات مثبتی است که در سال گذشته مجلس به بودجه اضافه کرد و امسال به لایحه اصلی نیز اضافه شده است.
مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود، نرخ تورم نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر، ولی همچنان بالای ۴۰ درصد باشد. ضمن اینکه با وجود نرخ رشد اقتصاد پایین و نرخ تورم بالا کاهش نرخ فقر دور از انتظار خواهد بود. همچنین پیش بینی می‌شود نسبت کسری تراز عملیاتی به مصارف عمومی منفی ۲۵ درصد باشد.
محمدرضا پورابراهیمی در واکنش به گزارش «چرخش بودجه‌ای نمایندگان مجلس» استدلال خود را درباره کسری ۴۰۰همتی بودجه۱۴۰۱ تشریح کرد. به اعتقاد او، تراز عملیاتی بودجه بر اساس منابع پایدار مجموعا ۶۰۰همت در مقایسه با هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر مجموعا حدود ۱۰۰۰همت، بیانگر کسری بودجه عملیاتی حدود ۴۰۰همت است.
حاجی بابایی با اشاره به گزارش مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه گفت: تاکنون ۱۰۰ درصد منابع دولت در بودجه محقق شده است و کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ نداریم.
روحانی عنوان کرد: سال ۹۲ بودجه‌ای که دولت به مجلس داده بود ۳۸ درصد کسری داشت. ما سروصدا نکردیم.
رییس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: سهم مصرف گاز در بخش خانگی ۳۳ درصد است و همچنین ۳۴ درصد از گاز به نیروگاه‌ها می‌رود. این رویه در شرایط تحریمی و کاهش درآمد‌های ارزی، قابل دفاع نیست. از طرفی سطح هدررفت انرژی هم در کشور بالاست و با وجود اینکه دومین دارنده ذخایر گاز در دنیا هستیم، شانزدهمین صادرکننده گاز به شمار می‌آییم و تا سال ۱۴۲۰ باید بحران گازی را تحمل کنیم تا پنج فاز پارس جنوبی افتتاح شود و بتواند کسری گاز را جبران کند.
«یکی دیگر از اتفاقاتی که در چند سال اخیر در مورد بودجه رخ داده و بسیار نامبارک نیز بوده، انتشار اوراق قرضه است. در سال گذشته مشاهده می‌کنید که دولت با درآمد حاصل از انتشار اوراق بدهی هزینه‌های جاری خود را پوشش داده. این در حالی است درآمد‌های این اوراق باید صرف پروژه‌های عمرانی و سرمایه گذاری شود، اما در ایران دولت‌ها تنها با انتشار اوراق به فکر پوشش هزینه‌های جاری خود و جبران کسری بودجه خود هستند. این موضوع بسیار غلط است و به نوعی انتقال بدهی به آینده محسوب می‌شود.»
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: کسری بودجه، رشد پایه پولی و کاهش صادرات نفت از عوامل اصلی رشد تورم در ایران است.
آقا بزرگی فعال بازار سهام با اشاره به اینکه هیچکدام از مصوبه ۱۰ بندی که شورای عالی بورس و همچنین سازمان بورس مصوب کردند، برای احیای مجدد بازار در این چند روزه اجرایی نشده است، گفت: «آقایان موانعی را که بر سر رشد بازار ایجاد کرده بودند را از میان برداشتند و به بازار کاری ندارند و در چنین وضعیتی بورس نیز مسیر طبیعی خود را طی می‌کند، زیرا قیمت‌ها در چند وقت اخیر با کاهش بسیار زیادی روبرو بوده و به نوعی بسیار ارزنده به حساب می‌آید.»
بانک مرکزی اعلام کرد کسری بودجه دولت کاهش یافته است.
مهدی رضایتی کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت به روش‌های مختلف آسیب‌های گوناگونی را به بازار سرمایه وارد می‌کند. همچنین در فصل تابستان قطعی برق گسترده و خارج از برنامه رویداد که موجب کاهش تولید و افزایش هزیته تولید را نیز در بر داشت. ضمن این که در فصل زمستان احتمالا شاهد قطع گاز صنایع باشیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید دولت حقوق کارمندان را بین سال اضافه کند، چرا که منابع تامین آن مشخص نیست و بار مالی دارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم توانست فروش نفت را افزایش دهد و کسری بودجه را از این طریق جبران کند؛ این اقدام باعث شد دغدغه‌ها درباره کسری بودجه کاهش یابد.
در این مطلب قصد داریم فارغ از مشخصات سخت افزاری، به قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری گوشی نوا 9 اس ای بپردازیم.
عملا بخش عمده‌ای از آنچه تحت عنوان ارز ترجیحی پرداخت می‌شد، در خدمت جریان فساد و رانت بود. در واقع هم هدررفت منابع کشور را داشتیم هم یارانه‌ها به مردم نمی‌رسید؛ لذا به منظور جلوگیری از ادامه این وضعیت تصمیم گرفته شد...

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ