پوتین پیش از این در اجلاس بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ در واکنش به اتهامات غرب در خصوص تهدید جنگ هسته‌ای و جنگ جهانی سوم گفت که روسیه هیچ کشوری را با تسلیحات هسته‌ای تهدید نمی‌کند و تنها برای دفاع از حاکمیت خود از چنین تسلیحاتی استفاده خواهد کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
ناتو در نشست اخیر خود در واکنش به موضع پوتین، پیوستن اوکراین تا پایان جنگ را منتفی دانست؛ بنابراین یکی از گزینه‌های پوتین که استفاده از بمب هسته‌ای را مشروع می‌دانست برطرف گردید. از منظر کارشناسان غرب استفاده از بمب هسته‌ای به روانشناسی پوتین وابسته است. در دوره اتحاد جماهیر شوروی، حزب کمونیست تصمیم گیرنده نهایی بود.
معاون وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که خطر استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین نباید نادیده گرفته شود.
بمب افکن Tupolev Tu-۱۶۰ که با لقب «قوی سفید» (White Swan) شناخته می‌شود، در بحبوحه هشدار‌های پوتین و حامیان آن در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در صورت شکست در جنگ متعارف انجام می‌شود.
رئیس جمهور لهستان اذعان کرد که اگر غرب طی هفته‌های آتی برای کی‌یف تسلیحات فراهم نکند، روسیه پیروز جنگ خواهد شد.
سناریوی دوم برای شکست روسیه شامل شکست در بحبوحه تشدید تنش است. کرملین به شکلی پوچ انگارانه به دنبال طولانی کردن جنگ در اوکراین است و درعین‌حال کمپین اقدامات خرابکارانه ناشناخته را در کشورهای حامی کی‌یف و خود اوکراین آغاز کرده است. در بدترین حالت، روسیه می‌تواند دست به انتخاب گزینه حمله هسته‌ای به اوکراین بزند.
پوتین از زمانی که حمله روسیه به اوکراین را آغاز نمود بار‌ها تهدیدات هسته‌ای را مطرح کرده است. این در حالیست که استفاده از سلاح هسته‌ای به طور مستقیم با سرنوشت روسیه در میدان جنگ مرتبط است. یک بمب هسته‌ای تاکتیکی روسی می‌تواند حدود ۱۲ تانک را نابود کند.
پوتین گفت: «هدف ما چرخاندن چرخ درگیری نظامی نیست، بلکه برعکس، پایان دادن به این جنگ است. ما برای پایان دادن به این موضوع تلاش خواهیم کرد و البته هر چه زودتر بهتر باشد.»
پوتین می گوید روسیه خواهان پایان دادن به جنگ در اوکراین است.
برگمان ارزیابی کرد که اگر اوکراین به دستاورد‌های بزرگ ادامه دهد و به کریمه نزدیک شود سناریوی تهدیدات هسته‌ای بسیار جدی‌تر خواهد شد. این تحلیلگر می‌افزاید که باور دارد پوتین در آن صورت به احتمال زیاد به استفاده از تسلیحات هسته‌ای متوسل می‌شود هم چنین اگر فراخوان بسیج بخشی از ذخایر روسیه در جنگ بی‌اثر شود احتمال دارد این کار را انجام دهد.
به نظر می‌رسد پوتین متقاعد شده که جنگ او علیه اوکراین ماموریتی برای احیای شرافت ملی روسیه است و این کشور را از تحقیری که پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دید، رهایی خواهد بخشید. پوتین در این راستا حرکت می‌کند حتی اگر مستلزم پذیرش ریسک بالایی باشد.
با اوج گرفتن جنگ اوکراین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بر خطر وقوع «آرماگدون» یا «آخرالزمان هسته‌ای» تاکید کرده است. در واقع، این طور تبلیغ می‌شود که دکمه بزرگ قرمز هسته‌ای پوتین، می‌تواند بانی آغاز جنگ جهانی سوم باشد. حال در ارتباط این فرضیات سه سوال اساسی قابل طرح هستند.
به موازات فرسایش جنگ اوکراین، بحران مزبور رو به تعمیق است و ۲ طرف به رغم رعایت قواعد نانوشته، اینک از برخی خطوط قرمز  عبور کرده و گام در مسیر تقابل هسته‌ای گذاشته‌اند.
روس‌ها در دوره پوتین باید از خود پرسش‌هایی مشابه معضلاتی که آلمانی‌ها در دوران رایش سوم با آن مواجه بودند را بپرسند. نقش آنان در جنگ رخ داده توسط کشورشان چیست؟ تا چه اندازه به خود اجازه می‌دهند که در این‌باره بدانند؟ آیا زمانی که لازم باشد نافرمانی خواهند کرد؟
اگر بازی هسته‌ای پوتین موفق شود، استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی کوچک‌تر، محتمل خواهد بود و می‌تواند به گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان منجر شود. سال‌ها شاهد افزایش تهدیدات هسته‌ای قدرت‌های منطقه‌ای پس از جنگ سرد بودیم. این بار با افزوده شدن چین، جهان به عصر رقابت هسته‌ای بازگشته است.
«جو بایدن» رئیس جمهور امریکا گفته که جنگ جهانی سوم را بر سر اوکراین آغاز نخواهد کرد، اما اذعان کرد که یک فاجعه هسته‌ای ممکن است نزدیک باشد.
مشاور امنیت ملی سابق آمریکا بر این باور است که رئیس جمهور این کشور درباره احتمال وقوع جنگ هسته‌ای، اغراق کرده و در عین حال، رئیس جمهور روسیه درباره آن بلوف می‌زند.
تارنمای هیل با واکاوی اظهارنظرهای این هفته آمریکایی‌ها در مورد تهدید مسکو، نوشت که مقام‌های واشنگتن از تهدید اخیر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای استفاده از جنگ افزار هسته‌ای دستپاچه شده‌اند.
غرب هرگز نخواسته به طرف جنگ روسیه علیه اوکراین تبدیل شود. با این وجود، طرح‌های پوتین برای الحاق مناطقی از اوکراین به فدراسیون روسیه و زرادخانه هسته‌ای او اکنون این استراتژی را تهدید می‌کند. از این نقطه به بعد خویشتن داری تنها سیاست مسئولیت پذیرانه خواهد بود.
این روز‌ها رسانه‌های دولتی چین به جنگ پوتین علیه اوکراین می‌پردازند. با حرکت روسیه به سمت بسیج نیرو‌های ذخیره و تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای تغییر لحن در سرمقاله مطبوعات دولتی و رسانه‌های چین آشکار است.
پسکوف اظهار داشت: عملیات نظامی در اوکراین «دستکم» تا «آزادی جمهوری خلق دونتسک» ادامه خواهد داشت.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در حال شکست در جنگ است. اگر اوکراینی‌ها به آزادسازی مناطق کشورشان از ارتش متجاوز خود ادامه دهند آیا او در واقع همان طور که تهدید کرده از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد؟ اگر چنین است چگونه و پاسخ ایالات متحده چه خواهد بود؟
ما در لحظه‌ای خطرناک‌تر از بحران موشکی کوبا قرار داریم نزدیک‌ترین لحظه‌ای که جنگ سرد به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار تبدیل شد. متاسفم که بگویم اما به نظر می‌رسد رئیس جمهور ایالات متحده خطر را درک نمی‌کند یا مسئولیت‌های خود را درک نمی‌کند. سخنان بی‌پروای بایدن کمکی به صلح نیست. اظهارات پوتین نیز وضعیت را بدتر می‌کند.
کربی گفت: همه پرسی های ننگین در سرزمین اوکراین نشانه آشکاری است که پوتین از جنگ خسته شده است و ما این همه پرسی ها را به رسمیت نمی شناسیم.
رهبران ناتو و رسانه‌های غربی باید درک کنند که «دور افتخار» آنها با ادعاهای پیروزمندانه اوکراین، تنها مقدمه‌ای برای آغاز یک جنگ خونین، طولانی و حتی فاجعه هسته‌ای است.
کی‌یف و مسکو در اوایل جنگ و در زمانی که نظامیان روس کی‌یف را محاصره کرده بودند مذاکراتی را با میانجیگیری ترکیه انجام دادند. گرچه این مذاکرات به عقب نشینی نیرو‌های روس از پایتخت اوکراین منجر شد، اما نتوانست به جنگ پایان دهد و جنگ کماکان در شرق این کشور، تاکنون ادامه دارد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ