ندری با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک اول را به اقتصاد کشور در سالجاری وارد کرد، بیان داشت: با این اقدام شاهد افزیش قیمت‌ها در بازار‌های مختلف بودیم که به تبع آن تورم نیز افزایش یافت، طبیعتا این وضعیت به منفی شدن بیشتر نرخ بهره در اقتصاد کمک که بعد از آن نیز رالی هجوم برای تبدیل ریال به کالا‌های سرمایه آغاز شد که این موضوع سرعت گردش پول در اقتصاد را افزایش داد که این موضوع به افزایش بیشتر تورم دامن زد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دولت چین یک هدف رشد اقتصادی نسبتاً محافظه کارانه حدود ۵ درصد برای سال تعیین کرد که حتی بدون محرک‌های عمده همچنان در مسیر خود باقی می‌ماند.
در هفته‌ای که بانک مرکزی، بار دیگر در بازار شبانه مداخله نکرد، نرخ بهره بین بانکی با رشدی ۰.۰۵ واحد درصدی مواجه شد و به روند صعودی خود بازگشت.
قیمت نفت امروز (5 مرداد 1401) به‌رغم افزایش نرخ بهره آمریکا روندی صعودی داشت و با 0.7 دلار افزایش با نرخ 83.33 دلار در هر بشکه معامله شد. باید دید دلیل عدم تاثیرگذاری افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت امروز طلای سیاه چیست؟
نرخ بهره ژاپن صعودی نخواهد شد
اقتصاددانان ترکیه پیش بینی می‌کنند که نرخ بهره در این کشور تا پایان امسال ممکن است بین ۲۵ تا ۵۰ درصد تعیین شود و برخی رسانه‌ها نیز اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود نرخ بهره در ترکیه تا پایان سال ۲۰۲۳ در رقم ۲۸.۵ درصد تثبیت شود.
بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که افزایش نیم واحد درصدی نرخ بهره در ماه مه خارج از برنامه‌ریزی بانک نیست.
بانک مرکزی هند (RBI) نرخ بازپرداخت سیاستی خود را مطابق با انتظارات اقتصاددانان، ۲۵ واحد پایه و به ۶.۵ درصد افزایش داد.
بیت‌کوین به افزایش نرخ بهره واکنش نشان داد؟
بیت‌کوین به افزایش نرخ بهره واکنش نشان داد؟
در چند ماه گذشته فشارها به دولت بابت افزایش نرخ بهره شدت گرفته است اما دولت تاکنون در این باره با دید احتیاطی برخورد کرده است.
در شرایطی که در هفته های اخیر، صحبت های رئیس کل سابق و فعلی بانک مرکزی مبنی بر استفاده از ابزار نرخ بهره برای تقویت ارزش پول ملی مطرح شده بود اما ساعتی قبل شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌های خصوصی اطلاعیه‌ای مشترک در این باره منتشر کرد که نشان از عدم تغییر نرخ سود دارد!
با سیگنال منفی رئیس جدید بانک مرکزی، شاخص کل معاملات را به صورت ریزشی و هیجانی آغاز کرده است.
با مطرح شدن بحث تغییر نرخ بهره سپرده‌های بانکی، فعالان بازار سرمایه محتاط شده‌اند و از میانه جلسه معاملات، رفتار هیجانی برخی سهامداران حقیقی و حقوقی به تغییر روند بازار منجر شد.
مدت‌ها است که مباحثه‌ای در میان اقتصاددانان و سیاستگذاران در ایران بر سر نرخ بهره در جریان است. اقتصاددانان کم و بیش معتقد به رویه متعارف سیاستگذاری اقتصاد کلان و روش مرسوم کنترل تورم و همچنین جلوگیری از حمله‌های سفته‌بازانه به بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی، غالبا از پایین بودن نرخ بهره اسمی نسبت به تورم و منفی بودن نرخ بهره حقیقی (نرخ بهره اسمی منهای نرخ تورم) ابراز ناخشنودی می‌کنند و چاره کنترل تورم را افزایش نرخ بهره می‌دانند و معمولا کمتر تبصره‌ای به این پیشنهاد می‌زنند.
نایب رئیس فدرال رزرو گفت که بانک مرکزی ممکن است به زودی سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.
کارشناس بازار جهانی گفت: به علت پیش خور شدن اخبار نرخ بهره آمریکا احتمال افزایش مجدد قیمت انس طلا وجود خواهد داشت.
کارشناس بازار جهانی گفت: به علت پیش خور شدن اخبار نرخ بهره آمریکا احتمال افزایش مجدد قیمت انس طلا وجود خواهد داشت.
«در حال حاضر با توجه به تورم، عملاً نرخ بهره در اقتصاد ایران منفی ۳۰ درصد است. به این معنی که نرخ رسمی بهره بانکی را حدود ۲۰ درصد در نظر بگیریم، اگر کسی همین الان تسهیلات بانکی دریافت کند، با توجه به اینکه نرخ تسهیلات در حال حاضر حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد است، به دلیل تورم ۵۰ درصدی در اقتصاد کشور، فرد وام گیرنده در همان ابتدا با یک سود بیش از ۳۰ درصدی روبرو می‌شود. این موضوع نشان دهنده پدیده نرخ بهره منفی در اقتصاد ایران است»
نرخ بهره اوکراین رکورد زد
محسن یگانه تاکید کرد: با بالا رفتن نرخ بهره بانکی، نرخ بهره بدون ریسک افزایش می‌یابد. طبیعی است که نرخ بازده مورد انتظار آن کسی که روی سرمایه‌ها و یا دارایی‌های پرریسک سرمایه‌گذاری می‌کند هم افزایش می‌یابد.
نرخ بهره روسیه بر مدار کاهش
طبق آخرین اعلام بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 23 شهریورماه باز هم افزایش یافته است.
ارزش واقعی سهام عدالت همسو با روند نزولی بازارکاهش یافت، به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومانی نسبت به روز گذشته بیش از ۵۴ هزار تومان کاهش داشته است.
مدیر اداره توزیع سود شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: سود ۹۱ درصد سرمایه گذاران صندوق پالایشی یکم از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) پرداخت شد.
در این گزارش به بررسی علت‌های احتمالی کاهش نرخ بهره بین بانکی خواهیم پرداخت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ