در هفته‌ای که بانک مرکزی، بار دیگر در بازار شبانه مداخله نکرد، نرخ بهره بین بانکی با رشدی ۰.۰۵ واحد درصدی مواجه شد و به روند صعودی خود بازگشت.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
دولت چین یک هدف رشد اقتصادی نسبتاً محافظه کارانه حدود ۵ درصد برای سال تعیین کرد که حتی بدون محرک‌های عمده همچنان در مسیر خود باقی می‌ماند.
قیمت نفت امروز (5 مرداد 1401) به‌رغم افزایش نرخ بهره آمریکا روندی صعودی داشت و با 0.7 دلار افزایش با نرخ 83.33 دلار در هر بشکه معامله شد. باید دید دلیل عدم تاثیرگذاری افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت امروز طلای سیاه چیست؟
نرخ بهره ژاپن صعودی نخواهد شد
اقتصاددانان ترکیه پیش بینی می‌کنند که نرخ بهره در این کشور تا پایان امسال ممکن است بین ۲۵ تا ۵۰ درصد تعیین شود و برخی رسانه‌ها نیز اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود نرخ بهره در ترکیه تا پایان سال ۲۰۲۳ در رقم ۲۸.۵ درصد تثبیت شود.
بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که افزایش نیم واحد درصدی نرخ بهره در ماه مه خارج از برنامه‌ریزی بانک نیست.
بانک مرکزی هند (RBI) نرخ بازپرداخت سیاستی خود را مطابق با انتظارات اقتصاددانان، ۲۵ واحد پایه و به ۶.۵ درصد افزایش داد.
در چند ماه گذشته فشارها به دولت بابت افزایش نرخ بهره شدت گرفته است اما دولت تاکنون در این باره با دید احتیاطی برخورد کرده است.
بورس در صورت از بین رفتن دو نگرانی مهم نرخ بهره بانکی و بودجه می تواند به ادامه صعود قدرتمند خود ادامه دهد.
مدت‌ها است که مباحثه‌ای در میان اقتصاددانان و سیاستگذاران در ایران بر سر نرخ بهره در جریان است. اقتصاددانان کم و بیش معتقد به رویه متعارف سیاستگذاری اقتصاد کلان و روش مرسوم کنترل تورم و همچنین جلوگیری از حمله‌های سفته‌بازانه به بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی، غالبا از پایین بودن نرخ بهره اسمی نسبت به تورم و منفی بودن نرخ بهره حقیقی (نرخ بهره اسمی منهای نرخ تورم) ابراز ناخشنودی می‌کنند و چاره کنترل تورم را افزایش نرخ بهره می‌دانند و معمولا کمتر تبصره‌ای به این پیشنهاد می‌زنند.
قیمت طلا امروز، پنجشنبه پس از اینکه داده‌های خرده‌فروشی بهتر از حد انتظار در ایالات‌متحده امیدها برای افزایش کمتر نرخ بهره را از بین برد، توسط دلار قوی کاهش یافت.
بانک مرکزی ایران نیز از سال ۹۹ این دامنه را برای نرخ بین‌بانکی در نظر گرفته است و در حال حاضر این دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد تعریف شده است.
نرخ بهره اوکراین رکورد زد
بانک مرکزی ایران نیز از سال ۹۹ این دامنه را برای نرخ بین‌بانکی در نظر گرفته است و در حال حاضر این دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد تعریف شده است.
کارشناس بازار سرمایه به نرخ بهره به عنوان یک متغیر مستقل که اثر مستقیم و غیر مستقیم بر بازار سرمایه دارد اشاره کرد و گفت: تاثیر مستقیم نرخ بهره از طریق بازارهای موازی و تغییر شرایط کسب و کار و اثر مستقیم آن طبق فرمول گوردن به بازار سرمایه تحمیل می‌شود. اگر افراد در شرایطی قرار دارند که انتظارات نسبت به نرخ بهره صعودی و یا نزولی است، اثر نرخ بهره به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر بازار تحمیل شده و این اثر به صورت ورود و خروج نقدینگی به بازار خود را نشان می‌دهد.
نرخ بهره روسیه بر مدار کاهش
طبق آخرین اعلام بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 23 شهریورماه باز هم افزایش یافته است.
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ بهره در عمل ۲۰ درصد نیست، گفت: در حال حاضر نرخ بهره بین بانکی در ظاهر ۲۰ درصد بوده و در عمل میزان بالایی از آن در بانک‎ها وجود دارد.
یک نشریه عربستانی از حذف قانون گل زده در خانه حریف در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا خبر داده است.
مجید تخت روانچی چهارشنبه گذشته ۵ مرداد، طی ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل ملل متحد به اظهارات جنگ طلبانه و تهدید آمیز سران رژیم صهیونیستی علیه ایران واکنش نشان داد.
ارزش واقعی سهام عدالت همسو با روند نزولی بازارکاهش یافت، به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومانی نسبت به روز گذشته بیش از ۵۴ هزار تومان کاهش داشته است.
مدیر اداره توزیع سود شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: سود ۹۱ درصد سرمایه گذاران صندوق پالایشی یکم از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) پرداخت شد.
سهامدارانی که قصد خرید سهام سرخابی‌ها را دارند با کارگزاران خود تماس بگیرند و اگر کد سهامداری ندارند آن را دریافت کنند. حداکثر سهامی که به حقوق سهامدار تعلق می‌گیرد ۳۰۰ هزار تومان است.
در روز گذشته برای ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر سودسهام عدالت واریز شد. چه کسانی دو بار سود سهام عدالت گرفتند؟
در این گزارش به بررسی علت‌های احتمالی کاهش نرخ بهره بین بانکی خواهیم پرداخت.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ