جلال رشیدی کوچی گفت: عضو کمیته حقیقت یاب مجلس اظهار کرد: ما از لحظه ای که خانم امینی بازداشت شده تا لحظه ای که ویدیو موجود است تا زمان انتقال وی به بیمارستان را مورد بررسی دقیق قرار می دهیم و تمام احتمالات و فرضیات را در این مسئله در نظر می گیریم و از پزشکی قانونی نیز خواسته ایم سریعتر گزارش شان را به ما ارائه دهند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
رئیس کمیته حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان از نهایی شدن گزارش کمیته و ارسال آن به رئیس مجلس شورای اسلامی برای قرائت در صحن علنی خبر داد.
وحیدی به تحرکات حقوقی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: مباحث حقوقی با عناوینی، چون کمیته حقیقت یاب در کنار جنگ شناختی و رسانه ای، یک جنگ جدی است. آن‌ها به دنبال واقعیت نیستند و برای فشار بر جمهوری اسلامی، این اصطلاحات را طراحی کرده اند.
کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در لیبی خواستار اتخاذ اقدامات قاطع برای مقابله با موارد نقض حقوق بشر در این کشور شد.
ماموریت هیات حقیقت‌یاب در مورد ایران یک‌ساله است که این مدت قابلیت تمدید دارد و فعالیت آن متمرکز بر جمع آوری مدارک و مستندات نقض حقوق بشر در ایران در بازه زمانی یاد شده و ارائه یک گزارش شفاهی ابعاد جنسیتی نقض حقوق بشر به پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر و یک گزارش جامع از یافته‌ها در پنجاه و پنحمین جلسه شورا از جمله مواد دیگر این قطعنامه است. این قطعنامه همچنین خواستار همکاری دولت جمهوری اسلامی برای همکاری کامل با هیات حقیقت یاب شده است.
رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سه زن را به عنوان مسئول هدایت کار کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی در مورد ایران معرفی کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتغال، با تاکید براین که تهران با کمیته حقیقت یاب شورای حقوق بشر در مورد تحولات داخلی اخیر ایران همکاری نخواهد کرد، گفت: جامعه ایرانی یک جامعه پویا و رو به توسعه است. مثل هر جامعه دموکراتیک دیگر، هر گونه درخواست برای تغییر باید از روش‌های دموکراتیک و مدنی مثل انتخابات، گفت‌وگو و تفاهم ملی حاصل شود.
زیباکلام گفت: ما یک روایت حکومت داریم و یک روایت که در فضای مجازی و بین مردم شایع است و این واقعا تاسف آور است که ما نتوانیم به حقایق دست پیدا کنیم
وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که گزارش نهاد موسوم به «کمیته حقیقت یاب» نشان می دهد که هلند و دیگر کشورهای غربی از تررویست ها در سوریه حمایت می کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: خود وزارت کشور یک طرف ماجرا است و نمی‌تواند بانی تشکیل کمیته حقیقت‌یاب باشد، البته می‌تواند عضو باشد که قطعا عضو است و حضور دارد اما کار باید دست یک نهاد ترجیحاً غیردولتی باشد. برای مثال پیشنهاد من این است که سازمان تبلیغات اسلامی کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد.
ایزد خواه گفت: به عقیده من اگر قرار بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب باشد، چنین اقدامی باید توسط یک مرجع بی‌طرف انجام شود و دبیر‌خانه یا مرکز فعالیتش در یک نهاد دیگر باشد.
وزیر کشور بیان کرد: معترضان در واقع نماینده خاصی که ندارند، به اضافه اینکه در حال حاضر عمدتاً و بیشتر با اغتشاش مواجه بودیم تا اعتراض؛ اتفاقاً اغتشاشگران نگذاشتند اگر کسانی هم حرف منطقی دارند، بتوانند حرف منطقی‌شان را بزنند لذا طبیعتا اغتشاشگران نمی‌توانند نماینده خاصی داشته باشند.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در وقایع اخیر حتی ممکن است اغتشاش‌گرها هم مورد آسیب قرار گرفته باشند، این آسیب‌هایی که به آنان اعم از اموال و جان‌شان رسیده است باید مورد بررسی قرار بگیرد و اتفاقا اگر این افراد مورد ظلم قرار گرفته‌اند، باید تکلیف‌شان روشن شود.
به کشور محکوم اجازه و فرصت داده می‌شود که از خودش دفاع کند و مستندات خود را ارائه کند. البته با توجه به رویکردی که وزارت امور خارجه ما اعلام کرده است و قرار نیست با این کمیته همکاری کنیم، پس قاعدتا در صورت محکومیت هم از طرف ایران کسی برای دفاع، اقدام نمی‌کند. ولی باید در نظر داشت که اگر کشوری به این قطعنامه توجه نکرد، پروند‌ه‌اش به دادگاه بین‌المللی جنایی ارجاع داده می‌شود. این دادگاه اولین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه کمیته حقیقت یاب حوادث اخیر باید خروجی داشته باشد، گفت: باید خسارت متضرران حوادث اخیر تعیین و پرداخت شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور نمایندگان تام الاختیار دولت، مجلس و قوه قضائیه و نماینده‌ای از نهادهای مردمی برای بررسی اتفاقات، اغتشاشات و آشوب‌های هفته‌های اخیر کشور خبر داد.
درپی اتفاق ناگواری که برای مرحومه مهسا امینی رخ داد، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با دستور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مامور بررسی این حادثه و گزارش آن شد. رئیس مجلس پیش از این تاکید کرده بود: «ما حتما به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد تا علت حادثه روشن و شفاف شود و آن نیز به صورت رسمی اعلام شود، هیچ شکی در این نیست.»
کمیته حقیقت یاب مجلس شورای اسلامی گزارش بررسی علل فوت مرحومه مهسا امینی منتشر کرد: هیچگونه ضرب و جرح درمواجهه، انتقال و استقرار مرحومه خانم امینی در محل پلیس امنیت عمومی صورت نگرفته است. کسانی که قبل از روشن شدن ماجرا اظهارات عجولانه داشتند و زمینه سوء استفاده را ایجاد کرده اند اگر مواضع‌شان را اصلاح نکنند باید تحت پیگرد قضایی قرار بگیرند.
دادستان کل کشور با تأکید بر فعالیت بیشتر حقوقدانان بسیجی گفت: باید انسجام بیشتری داشته باشید و مسائل را از منظر حقوقی بشکافید، به طور مثال وکیل خانواده امینی حرف‌های بدون مدرک مطرح می‌کند و پیش از آنکه نظر پزشکی قانونی اعلام شود، می‌گوید نظر آن‌ها را قبول ندارد، این چه حقوقدانی است که پیش از اعلام نظر مرجع قانونی، آن را قبول ندارد و خواهان تشکیل کمیته حقیقت یاب شده است. به عبارتی از فردا هر کسی دچار حادثه‌ای شود، خواهان تشکیل چنین کمیته‌ای می‌شود.
نماینده مردم زابل در مجلس گفت: مقرر شد کمیته حقیقت‌یاب از سوی رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان اعزام شوند تا ابعاد حادثه را بررسی کنند تا حق کسی ضایع نشود و افراد بیگناه از مقصرین اصلی حادثه تروریستی جدا شوند..
محمدحسن آصفری، درباره آخرین وضعیت پیگیری ابعاد فوت مهسا امینی در کمیته حقیقت یاب مجلس، بیان کرد: ما منتظر اعلام گزارش نهایی و رسمی پزشکی قانونی هستیم. آنچه که پزشکی قانونی به ما اعلام کرد ظرف دو الی سه هفته آینده گزارش نهایی را به مجلس ارائه خواهد کرد.
محمدحسن آصفری، درباره آخرین وضعیت پیگیری ابعاد فوت مهسا امینی در کمیته حقیقت یاب مجلس، بیان کرد: ما منتظر اعلام گزارش نهایی و رسمی پزشکی قانونی هستیم. آنچه که پزشکی قانونی به ما اعلام کرد ظرف دو الی سه هفته آینده گزارش نهایی را به مجلس ارائه خواهد کرد.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: کمیته حقیقت‌یاب مجلس به اطلاعات خوبی در خصوص ابعاد پرونده پزشکی و فوت مهسا امینی دست یافته است اما هنوز گزارش پزشکی قانونی تکمیل نشده و منتظر دریافت گزارش نهایی پزشکی قانونی پس از روشن شدن نتایج آزمایش سم شناسی و پاتولوژی هستیم.
عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس گفت: بنده اعلام کردم که باتوجه به اینکه ایشان به خاطر عمل جراحی که سال ۸۶ در بیمارستان میلاد روی مغزشان انجام شده، مصرف دارو داشته‌اند، گفتم که احتمالا دلیل خونریزی مصرف این دارو‌ها بوده است. این نظر خودم بود نه پزشکی قانونی. چراکه من جایی خواندم و از پزشکان هم سوال پرسیدم که گفتند، می‌تواند به این علت باشد. من نه تایید کردم و نه رد کردم.
رشیدی می‌گوید: این مطالب را عرض کردم که صادقانه بگویم هیچ برخوردی با ایشان انجام نگرفته است. مستنداتی که تا به امروز پزشکی قانونی به ما ارائه داده است، مشخص شده که هیچ برخورد فیزیکی یا ضرب و شتمی روی ایشان انجام نشده است.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ