ایروان اوایل روز گذشته اعلام کرد که ارتش آذربایجان اواخر روز دوشنبه با استفاده از توپخانه و هواپیما‌های بدون سرنشین ارمنستان را گلوله باران کرد.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید برای رسیدن به‌توافق، برخی سازش‌های دشوار را بپذیرند.
رهبران ارمنستان، آذربایجان و اتحادیه اروپا برای تقویت روند حل و فصل توافق کردند.
جمهوری آذربایجان و ارمنستان توافق دو کشور در خصوص مبنا قرار دادن نقشه‌های دوران شوروی در مذاکرات مرزی را رد کردند.
سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه با توجه به تحولات جاری پیش‌بینی کرد امضا توافق صلح میان باکو و ایروان به زودی صورت گیرد.
رئیس جمهوری آذربایجان گفت: امکان دستیابی به صلح بین باکو و ایروان وجود دارد، به خصوص که ارمنستان، قره باغ را به عنوان بخشی از سرزمین ما به رسمیت شناخته است.
رئیس جمهوری آذربایجان گفت: امکان دستیابی به صلح بین باکو و ایروان وجود دارد، به خصوص که ارمنستان، قره باغ را به عنوان بخشی از سرزمین ما به رسمیت شناخته است.
وزیر خارجه روسیه شرایط دستیابی ارمنستان و جمهوری آذربایجان به توافق دو جانبه را مناسب ارزیابی کرد.
با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی دو شرکت دانش‌بنیان با هیات تجاری ارمنستان در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی توافقنامه امضا کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری آذربایجان باید خودش را ملزم و پایبند به رعایت توافق آتش‌بس ۲۰۲۰ در قره‌باغ بداند و اقدامی برخلاف این توافق انجام ندهد.
وزارت دفاع روسیه با اعلام پیشروی نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان به مناطق مرزی ارمنستان تأکید کرد که این اقدام توافق‌های ۲۰۲۰ را نقض می‌کند.
وزیر خارجه روسیه اعلام کرد ارمنستان از حضور در نشست سه جانبه برای رسیدن به توافق صلح در موضوع قره باغ انصراف داد.
در نوامبر۲۰۲۰، ایروان و باکو پس از بیش از یک ماه درگیری شدید بر سر ناگورنو- قره باغ، که در داخل مرز‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته‌شده آذربایجان قرار دارد، اما از دهه۱۹۹۰ در اختیار نیرو‌های ارمنستان بوده است، یک توافق آتش‌بس با حمایت مسکو امضا کردند. پس از یک رشته شکست در میدان نبرد، ارمنستان با واگذاری کنترل بخش‌هایی از این سرزمین موافقت کرد و متعهد شد که «ایمنی ارتباطات حمل‌ونقلی» را بین سرزمین اصلی آذربایجان و قلمرو آن کشور در نخجوان از طریق منطقه سیونیک - که این دو را از هم جدا می‌کند - «تضمین کند، البته با نگاهی به سازماندهی تردد بدون مانع شهروندان، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت».
معاون وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که نشست سه جانبه بین پوتین، علی اف و پاشینیان به انعقاد توافق صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان کمک نماید.
نخست وزیر ارمنستان بار دیگر برای همکاری با جمهوری آذربایجان به منظور دستیابی به توافق دو جانبه در خصوص تنش های مرزی اعلام آمادگی کرد.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد امضای توافقنامه صلح تا پایان سال ۲۰۲۲ به توافق رسیدند.
گفته می‌شود دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان که بیش از سه دهه است بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ درگیر هستند و تنش‌ها بر سر این منطقه کوهستانی بار‌ها منجر به جنگ شده، اکنون بر سر موافقت نامه صلح به توافق رسیده‌اند.
وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد باکو و ایراوان درباره مسائل اصلی توافق صلح به توافق رسیدند.
دو هفته پس از درگیری مرگبار بین نیروهای مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنسان، وزرای خارجه دو کشور به منظور گفت‌وگو درباره شرایط صلح احتمالی، در ژنو دیدار کردند.
رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «امیدواریم ارمنستان در سریع‌ترین زمان ممکن از این مسیر اشتباه بازگردد و زمان و انرژی خود را برای صلح بگذارد. نمی‌توان وضعیت پس از نقض توافق امضاءشده با جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان را پذیرفت».
اعلام آتش بس جدید میان ارمنستان و آذربایجان در حالی اعلام می‌شود که آتش بس قبلی که روسیه روز سه شنبه با میانجیگری انجام داده بود به سرعت با شکست روبرو شد.
دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان به لطف تلاش‌های بین‌المللی به توافق آتش بس رسیده‌اند.
توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تنها دقایقی پس از برقراری، شکسته شد.
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: آذربایجان مسیر جایگزینی برای متصل ساختن نخجوان آذربایجان از طریق رود ارس دارد که ارمنستان را دور می‌زند. باکو به این منظور و طبق توافق با ایران، ساخت اولین پل روی رود ارس را آغاز کرده است.
نخست وزیر ارمنستان با اشاره به حضور صلح‌بانان روسی در قره‌باغ، گفت که کشورش انتظار دارد آن‌ها جلوی اقدام‌هایی را که ناقض توافق و شروط خط تماس نیروهای دو طرف است، بگیرند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ